T
T tobiast skrev:
Du kan ha pengar på hur många banker eller finansiella instrument du vill, mig veterligen finns inga gränser. Du har antagligen inte gjort transaktioner som triggat bankernas system, det är allt. Det är när du gör vissa kapitalförflyttningar eller större insättningar, köp eller uttag som bankernas digitala system flaggar. Exakt hur och vad dessa system reagerar på och om de är universella eller olika för varje bank vet jag inte. En del i systemet handlar om det man kallar "kundkännedom" där banken kräver detaljerad information om din ekonomi. Dessa uppgifter jämförs sedan i systemen med transaktionerna du gör och kan vara en orsak till att systemen triggar. Just dina transaktioner kan alltså ligga i par med vad systemen förväntar sig utifrån de uppgifter om din ekonomi som du lämnat.

Det är sant att systemen lett till vanliga hederliga löntagares konton frysts eller att de nekats vissa transaktioner innan de kan bevisa att pengarna inte använts i penningtvätt för banken.
Eftersom jag själv drabbats och hört och läst om andra (ex.vis TS), så tror jag det är vanligt men en studie kring hur många som drabbats utan att brott har kunnat styrkas vore välkommet. Gärna jämfört med hur många fall som lett till åtal. Dock är det sannolikt uppgifter som bankerna inte skulle vilja lämna ut. I en demokrati skulle det finnas transparens kring detta och lagstiftning som kräver öppenhet i frågan.
Nu var det uttalanden som "har du för mycket pengar sparade i annat än de finansiella instrument de vill ha in dig i för att ta ut avgifter så blir du flaggad som penningtvättare" jag opponerade mig emot, inte att alla system av denna karaktär innebär en viss risk för falska positiver.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men det är inte reglerna vi diskuterade nu, och jag har inga problem med reglerna heller. Det jag uppmärksammade är nonchalansen hos bankens medarbetare i kombination med makten de besitter.
Återigen… Har du lämnat in din bil hos en märkesverkstad? Inte så kul heller.

Finns folk i alla organisationer som helt enkelt är på fel plats.
 
T
B Budgivare skrev:
Tack igen för det stora intresset och många kloka råd. Jag skriver de här raderna från vårt nya hus, med en utsikt som kan göra den mest inbitna ateist religiös. Här gör sig varken banker eller penningtvättare gör sig påminda.

Slutet gott, allting gott alltså (förutom läckande radiatorventiler, taskigt plåtarbete och luftmadrasser med punka).

Jag beklagar att jag inte kunnat uppdatera tidigare, själv avskyr jag trådar där man inte får uppföljningen.

Mitt inre barn i ständig trotsålder ville fortsätta processen med Moment 22 banken. För att ge den så mycket arbete som bara möjligt och ge enskilda handläggare skit om möjligt. Samt för att flytta lånet till annan bank i samma sekund som det betalats ut.

Men detta var osäkert och med förhållandevis lite utöver själva bolånet att vinna och mycket i mig ville (inte minst efter det härifrån närmast unisona rådet att göra så) byta bank och jag tog därför kontakt med så många jag kunde, men flera sade sig direkt inte hinna lösa något bolån med så kort varsel.

Jag har glömt datum, men på måndagkvällen ringde jag Nordeas allmänna kundtjänst och förklarade läget. Fick då rådet att direkt söka bolån, skippa lånelöfte och sen ringa in till deras lånecenter.

Lånecenter var skeptiska och lillavännade mig och förklarade att en handläggare tar kontakt med mig 3-5 bankdagar efter inlämnad ansökan. Jag stod på mig och lyckades förklara läget, varpå de skickade iväg ett ärende med ”akut” stämpel.

Tisdag vid 08.15 ringde en handläggare och presenterade sig. Jag började förklara situationen och sade att kontrakt var skrivet och bara dagar återstod till tillträde. Jag skämtade lite lätt och sa att ”och där nånstans börjar du undra hur korkad den här kunden egentligen är som söker lån först NU”. Detta höll han med om. Bra, en banktjänsteman med humor..

Jag sade som det var, att vi sökt hos annan bank, men fått ett riktigt ruttet bemötande och nu ville byta, trots den knappa tid som återstod. Jag beskrev mitt sparande, hur det gått till och att det rörde sig om fler transaktioner än vad som nog är genomsnittet. Men kopior på transaktioner för 10 år tillbaka kunde överlämnas på begäran. Jag sa att jag kunde stryka under transaktioner och skriva till/från vilken bank de gått osv..

Han liksom stoppade mig där och sa att det var bra att jag hade den här dokumentationen, men han var inte intresserad av den i nuläget. Han ville se kopia på påskrivet kontrakt, objektsbeskrivning (för värdering av deras ”lantbruksavdelning”) och han ville ha kopia på min sambos anställningsavtal.

Detta fick han samma dag.

På onsdag e.m ringde han och meddelade att värderingen såg bra ut och bad mig att skicka kopia på enbart mitt E-Sparkonto, trots att de allra flesta transaktionerna inte låg där, men man kunde se där när jag en gång i tiden påbörjade mitt sparande.

Sedan beskrev han det praktiska, att de ville ha våra löner in hos dem, att vi behövde ha huset försäkrat osv..

Jag kunde eller vågade liksom inte tro att det gick igenom, så jag frågade om han verkligen kunde bevilja bolån, om det var helt säkert och det var det. Jag frågade om jag kunde ringa min sambo och berätta nyheten utan risk för att hon senare skulle bli besviken och det gick bra. Jag undrade då om jag kunde ringa den andra banken och berätta precis vad jag tyckte och tänkte om bemötandet, men detta avrådde han mig ifrån med hänvisning till att man aldrig visste hur framtiden kan tänkas se ut och vilka kontakter man kommer att göra med folk framöver.. Ganska klokt råd.

Jag tackade honom för snabb, effektiv, korrekt och trevlig handläggning. Jag frågade också hur det kom sig att han inte ville ha mer dokumentation kring transaktionerna osv. Han svarade i stil med att han hörde på mig att min historia stämde. Att jag hade erbjudit honom dokumentation för 10 år tillbaka och att ”slå knut på mig” för att visa hur pengarna rört sig, det skulle inte någon utan rent mjöl i påsen göra.

Han sa att han eventuellt kanske kunde eller t.o.m borde varit lite hårdare, men att man ibland både fick och kunde gå på känsla när det gällde att uppfylla de krav som penningtvättlagen ställer om kundkännedom.

Så Nordea blev det alltså! Ringde måndag kväll, tisdag morgon ringde de upp första gången, onsdag e.m beviljades vi bolån.

Detta är den korta versionen och en hel del annat strul drabbade oss längs vägen (inte med Nordea dock) och jag kan lova alla som läser här att hela den här processen har tagit på mina krafter något oerhört mycket. Tid och energi som borde läggas på annat i samband med flytt och husköp fick nu gå till sån här skit. Den glädje och lycka som man förväntat sig få känna blev bortblåst och förbytt till känslor av helt annan karaktär..

Men nu sitter vi alltså här i vårt nyköpta hus och jag ska ta mig en kopp Skånerost till innan jag fortsätter med sovrumstaket!

Det blev måhända en spretig tråd, med en del som ev. kan ses som OT, men icke desto mindre en del intressanta inlägg om penningsystemen och bankväsendet..



Och gissa vad både Sparbanken och Nordea varmt rekommenderade..? Jo just deras fondsparande och aktiekonton..

Nästa bank lär göra likadant mot dig som LF ja.. Men jag stöttar din protestresa helhjärtat, för vad det nu må vara värt.

Jag har under den här processen både en och ett par gånger dragit mig till minnes några av min salige numera framlidne fars ord: ”Banker och försäkringsbolag är de största rånarna”.

Jag fick rådet av Nordea att inte amortera av bolånet på 1.000.000:- som jag tänkt. Istället vore det mer förmånligt att spara dessa pengar i fonder.

Jag kan absolut förstå resonemanget, det blir till stor sannolikhet mer slantar på banken av fonderna, än vad det blir av att betala av ett förvisso stort lån, men med låg ränta.

Men mitt resonemang är att när den här kåken är avbetald. Då är den just det. Då finns det betydligt mindre djävulskap som kan drabba en från bankväsenden och dylikt. Inte kommer eventuella ättlingar att få någon skuld in i dödsboet heller..

Måhända bedrar jag mig, och illusionen om frihet är just ingenting annat än en illusion. Men känns det bra så gör det!

Soluppgången i måndags sedd från huset:
[bild]
Vacker bild, ser verkligen ut som frihet. Underbart att höra att det löste sig till slut och tack för stödet. Klok investering. Tycker det är helt rätt att betala av lånen först om det finns möjlighet som du är inne på. En lantbruksfastighet är ju också bra att investera löpande i, i mitt tycke bättre än att spara i värdepapper som inte tillför något till gården och de som lever på den under den eventuella tid de ger avkastning.
 
T
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Återigen… Har du lämnat in din bil hos en märkesverkstad? Inte så kul heller.
.
Jag lämnar alltid min bil till märkesverkstaden. Vad är det som inte är så kul med det?
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Återigen… Har du lämnat in din bil hos en märkesverkstad? Inte så kul heller.

Finns folk i alla organisationer som helt enkelt är på fel plats.
Mig veterligen riskerar man aldrig, när man lämnat in bilen på service, att personalen nekar en att hämta ut den bara för att de misstänker att den fyllts på med AdBlue från Biltema istället för deras märkesvariant — och dessutom tvärvägrar att titta på inköpskvittona som visar motsatsen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Det här fallet visar väl främst att man kan möta tokstollar varsomhelst och att shit happens.
Det är inte vettigt av staten att stifta lagar som underlättar för tokstollar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Pengar är inte fungibla. Det finns svarta och det finns vita och man vill förhindra de svarta att konverteras till vita. Det är i gränssnittet mellan vitt och svart som osäkerhet kan uppkomma, vilket drabbade TS. Det är tråkigt men det är nog svårt att helt undvika.
Varor kan vara utbytbara men vara producerade med svarta eller vita metoder. Produktionsmetoden syns inte nödvändigtvis på varan. Om så vore när det gäller pengar skulle det förenkla rejält för bekämpningen av penningtvätt …
 
P
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Vissa individer fixar vare sig regler eller att följa instruktioner. Och när man stöter på dom får man gå vidare på ena eller andra sättet.
Och en del försvarar sig med att de bara lydde order …
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Jisses. Om du nu tänker till lite så har pengatvättslagarna varit rätt bra. Om man nu anser att vi behöver ha lika konkurrensvillkor, få bort korruption samt ett välstånd som vi har i Sverige. Trots det har vi massor med brott. Men vill vi ha det som i Indien, Thailand och en massa andra utvecklingsländer? Där en pay-off löser allt från mord till att få el snabbare.

Nej. Lagarna i sig är bra. Sen att det finns rena trähattar som leker Ture Sventon för att följa upp - är nog en liten bisak som är hanterbar i sammanhanget.
Ett svar på detta skrev jag redan för nästan en vecka sen. Se inlägg #472.

En del av det du har skrivit om den senaste dagen har avhandlats ganska grundligt redan så jag föreslår att du läser igenom tråden innan vidare kommentarer så att det inte blir onödig rundgång.
 
P
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Problemet är att det är människor som tolkar reglerna…
Alltså bör reglerna vara lätta att tolka och reglerna ska inte sätta människor att utföra uppgifter de inte har kompetens för.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Men återigen - det är inte bankerna som hittat på reglerna men ålagts att följa dom. Gör dom inte det så blir det katastrof för bankerna. Och kanske även för många andra individer och företag.
Återigen: Att bankerna är skyldiga enligt lag att bete sig illa är inget argument för att allt är bra.
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett svar på detta skrev jag redan för nästan en vecka sen. Se inlägg #472.

En del av det du har skrivit om den senaste dagen har avhandlats ganska grundligt redan så jag föreslår att du läser igenom tråden innan vidare kommentarer så att det inte blir onödig rundgång.
Har läst kommentarerna. Ett sammalsurium som är lite svårt att få grepp om. Oavsett så är det väl bra att lite fakta dyker upp. Igen då…
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Bevis? Eller bara tycke och tro?
Kanske sunt förnuft lite svårt för överklassen att köpa koks med swich el vad tror du. Eller det är klart de kanske kan köpa ett hg för någon bitcoin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.