5 658 läst · 27 svar
6k läst
27 svar
bo i torp på vintern?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 618 inlägg
Vissa delar av Småland (som Vetlanda) borde det väl verkligen gå att hitta relativt billigt boende i. Allmän avfolkningsbyggd och ganska långt till en större stad (Jönköping).
Å andra sidan är väl nästan alla hus dyra som aldrig förr, så om vi inte pratar om ett totalt ruckel gissar jag att det är svårt att komma under 750 tkr.
Å andra sidan är väl nästan alla hus dyra som aldrig förr, så om vi inte pratar om ett totalt ruckel gissar jag att det är svårt att komma under 750 tkr.
Ja gärna i Vetlanda kommun.. haha ja Småland är stort..SågspånPappspikEternit skrev:Om du letar i hela Småland är gränsbygderna i utkanten av de 3 länen områden med prisvärda fastigheter. Typ Hultsfreds kommun, Uppvidinge kommun, Högsby kommun, östra delen av Eksjö kommun, Västra och södra delen av Vetlanda kommun, Sävsjö kommun...börjar bli lång lista här . Kanske är lättare att säga allt mer än 45 min från residensstäderna och kusten.
Jo man kan tro det men priserna är av någon märklig anledning väldigt höga och har varit det under lång tid. Men nu är det ju extremt så kanske får vänta lite tills priserna går ner..Nötegårdsgubben skrev:Vissa delar av Småland (som Vetlanda) borde det väl verkligen gå att hitta relativt billigt boende i. Allmän avfolkningsbyggd och ganska långt till en större stad (Jönköping).
Det får du inget torp för, möjligtvis något fallfärdigt hus som kräver stor renovering.husdrömmar333 skrev:
Du får dubbla den summan för torp som är beboligt.
Bara att söka på Hemnet så får du en uppfattning om pris.
Här i grannskapet mellan Vimmerby/Västervik gick ett torp med el men utan vatten/avlopp för 800".
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 965 inlägg
Här har du ett gäng hus i F, G och H-län, pris max 300 000 kr:husdrömmar333 skrev:
https://www.hemnet.se/bostader?loca...ard&price_max=300000&new_construction=exclude
Hoppas länken funkar, annars får du copy+paste:a.
Uppenbarligen har vissa personer i tråden en något överdriven uppfattning om priserna på torp i Småland. Motsvarande sökning, men på hus under 800 000 skulle ge betydligt mer än totala ruckel utanför Bruzaholm! Faktiskt.
Väster om E22an är hus i Västerviks kommun inte så dyra, kan gå att köpa ett litet permanenthus med vatten, avlopp, el, fiber och centralvärme för din budget om du har tur.
Jag gjorde det själv för 5 år sedan och det är kanske inte så charmigt men fullt fungerande och med en prislapp som i Norrlands inland trots att universitetsstaden Linköping inte är 10 mil bort och pendlingsmöjligheter på riksväg eller med tåg finns.
Jag gjorde det själv för 5 år sedan och det är kanske inte så charmigt men fullt fungerande och med en prislapp som i Norrlands inland trots att universitetsstaden Linköping inte är 10 mil bort och pendlingsmöjligheter på riksväg eller med tåg finns.
Tack jag är tydligen dålig på att Googla men dom senaste åren har jag inte hittat många torp. Endast 2 st via mäklare och det fanns ingen el i något av dom..SågspånPappspikEternit skrev:Här har du ett gäng hus i F, G och H-län, pris max 300 000 kr:
[länk]
Hoppas länken funkar, annars får du copy+paste:a.
Uppenbarligen har vissa personer i tråden en något överdriven uppfattning om priserna på torp i Småland. Motsvarande sökning, men på hus under 800 000 skulle ge betydligt mer än totala ruckel utanför Bruzaholm! Faktiskt.
Men nu finns det ju betydligt fler.
Kolla i vilket skick de är och framför allt status på avlopp. Många är inte godkända och det pågår inventering ute i kommunerna.
Priset är en bra indikator på om de är beboliga året runt, men det beror också på dina krav.
Priset är en bra indikator på om de är beboliga året runt, men det beror också på dina krav.
Var också beredd på att kolla många hus. Ju billigare hus ju mindre mäklarbeskrivning, är min erfarenhet. Nåt som ser ut som ett ruckel på hemnet kan i själva verket vara jättefint, och tvärtom. Jag har varit med om att det funnits både vatten och avlopp utan att det står i mäklarbeskrivningen...
Liknande trådar
-
Torp skänkes mot bortforsling – Sollebrunn
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Hur måla om ett ingatorp köksbord
Möbelsnickeri -
Hur får jag ur statorpaketet ur en Strands pelarborr s68?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Finns det risk att vatten fryser i hus fast det uppvärmt om det står obebott några veckor på vintern
Vatten & Avlopp -
Ny trossbotten och isolering i torp som är kallt på vintern
Isolering