Hej,
jag ska bygga ett dubbelgarage med en stor port på den sida där väggen är bärande, jag skulle vilja veta var jag kan vända mig för att få någon som räknar på vilken dimension som krävs på denna.
Portbredd är 5 meter, och snözon är 3 (tror jag, kanske 2,5?, Piteå i norra Sverige)
Limträbalken kan sträcka sig och bli maximalt 6,5 meter för att få fler stöd om det hjälper.
Bild visar illustration på huset.
Tacksam för hjälp
Mvh Lorens
jag ska bygga ett dubbelgarage med en stor port på den sida där väggen är bärande, jag skulle vilja veta var jag kan vända mig för att få någon som räknar på vilken dimension som krävs på denna.
Portbredd är 5 meter, och snözon är 3 (tror jag, kanske 2,5?, Piteå i norra Sverige)
Limträbalken kan sträcka sig och bli maximalt 6,5 meter för att få fler stöd om det hjälper.
Bild visar illustration på huset.
Tacksam för hjälp
Mvh Lorens
Du kan även trä in en limträbalk genom takstolarna, dvs använda 2 st.
En lite kortare över porten som takstolarna vilar på och en längre genom alla takstolarna som fördelar ut trycket från takstolarna över porten på de andra takstolarna.
En lite kortare över porten som takstolarna vilar på och en längre genom alla takstolarna som fördelar ut trycket från takstolarna över porten på de andra takstolarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med de aktuella måtten kommer samtliga takstolar utom de som eventuellt finns vid gavlarna att vila på balken (under förutsättning av c/c 1200 mm). Piteå är snözon 3. Vad är garagets djupmått och taklutning?
Det stämmerJ justusandersson skrev:
Djupmåttet är 8 meter och taklutning är omkring 24 grader
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Under förutsättnng av att du har fribärande takstolar så handlar det om 90x495/115x450/165x405 (jämförbara alternativ). 115x115 stolpar räcker bra.
Och jag chansade på att garaget skulle vara ca 6,5 meter djupt, nu vart det 8, därför ännu kraftigare limträ ...Mikael_L skrev:
Bra justus, då verkar byggbeskrivningars verktyg inte helt uppåt väggarna.
(Jag litar dock mer på dig än verktyg på internetsidor, bara du vet! )
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej Mikael, jag tror inte att byggbeskrivningars verktyg är helt uppåt väggarna. Problemet är väl dels att det gäller att mata in rätt parametrar, dels att antalet alternativ är begränsade. Du har ju också en viss känsla för dimensionerna så att du vet om det du får ut är tokigt.
Tusen tack för hjälpen.J justusandersson skrev:
Jag hittade ett verktyg på Moelven, där fick jag fram 115x495 med 82mm stolpar så dom verkar stämma rätt bra då!
Kan jag sätta dubbla 45x145 som jag limmar och skruvar ihop som stolpar på vardera sida om garageporten tror du? Det blir endast 90 brett som stöd under limträbalk men kanske duger?
Det går bra. Att det blir smalare spelar inte så stor roll, upplagstrycket på konstruktionen blir inte större, då upplagsytan ökar, så det är ju bara bättre.lorens skrev:
Det enda att vara vaksam över är knäckning i veka riktningen, men då räkneövningar via olika hjälpmedel ger att 82x82 resp 90x90 stolpe ska räcka så torde 2st 145x45 fungera.
Ja sen har ju limträ lite högre hållfasthet förstås. Men se till att du hittar fina exemplar av 145x45 i C24, och limma noga, så kan jag inte se annat än att det blir bra.
Jag kan ju även ta en längre limträbalk så den ligger över ytterligare någon stående 145x45 i väggen. Så trycket fördelas mer, även om trycket såklart är störst närmast öppningen.Mikael_L skrev:Det går bra. Att det blir smalare spelar inte så stor roll, upplagstrycket på konstruktionen blir inte större, då upplagsytan ökar, så det är ju bara bättre.
Det enda att vara vaksam över är knäckning i veka riktningen, men då räkneövningar via olika hjälpmedel ger att 82x82 resp 90x90 stolpe ska räcka så torde 2st 145x45 fungera.
Ja sen har ju limträ lite högre hållfasthet förstås. Men se till att du hittar fina exemplar av 145x45 i C24, och limma noga, så kan jag inte se annat än att det blir bra.
Eller blir det rentav negativt tryck på yttersta om jag gör den längre?
Ja kanske.lorens skrev:
Att välja längre balk än att den går över bägge stöden är inget självändamål, du vinner inget reellt på det.
Om det pga av det övriga snickrandet och konstruktionen var någon finess med längre bal kan du välja det. I övrigt lär det mest vara sämre, t.ex. mindre värmeisolering och dyrare balk.
Jag funderar dock några sekunder på om det skulle kunna bli mindre nedböjning, om balken går lite utanför upplagen och har en nedåtriktad last där.
Annars kommer nedböjningen mitt i garageporten kunna räknas i centimeter.
Var medveten om att minst en cm kan balken böja ned mitt i portöppningen vid max snölast, så du tänker på det när du snickrar ihop allt.
Jag håller med dig, det svåra är att få en nedåtriktad kraft på balken längre ut om jag tar en längre, så det är nog bara glömma.Mikael_L skrev:Ja kanske.
Att välja längre balk än att den går över bägge stöden är inget självändamål, du vinner inget reellt på det.
Om det pga av det övriga snickrandet och konstruktionen var någon finess med längre bal kan du välja det. I övrigt lär det mest vara sämre, t.ex. mindre värmeisolering och dyrare balk.
Jag funderar dock några sekunder på om det skulle kunna bli mindre nedböjning, om balken går lite utanför upplagen och har en nedåtriktad last där.
Annars kommer nedböjningen mitt i garageporten kunna räknas i centimeter.
Var medveten om att minst en cm kan balken böja ned mitt i portöppningen vid max snölast, så du tänker på det när du snickrar ihop allt.
Bra du säger om nedböjning, jag är medveten om att det kommer bli nedböjning vid snölast, men bra ha i minnet om något till garageporten ska fästas i mitten på insida vägg.
Liknande trådar
-
Radiator droppar vid termostaten - akut hjälp sökes!
Värme allmänt -
Platsbygga med hjälp av Billy-bokhylla - inspiration sökes!
Möbelsnickeri -
Garageport - hjälp sökes
Fönster & Dörrar -
Bastu i badrum utan tätskikt? - hjälp sökes
Badrum -
Luna BS320 bandsåg, omkoppling 3-fas till 1-fas, hjälp sökes
Verktyg, Maskiner & Fordon