Har ett litet problem..
Jag har självdrag. Till luft ventiler genom skorstenen i alla rum på övervåningen och i tvättstuga i källaren. Har fuktstyrd fläkt i badrummet på övervåningen.

Nu till problemet.På toan i markplan kommer det in luft.Jag antar att man ska dra ut luft där. Finns det någon badrumsfläkt som går på låga varv som man kan ha på konstant? För att förstärka draget.

Mvh A

Intressant.
Kommer det bara in luft där när det blåser ute?
Kommer det bara in luft på toan när fläkten går på den andra toan?
Blåser det in i denna ventil oavsett om dörren till toan är öppen eller stängd?

Det har jag inte riktigt koll på. Kanske ska kolla upp det först..

Jo kanske är det så.
För om du har självdrag och monterat in en elfläkt som drar ut fukt så har du inte längre självdrag, utan mekanisk ventilation. Detta oavsett om denna sitter monterad i yttervägg och blåser rakt ut, den tar ändå inneluft och trycker denna utåt vilket kanske gör att inte självdraget längre fungerar.
Om den sitter monterad i det traditionella rörsystemet för självdrag så kan det vara så att den trycker in luften på toan istället för att evakuera den ut.

Bäst då att montera den sugande på huvudpipan så den suger ur rummen och sedan trycker ut all luft. Men då måste den monteras sist på röret så det omöjligt kan tryckas in luft någonstans.

Du är nog på god väg att få god ventilation i huset!

Hängde inte med riktigt. Har du tilluft genom skorstenen? Hur ser en sådan kanal ut? Borde det inte bli självdrag i en sådan också? Skorstenseffekten.

När du skriver att det kommer in luft i toan, menar du att det kommer in luft genom den tänkta självdragskanalen? Gör det det så har du för stort undertryck i huset och för lite andra tilluftventiler.

Andreas_Hansson skrev:
Finns det någon badrumsfläkt som går på låga varv som man kan ha på konstant? För att förstärka draget.
Hejsan.

Pax260 går alltid på låga varv och blir det extra fuktigt tex vid duchande så går den över till max. Går givetvis att ställ in vilken luftfuktighet man vill ha..

1,Luften går alltid den lättaste väge.-Detbehövs endast skillnad för att få en luftrörelse.MEN vilket håll?? VH KNUT

Per-Erik skrev:
Hejsan.

Pax260 går alltid på låga varv och blir det extra fuktigt tex vid duchande så går den över till max. Går givetvis att ställ in vilken luftfuktighet man vill ha..
Går det att ställa fläkt hastigheten hur lågt som helst?

Ska fixa några mer tilllufts ventiler oxå. Kan man lita på att en ventilations kanal är tät uppe på vinden? Tror den är i eternit ? rejält isolerad

Hej!

Jag har varit i ett par lägenheter med självdrag, där draget på vintern vänder så att den kalla luften utifrån drar ner till toaletten. Dessa lägenheter är i nedre delen av huset. På sommare när det är lite varmare drar det åt rätt håll.

Så jag tror att det kan vara skillnaden i temperatur som ställer till det. Speciellt om det är en skorsten som du inte eldar i.

/pinebar

Det verkar som jag har ett kass själv drag...

I mitten på skorsten finns det 3 st rök gas kanaler runt dessa 4 st vent kanaler. en för köksfläkten.
2st går ner i sovrum på övervåning.1st går ner till tvättsugan i källaren.

Öppningarna sitter på sidan av skorstenen och när det blåser ute kommer det då in massor med luft i kanalerna.
Jag har kanaler från dusch och toalett och den från duschen har en fuktstyrd pax fläkt.
Har även en tillluftskanal i ett skafferi i köket.
Någon som har förslag på förbättringar?
Jag har inte något problem med imma på fönster eller något sådant
Mvh A

Jag har monterat fönster ventiler i sovrummen och det blev mycket bättre.
Jag hade nog för lite till lufts ventiler.

Frågan kvarstår dock om man ska sätta en typ Pax260 på låg varv i toan på nedre toan.

Kan man sätta ett lågt grund varv på den?
Väsnas den mycket när den går.
Finns det andra fläktar som man kan sätta på lågt varvtal?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.