Vad rekommenderas om man vill kapa armering. Har rätt många gjutningar framför mig och vinkelslipen känns tråkig att behöva använda.

Köpte den största knipex bultsaxen som jag fick hem idag men den var rätt tung att ta sig igenom 10mm järn (kommer både ha 12 och 16-järn att klippa. Var faktiskt ingen större skillnad mot min andra lågprisbultsax för omkring 250kr.

Finns någon billig eldriven variant på armeringsdirekt för drygt 4000kr. Är den nåt att ha?

Makita har några sladdlösa modeller men priset är drygt 17000kr och det känns lite väl extremt som hemmamekare även om jag gillar verktyg.

Att hyra är inte så intressant då jag har rätt många olika gjutetapper.

Någon som funderat på samma sak och gjort ett val?

• El-driven armeringsklipp för att kapa armeringsjärn upp till 16 mm i diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en webbsida som visar en Makita armeringsklippare 18V och dess tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En tigersåg med ett riktigt bra metallblad kan väl vara ett alternativ.

/Höghus

Vinkelslipmaskin med 230mm kapskiva.
Annars finns det bra armeringssaxar som står på marken och klipper med en lång hävstång.

Jag skulle köpt den där med sladd. Det lilla extra böket med just sladd väger inte prisskillnaden mot en batterimaskin. Sladdmaskinen kan man förse med längre sladd, typ 5-6 meter, så slipper man problemet med att kontakten fastnar i armeringen.
När du skaffat en, vill du varken hålla på med vinkelharry eller tigern. De funkar bra om man lägger upp/spänner fast järnet, med klippen saknar det betydelse var järnet är, och man behöver knappt böja sig ner.

Tack för svar! Har bestämt mig att jag köper den eldrivna jag föreslog längre upp. Fanns iofs lite proffsklippar på blocket för liknande pris men de ser ut att ha levt ett hårt liv och jag har ingen lust att meka så det får bli en ny budgetvariant istället, den lär nog hålla några år i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.