K kortis skrev:
lite svårt för överklassen att köpa koks med swich el vad tror du. Eller det är klart de kanske kan köpa ett hg för någon bitcoin
När gick narkomaner från att vara offer för langare till att bli förövare i vänsterns narrativ?

Eller är man inte knarkare om man är för rik? Men varför är då bruket förbjudet?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När gick narkomaner från att vara offer för langare till att bli förövare i vänsterns narrativ?

Eller är man inte knarkare om man är för rik? Men varför är då bruket förbjudet?
Det där var för krånglig o för djupt för mig.
Det var en kommisarie o en åklagare i det senaste stora knarkmålet som sade att huvuddelen av de 700 registrerade konsumenterna (knarkare) var från samhällets övre del och välbärgade, fast kokain är en överklassdrog, vanliga sjuka narkomaner tar vad de kommer över och horar o stjäl för att få ihop till skiten, men det är samma säljare
 
K kortis skrev:
Det där var för krånglig o för djupt för mig.
Det var en kommisarie o en åklagare i det senaste stora knarkmålet som sade att huvuddelen av de 700 registrerade konsumenterna (knarkare) var från samhällets övre del och välbärgade, fast kokain är en överklassdrog, vanliga sjuka narkomaner tar vad de kommer över och horar o stjäl för att få ihop till skiten, men det är samma säljare
Själv är jag liberal och tycker att dagens repressiva politik är avskyvärd, men retoriken från systemets tillskyndare att köparna och inte säljarna är problemet är ändå relativt ny (om än några år gammal).

Jag var mest nyfiken på vad som fick dig att köpa premissen.

Det är för övrigt inte 80-tal längre, så ryktet om kokain som en överklassdrog är kraftigt överdrivet.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Hade detta kontantinköp hindrats från början så hade odlingen inte kommit igång.
Nästa gång stjäl de nog en ordentlig generator, tror inte tillgången på kontanter lär hindra brotslighet i framtiden heller.
 
A
F fribygg skrev:
Nästa gång stjäl de nog en ordentlig generator, tror inte tillgången på kontanter lär hindra brotslighet i framtiden heller.
förr kunde man ju köpa diesel drivna verk av armen... För små pengar...finns säkert bönder som säljer dessa billigt utan kvitto.. :cool:
hur fan spårar man då?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv är jag liberal och tycker att dagens repressiva politik är avskyvärd, men retoriken från systemets tillskyndare att köparna och inte säljarna är problemet är ändå relativt ny (om än några år gammal).

Jag var mest nyfiken på vad som fick dig att köpa premissen.

Det är för övrigt inte 80-tal längre, så ryktet om kokain som en överklassdrog är kraftigt överdrivet.
Ja vad vet väl polis o åklagare om sådant.
Det är väl lite jobbigt att försöka kränga knark om det inte finns någon efterfrågan.
Likadant med horeriet tråkigt att hora om det inte finns några torskar.
Och det är ju samma som håller med knark som håller med kvinnliga slavar o svartsprit o vapen mm
 
P
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Har läst kommentarerna. Ett sammalsurium som är lite svårt att få grepp om. Oavsett så är det väl bra att lite fakta dyker upp. Igen då…
Jodå, men då ska det vara nya fakta som inte har funnits i tråden tidigare.
 
P
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Njar, infördes permanent -03. Fast egentligen oväsentligt.
[länk]
-08 enligt din länk, och det framgår också av dokumentet från Myndigheten för tillväxtanalys.
ROT fanns dock tidigare i flera omgångar. Jag citerade årtalen ur rapporten från Myndigheten för tillväxtanalys i mitt tidigare inlägg.
 
K kortis skrev:
Ja vad vet väl polis o åklagare om sådant.
Ungefär lika mycket som när vi härom veckan diskuterade att fattiga och/eller invandrare döms hårdare än andra. De vet förstås hur omständigheterna på marken ser ut, men även vad som är politiskt opportunt att driva.

Polis och åklagare har sin pinnjakt där det är viktigare med kvantitet än kvalitet, så nej, de är inte mycket att hålla sig i här, oavsett vad de vet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
ch finns det alldeles för bred tolkningsmarginal så kan man väl säga att det ramlar ner på att det är fel på reglern
Och har man för små tolkningsmarginaler så gnäller nån jävel om att det är stelbent & 4-kantigt.
 
T
F fredl skrev:
På samma sätt som Tanaris skriver ovan har även jag rätt mycket likvida medel, enda gången jag ens har fått en fråga var när jag skulle lösa ett billån och CSN samtidigt och det då triggade någon slags maxbelopp. De frågade bara på banken vad jag skulle göra och sa att jag skulle lösa ett billån och studielån. Tror gränsen var på 250.000 eller så per 24h. Det är nog mest för att man inte ska kunna tömma konto direkt om man blir kapad.
Möjligen tycker banken att den har tillräcklig kundkännedom i ditt fall om den inte ställt frågor för att få bättre "kundkännedom". Banken är skyldig enligt lag att ha ingående kunskaper om sina kunders ekonomi. Problemet uppstår när dina transaktioner inte ligger i linje med uppgifterna i kundkännedomen, bryter av banken uppsatta gränser osv. Olika banker kan också ha olika verktyg för att uppfylla den här trubbiga lagen. Vissa drabbas hårdare, andra har ännu inte drabbats.

Självklart ska en kontohavare ha rätt att ta ut alla sina pengar när den vill utan begränsningar. Sen finns det säkert individer med mindre begåvning som kan vara i behov av att banken agerar förmyndare.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Möjligen tycker banken att den har tillräcklig kundkännedom i ditt fall om den inte ställt frågor för att få bättre "kundkännedom". Banken är skyldig enligt lag att ha ingående kunskaper om sina kunders ekonomi. Problemet uppstår när dina transaktioner inte ligger i linje med uppgifterna i kundkännedomen, bryter av banken uppsatta gränser osv. Olika banker kan också ha olika verktyg för att uppfylla den här trubbiga lagen. Vissa drabbas hårdare, andra har ännu inte drabbats.

Självklart ska en kontohavare ha rätt att ta ut alla sina pengar när den vill utan begränsningar. Sen finns det säkert individer med mindre begåvning som kan vara i behov av att banken agerar förmyndare.
Vad betyder detta? ”Sen finns det säkert individer med mindre begåvning som kan vara i behov av att banken agerar förmyndare.”
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad betyder detta? ”Sen finns det säkert individer med mindre begåvning som kan vara i behov av att banken agerar förmyndare.”
Om det t ex kommer in en person i 90-års åldern i sällskap av andra personer och banktjänstemannen uppfattar att det inte är ett frivillig uttag. Eller personen bara är förvirrad så stoppar dom nog uttaget. Vilket är rätt.
 
P
T tobiast skrev:
Banken är skyldig enligt lag att ha ingående kunskaper om sina kunders ekonomi.
Det är ett säkerhetsproblem att banken måste veta en massa om min ekonomi.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Jo det har de verkligen. De har regelverk gällande AML Anti Money Laundering, och en massa andra förordningar att hålla sig till. Banken agerar helt rätt och fiktigt och alla banker skall agera likadant. Så kan man tycka vad man vill om det. För den här typen av transaktioner skall man ha spårbarhet och ISK-konto.

Det TS beskriver är ett pengatvätt och skattefusk-upplägg. Oavsett om det använts så eller inte.
Hur gör man för att spara på högräntekonton i icke traditionella finansinstitut med ISK? Ser inte att det går att sätta i ett ISK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.