Någon som har ett tips på hur man rengör glaset enkelt och det lossar bra.

Idag kör jag med medel från Jula och det fungerar väl bra men finns det bättre är man ju tacksam.

tom finns något som gör att det inte fastnar lika enkelt på glaset som nu.
 
För oss har det funkat bra med en vanlig svamp...vad dom nu heter, med en rivyta och med en mjukare yta? Plus lite diskmedel kanske.
 
Ta och fukta lite tidningspapper, doppa den i askan och rengör därefter glaset med askan som rengöringsmedel, fungerar klockrent även på inbrännt sot.
Man kan därefter ta lite fuktigt hushållspapper för att torka bort ränder osv.
 
  • Gilla
HeyJon och 10 till
  • Laddar…
bonnier skrev:
För oss har det funkat bra med en vanlig svamp...vad dom nu heter, med en rivyta och med en mjukare yta? Plus lite diskmedel kanske.
Jag gissar att ni gör rent glaset efter varje/varannan gång då eller ?
 
I vår Energikassett blir det mindre sot på glasen om vi eldar på ordentligt! Varm eld och inget pyrande är receptet hos oss för att inte glasen ska sota igen. Rengör gör även vi med blött papper doppat i askan. Då går det jättelätt att få bort det svarta.
 
  • Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
ylven skrev:
I vår Energikassett blir det mindre sot på glasen om vi eldar på ordentligt! Varm eld och inget pyrande är receptet hos oss för att inte glasen ska sota igen. Rengör gör även vi med blött papper doppat i askan. Då går det jättelätt att få bort det svarta.

Hur ofta gör ni rent då ?
 
SmygvinkelChalle skrev:
Ta och fukta lite tidningspapper, doppa den i askan och rengör därefter glaset med askan som rengöringsmedel, fungerar klockrent även på inbrännt sot.
Man kan därefter ta lite fuktigt hushållspapper för att torka bort ränder osv.
Allra bäst går det med aska från björkved.
 
  • Gilla
Poyan123
  • Laddar…
Hur ofta vi rengör glaset? Det beror på hur man ser det. Två gånger om året? Eller efter ca 10 eldningar? Vet inte så noga faktiskt. Vi eldar inte jätteofta i den.
 
liamab skrev:
Jag gissar att ni gör rent glaset efter varje/varannan gång då eller ?
Inte alls...ett par tre gånger per år kanske? Visst blir det rätt svart, men det har aldrig varit problem att få bort
 
Jag eldar varje dag i Handöl 10T och gör rent på fredan om man ska ha kalas :)
Efter ett tag när man lärt sig elda kan man köra riktigt länge trots eldning varje dag.
I bland om man klantar sig så åker man på att göra rent dagen efter!
Aktiviteten utföres med fördel efter sotning.

Sprutar på "ungsrengjörning" Mp52 ÖB 24kr, när kaminen är kall. timmen senare lossnar allt superenkelt med en beg disktrasa. Nakdelen är att förpackningen har drivgas. (sprejflaska) :(
 
Jag har visat att jag är lättlurad och gått på reklamen och provade Cillit Bang. Sprutade på, lät det verka 10 minuter och torkade sen med hushållspapper. Döm om min förvåning när allt, säger allt, nästan ranna av glasen. Köp bara rätt sort av cillit. Skall vara den som löser fett...
 
Bror skrev:
Allra bäst går det med aska från björkved.
Aska som aska, jag kan inte se varför just björkaskan ska vara bättre än andra träaskor.
Alla träaskor är alkaliska ( fetlösande) i vattenlösning och fungerar dessutom som fin-fin slippmedel utan att repa glaset.
gaia
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt ugnsrengöring när jag ska rengöra vår insats och det funkar bra, men den ska sitta en stund och så är det som ovan skrivet sprayflaska och det yr en massa aska när man har insatsen öppen och ska spraya på... men något som jag tycker funkar ännu bättre är vanlig svinto, det funkar kanon på glaset och är skonsamt!
 
Köpte en pumpflaska med något medel just för glas i spisar och det rinner av nästan direkt efter man sprayat. Brukar kombinera det med att även doppa fuktat papper med vätskan i aska om något vedträ ramlat mot glaset och givit en mera bränd yta. Den är luktfri vilket inte ugnsrengöringsmedel är som jag tycker stinker och irriterar.
Heter Spisrent och kommer från Kombi Kem AB.
Vill man sedan få det riktigt glasklart är det bara att gnida med torrt tidningspapper. Vill man lyxa till det så avslutar man med lite fönsterputs.
 
Även jag lägger en röst på Spisrent när det har bränt fast på rutan (sur ved/dåligt drag/frugan försöker tända), annars när det har varit en bra förbränning funkar det bra med ett torrt tidningspapper.
Contura 560T för 10 min sedan:
 
  • DSC00017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.