E
Maskintok skrev:
Finns inget som blir bra av att samhället börjar agera som domare.
Vi lever i en rättsstat och där skall domstol lägga domen.. Inte enskilda individer... hur mycket nu än vissa krafter vill..
Att heja på felaktiga beslut och förhastade anmälningar mm leder inte enbart till att andra finner modet.. Utan även att man börjar agera utanför rättsstaten..

folk tror att mäklaren fått en dom emot sig och gjort något illa... helst skulle skadestånd utdelas... Men sanningen är att man egentligen inte gjort något åt mäklaren i det ärendet av att ha kontaktat en kvinna.. Utan i att han använt sig av uppgifter som enligt gdpr skulle ha varit i sekretess... Och det skadar branschen.. Inte vad, när, hur han sagt något till kvinnan.

Vad som blivit sagt under föregående möten har vi inte en aning om..

kanske var han intresserad även då, hon inte.. Eller så visade hon en flirtig sida då, kanske för att få högre chans till att få det vinnande budet.. vem vet? skitsamma..
Detta är farligt för ett samhälle att grupper ställer sig aktivt på en sida som de inte har befogenhet över...

kalla män för sliskiga, eller nedsättande mm
för att sedan undanskymma och anse att kvinnor aldrig gör saker eller fel är bara fjant och allt detta undergräver marken som den feministiska tanken grundades på...
När du går med i Cosa Nostra svär du en ed. Goolar du på familjen kommer du hittas död med en råtta i munnen.

Liknande gäller naturligtvis för mäklarsamfundet. Bryter du mot reglerna ska du straffas enligt överenskommelse.

Nu är vi inte i juridikforumsdelen men givetvis är det fullt möjligt att brott begåtts här. Men det är ingen som ställt frågan och detta kan mäklaren ju vara nöjd med.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
När du går med i Cosa Nostra svär du en ed. Goolar du på familjen kommer du hittas död med en råtta i munnen.

Liknande gäller naturligtvis för mäklarsamfundet. Bryter du mot reglerna ska du straffas enligt överenskommelse.

Nu är vi inte i juridikforumsdelen men givetvis är det fullt möjligt att brott begåtts här. Men det är ingen som ställt frågan och detta kan mäklaren ju vara nöjd med.
Jo men det är inte det som är frågan.
ATT han begått fel är redan fastställt.
Men inte att han gjort något emot anmälaren. utan saken rör mer kontaktuppgifter än annat. iallafall för just mäklar samfundet.

Vad anmälaren hoppats på är annat och helt ointressant.. det är dock vad folk kallar mäklaren som är intressant..för där tycker man att han är en brottsling...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
Jo men det är inte det som är frågan.
ATT han begått fel är redan fastställt.
Men inte att han gjort något emot anmälaren. utan saken rör mer kontaktuppgifter än annat. iallafall för just mäklar samfundet.

Vad anmälaren hoppats på är annat och helt ointressant.. det är dock vad folk kallar mäklaren som är intressant..för där tycker man att han är en brottsling...
Kan mycket väl vara så, ja.

Vi vet att det är en person som gillar att tänja på gränserna. Men vi vet inte hur mycket. Därför är det bra att dokumentera dylikt.
 
A
E El-Löken66 skrev:
Kan mycket väl vara så, ja.

Vi vet att det är en person som gillar att tänja på gränserna. Men vi vet inte hur mycket. Därför är det bra att dokumentera dylikt.
dokumentation är alltid bra.
I många situationer har man för lite av den varan och då får man stå sitt kast..

Hade varit intressant att få veta om kollegan var av samma kön eller inte... För isåfall så hade hela detta falerat på sin spets..
Men mest troligt så var den nog en kvinna även detta...
 
E
Maskintok skrev:
dokumentation är alltid bra.
I många situationer har man för lite av den varan och då får man stå sitt kast..

Hade varit intressant att få veta om kollegan var av samma kön eller inte... För isåfall så hade hela detta falerat på sin spets..
Men mest troligt så var den nog en kvinna även detta...
Det ena hade möjligen kunnat bevisa det andra. Men inte alla vill lägga ut sitt privatliv som en öppen bok.
 
Maskintok skrev:
det är dock vad folk kallar mäklaren som är intressant..för där tycker man att han är en brottsling...
Nej, det tycker man inte.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, det tycker man inte.
Jaså det var intressant...
Inte enligt tråden iallafall... Där vill man påvisa annat;)
 
E
Maskintok skrev:
Jaså det var intressant...
Inte enligt tråden iallafall... Där vill man påvisa annat;)
Det är upp till rätten att bedöma.

Men här diskuteras väl bara den moraliska aspekten.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Det ena hade möjligen kunnat bevisa det andra. Men inte alla vill lägga ut sitt privatliv som en öppen bok.
handlar inte så mycket om det, utan just den
saken att motivet från ena sidan är dolt och en skarp reaktion...
 
A
E El-Löken66 skrev:
Det är upp till rätten att bedöma.

Men här diskuteras väl bara den moraliska aspekten.
Tycker jag inte..
Ingen rätt som skulle döma i detta.
skulle inte ens få prövningstillstånd..
Finns inget kränkande i lagens mening.
Däremot så kan det bryta emot annat som t. ex GDPR. samtidigt så är det en sådan sak som arbetsgivaren ska ha koll på att det inte ska gå att missbruka register...

Den moraliska aspekten ska isåfall ställas åt båda håll, hur moraliskt har vederbörande anmälare agerat?
Finns inget moraliskt i att överreagera.
däremot om det varit en kränkande sak enligt lagens mening så ja... Men nu baseras hennes anmälan på en åsikt och känsla.. Inte lagstöd...
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
A
Metoo... alla ska med... dvs ingen kommer undan...

metoo... Jag vill jag också.. ska en få sexuellt ska alla få... Det ska vara rättvist...

:rofl:
 
  • Gilla
  • Wow
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
A
@El-Löken66 vad är det att bli förvånad över?
detta hörde man ofta under metoo kampanjens början...
 
E
Maskintok skrev:
@El-Löken66 vad är det att bli förvånad över?
detta hörde man ofta under metoo kampanjens början...
Ja, men du kan väl inte tycka allt varit rätt och riktigt i vårt samhälle?

Och mycket uppdagades ju.

Om det är som du skriver, att oskyldiga inte kommer undan, ja då är ju något ordentligt snett.

Men personligen blev jag aldrig drabbad.

Att ryta ifrån kallas det, och förhoppningsvis en tankeställare för en del som balanserade på gränsen.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Ja, men du kan väl inte tycka allt varit rätt och riktigt i vårt samhälle?

Och mycket uppdagades ju.

Om det är som du skriver, att oskyldiga inte kommer undan, ja då är ju något ordentligt snett.

Men personligen blev jag aldrig drabbad.

Att ryta ifrån kallas det, och förhoppningsvis en tankeställare för en del som balanserade på gränsen.
timell, kroner, wirtanen.. m. fl..
Jag lägger ingen värdering alls i vad som skett tidigare.. tyckte det var bra som det var.. jag slapp höra en massa gnäll i tv och på radio om att förtalsrättegångar var kommande.. Och att vissa puckon hänvisade till grupptrycket inom feminismen..
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
timell, kroner, wirtanen.. m. fl..
Jag lägger ingen värdering alls i vad som skett tidigare.. tyckte det var bra som det var.. jag slapp höra en massa gnäll i tv och på radio om att förtalsrättegångar var kommande.. Och att vissa puckon hänvisade till grupptrycket inom feminismen..
Tror knappast Timell var oskyldig, tvärtom fanns där nog mer under ytan.

Men visst förstår jag att det kan vara skrämmande för personer som hela livet balanserar på gränsen.

Feminism är väl egentligen bara en motkraft, då förutsättningarna jämnas ut ska den inte längre behövas. Anledningen till att det kan verka extremt ibland är väl just för att det normaliserade samhället är så långt åt det andra hållet utan att någon reagerar.

Givetvis finns det feminister som vill gå för långt och tycker det är männens tur att förtryckas ett par decennier nu.

Jag håller inte med om detta.

Men bra om alla kunde ses som människor.
 
  • Gilla
Jetkokos och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.