Excel
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du kan läsa det här exempelvis:
[länk]
Varför länka till ett försäkringbolag?

I förarbetet (proposition 2002/03:80) tydliggörs hur lagen tolkas och här står följande:

“Lagstiftningen tar sin utgångspunkt i det förhållandet att det genom ett samliv med gemensamt hushåll och uppbyggandet av ett gemensamt hem sker en faktisk sammanflätning av sambornas ekonomi.”

TS ska självklart skriva samboavtal om han önskar fortsätta förhållandet med kvinnan.

Jag kan tipsa om Lexly som har färdiga mallar för detta ändamål. Har själv använt tjänsten.

Excel Excel skrev:

I förarbetet (proposition 2002/03:80) tydliggörs hur lagen tolkas och här står följande:

“Lagstiftningen tar sin utgångspunkt i det förhållandet att det genom ett samliv med gemensamt hushåll och uppbyggandet av ett gemensamt hem sker en faktisk sammanflätning av sambornas ekonomi.”

TS ska självklart skriva samboavtal om han önskar fortsätta förhållandet med kvinnan.

Jag kan tipsa om Lexly som har färdiga mallar för detta ändamål. Har själv använt tjänsten.
Anledningen är att just "gemensamt hushåll" inte finns beskrivet vad det ÄR där. Däremot har det beskrivits under min länk som är en förenklad beskrivning av HDs tolkning.

TS har ju redan skrivit samboavtal som beskrivs i första inlägget så tänkte att du kanske behövde något lättläst ;-)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Excel Excel skrev:

Jag lovar, detta är inte en försäkringsbolagslänk.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jag lovar, detta är inte en försäkringsbolagslänk.
Där man även kan se att de inte ens i HD är överens om man är sambo eller ej ens i det fallen :)
Så att spiksäkert säga att de INTE är sambos i rättslig mening, utifrån 2 inlägg i ett forum där man inte ens verkar ha läst dem tycker jag är på gränsen till vårdslöst :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Excel
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Anledningen är att just "gemensamt hushåll" inte finns beskrivet vad det ÄR där. Däremot har det beskrivits under min länk som är en förenklad beskrivning av HDs tolkning.

TS har ju redan skrivit samboavtal som beskrivs i första inlägget så tänkte att du kanske behövde något lättläst ;-)
Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Jag upfattade i TS rubriksättning att det fanns en osäkerhet huruvida nuvarande samboavtal är vattentätt eller ej. Jag tipsade om e-tjänsten lexly som är mycket smidig och enligt min mening är mycket bra.

Att spamma en massa HD dommar i denna tråd hjälper nog inte TS speciellt mycket.

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag upfattade i TS rubriksättning att det fanns en osäkerhet huruvida nuvarande samboavtal är vattentätt eller ej. Jag tipsade om e-tjänsten lexly som är mycket smidig och enligt min mening är mycket bra.
Samboavtal är inte värt pappret det är skrivet på om man inte är sambo

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Citat sambolagens första paragraf:
" Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."
Och lite längre ner i tredje stycket av samma paragraf:
"Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag."

Hur har du tänkt att sambolagen ska gälla om paret är folkbokförda på två adresser, då finns det defintionsmässigt inte någon gemensam bostad?

Sambolagen talar också om när samboförhållandet anses ta slut i lagens mening:
"Ett samboförhållande upphör

1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap,
  2. om samborna flyttar isär..."
De kan inte flytta isär om de aldrig bott ihop.
Du tar upp de krav som gäller för att man skall vara sambo. Om man uppfyller dessa krav är man sambo, om den ens parten är folkbokförd någon annanstans så bryter det inte att man är sambo.

C ClaesMalmö skrev:
Du sätter fingret på en viktig punkt. Om man inte är mantalskriven på samma adress men ändå kan betraktas som sambo, vad indikerar startdato för samboförhållandet?
Det är inte helt lätt att avgöra, tycks avgöras från fall till fall. Om man är skriven på samma adress så är det inte säkert att mantalsskrivningsdatum är starten av ett samboförhållande

Excel Excel skrev:
Att spamma en massa HD dommar i denna tråd hjälper nog inte TS speciellt mycket.
Det var mest för din skull, så att du läser, tar till dig och ev slutar låta så himla självsäker i något som inte alls är så självklart.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det är fritt att tycka och anse saker som du gör samt lägga till alternativ fakta som procentsatser.

Lagen är tydlig, de är inte sambos eftersom de i lagens mening inte har ett gemensamt hushåll.
Det kan du inte veta utan mer information. Utifrån vad TS beskrivit är de sannolikt sambos. Inget konstigt att partnern behåller en bostadsrätt. Sover där ibland, kanske sitter där och jobbar, lagar mat ibland. Det hindrar inte att de är sambos.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Excel Excel skrev:

Idag är det nog relativt vanligt att man har en gemensam bostad och gemensamt hushåll och barn från tidigare förhållande där man väljer att inte ha sammanflätad ekonomi. Men man är sambo ändå.

D Dr Jumping Jack skrev:
Du tar upp de krav som gäller för att man skall vara sambo. Om man uppfyller dessa krav är man sambo, om den ens parten är folkbokförd någon annanstans så bryter det inte att man är sambo.
Om person A äger en bostad där hen är folkbokförd och har en kärleksrelation med person B som äger en annan bostad där hen är folkbokförd - är det inte det mest självklara att påstå att de två är sambo.
De kan naturligtvis kalla sig vad de vill, men nu gäller frågan ett samboavtal, alltså juridik. Och jag misstänker att det kan bli en extremt kostsam juridisk tvist om det vid parförhållandets eventuella avslutande, ska börjas med att tvista om huruvida det ens har varit ett samboförhållande med samboegendom som ska bodelas.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om person A äger en bostad där hen är folkbokförd och har en kärleksrelation med person B som äger en annan bostad där hen är folkbokförd - är det inte det mest självklara att påstå att de två är sambo.
De kan naturligtvis kalla sig vad de vill, men nu gäller frågan ett samboavtal, alltså juridik. Och jag misstänker att det kan bli en extremt kostsam juridisk tvist om det vid parförhållandets eventuella avslutande, ska börjas med att tvista om huruvida det ens har varit ett samboförhållande med samboegendom som ska bodelas.
Om man fyller villkoren i sambolagen så är man sambo oavsett vad man tycker. Folkbokföring har inte med saken att göra.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Över 40 inlägg och en massa olika tyckande hit och skulle iaf få mig att anlita en familjerättsjurist för upprättande av samboavtal.

• Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Över 40 inlägg och en massa olika tyckande hit och skulle iaf få mig att anlita en familjerättsjurist för upprättande av samboavtal.
Håller helt med. Även om jurister kostar pengar så är det i fall som detta alltid välspenderade pengar. Att ha ett eventuellt avtal skrivet och bevittnat hos jurist minimerar också risken för att avtalets giltighet ifrågasätts i ett senare skede.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.