Vill tacka samtliga för goda svar, har verkligen hjälpt, nu ska samtal inledas med kommunen. Skriver uppföljning i tråden när projektet kommer närmare.
 
T Thomas' skrev:
Eller så tror man per automatik att man äger hela marken ner till vattnet bara för att man har ett hus 50 meter ifrån. Allmänt hyfs är att inte inkräkta på strandlinjen.
Inget troende per automatik här inte. Vi äger marken ned till vattenlinjen. Det är inte så stor tomt. Tror inte att någon vill ha andra "springandes" på sin tomt.
 
Blev nyfiken på hur detta ärende har fortlöpt ?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Reglerna infördes 1975, innan dess var det inte svårare att bygga strandnära än någon annanstans.
Inte helt korrekt. 1975 års strandskyddslag innebar faktiskt mindre godtycke än vad som gällt dessförinnan. Från och med 1947 års byggnadslag fick länsstyrelsen möjlighet att - ytterst subjektivt - förbjuda bebyggelse där man ansåg att det behövdes för att skydda "naturskönhet, växtlighet eller andra särskilda naturförhållanden":

Särskild strandskyddslag instiftades 1950 och 1952 med samma system. 1965 överfördes strandskyddet till naturvårdslagen, men i grunden gällde samma system. Länsstyrelsen pekade med hela handen ut vilka stränder som skulle beläggas med byggförbud. Inte alla, utan i synnerhet "de vackra".

Den stora nyheten 1975 var att strandskyddet formulerades generellt. Länsstyrelsernas inflytande har dock dröjt kvar dels genom ett - i vissa fall - "utvidgad strandskydd" och dels genom att vissa länsstyrelse - till skillnad från andra - har belagt också vattendrag med strandskydd.

Konkret tips till TS är att inte ta ett tjänstemannasvar för givet. Ibland lönar det sig att dubbelkolla med tongivande partigrupper. Beror lite på kommunens traditioner.
 
B billy_baver skrev:
1975 års strandskyddslag innebar faktiskt mindre godtycke än vad som gällt dessförinnan. Från och med 1947 års byggnadslag fick länsstyrelsen möjlighet att - ytterst subjektivt - förbjuda bebyggelse där man ansåg att det behövdes för att skydda "naturskönhet, växtlighet eller andra särskilda naturförhållanden":
Man måste anstränga sig rätt hårt för att tycka att ”mindre godtycke” är en bra sak när situationen efteråt innebar att nästan ingen markägare fick göra någonting medan det dessförinnan var så att nästan alla fick göra vad de ville.

Det är ett sätt att avveckla godtycke som är bisarrt (om det hade varit skälet).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MIn poäng är dels att strandskyddets historia sträcker stig bortom 1975 och dels att det förvaltas av olika delvis motstridiga offentliga myndigheter och politiska församlingar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Och min poäng är att det är två fundamentalt olika system.

Skillnaden är som om vi skulle gå från att ha utpekade naturreservat till att all mark som inte är ianspråktagen för annat än naturändamål skulle sättas under statligt förmyndarskap och vi samtidigt började kalla all oexploaterad mark för naturreservat.

Så kan man förstås göra, men det vore ett sådant fundamentalt brott mot tidigare regelverk att det vore ohederligt att kalla det för samma sak. Men eftersom att det äldre systemet hade viss legitimitet kan man ju förstå renommésnyltandet.
 
Ser att det skrivits en del. För de som är intresserade gick vi inte vidare med en ersättningsbostad. Vi la pengar och tid på att renovera upp hela huset. Rent pengamässigt var det billigare men mycket jobb eftersom när man börjar bryta upp ett gammalt oanvänt sommarhus från 70-talet så upptäcker man allt från mögel till cuprinolbehandlade syllar. Däremot är alternativet att bygga ett helt nytt hus lika tidskrävande kan jag tänka mig.

Jag la däremot ganska mycket tid på att studera bebyggelserna runt sjön och kom över ett prejudikat där man haft en liten sjöbod på tomten och fått dispens för ett 150kvm ersättningsbostad + bastu precis vid sjön. Bra att ha kan jag tänka om man en dag vill bygga nytt och större.

Glömt tacka alla för fina svar, har lärt mig en hel del.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och min poäng är att det är två fundamentalt olika system.

Skillnaden är som om vi skulle gå från att ha utpekade naturreservat till att all mark som inte är ianspråktagen för annat än naturändamål skulle sättas under statligt förmyndarskap och vi samtidigt började kalla all oexploaterad mark för naturreservat.
Det är ju i princip där vi är i Värmland i alla fall, eftersom minsta lilla bäck och damm är strandskyddad, och vi har så mycket vattendrag här. Vid sommarstugan har vi lyckligtvis en lekstuga som sattes upp i kanten mot mossen 1975, så vi får faktiskt bygga på hela tomten, trots att det räknas som direkt strandtomt. Men övriga får problem med precis allt, särskilt som de flesta när de friköpte inte fick köpa de 10 metrarna närmast stranden, trots att de när det var arrendetomter ingick i hemfridzonen.

Området är en udde mellan två sjöar, med en tjärn i mitten, så maximalt avstånd till vatten är ca 50 meter.
 
M mrZnake skrev:
Såhär gör jag när jag handlägger ett Strandskyddsärende.

1. Kollar om det finns grundförutsättningar för dispens. Finns det byggnad eller annat skäl för att bevilja dispens enligt MB 7 kap 18c§ eller 18d§.

2. Platsbesiktning. Åker ut till platsen och kollar runt på befintlig bebyggelse, miljö, växter, djur och hävdad tomtplats.

3a. Sammanställer besiktningen till ett tjänsteutlåtande. Bestämmer en tomtplats avgränsning(måste vara med i beslutet) som är rimlig i förhållande till det som ska byggas och som inte strider mot strandskyddet.

3b. Kommunicerar risk för avslag. Det blir onödigt om den sökande måste betala fullpris för något den inte kan få igenom .

I princip alla åtgärder som företas i Strandskydd området kräver dispens. Undantagen är för ekonomibyggnader om de inte kan placeras utanför Strandskydd området. Det finns även små undantag som länsstyrelsen får meddela, motsvarar de bygglov och anmälningsfria åtgärderna dessa ska doch inte placeras närmare stranden än 25meter och vara som längst 15 meter ifrån bostadsbygganden.

Trevlig helg på er :)
Superintressant @mrZnake och hoppas du återkommer till tråden. Har liknande situation och fundering inför bygge av gästhus som ser ut att hamna drygt 25m från strandkant, dvs längre avstånd än huvudhuset har. Dock så har jag ca 15 meter från husknut till där gästhuset börjar, och det ska väl enligt undantaget för strandskyddsärendebehov vara 15 inkl gästhuset. Men jag har ju även en altan som är 5m ut från huvudhuset i samma riktning, så det kanske går att räkna från altanen istället för husknuten. Altanen innebär ju oxå att marken är bruten eller vad det heter!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.