Vi har köpt och ska totalrenovera samt bygga ut ett litet 20-tals 2-plans hus på 86 kvm. Vi ska förlänga det samt bygga ut framifrån, boarean kommer fördubblas.
Dock har vi kört fast lite med planlösning och skulle behöva tips, idéer och input.
Befintligt hus är markerat med rött. Det blå X:et på bägge plan är en murstock, en igenmurad skorsten, som bär upp i princip hela huset. Trappan sitter i dagsläget i husets hörn. Vi har gjort alternativa planlösningar som skulle funka mycket bättre om trappan flyttades och centrerades. Men om möjligt föredrar vi ändå att behålla trappan där det är för att slippa det momentet (finns även en trappa ned till källaren, och dit vi tänkt centrera trappan finns ett pannrum under).
Vi är lite låsta till att köket måste finnas i befintlig del av huset, och är därför placerad där dagens kök finns, eftersom vi ska kunna bo där innan utbyggnaden är färdig. Vi måste (gärna) även ha ett badrum i befintlig del, i dagsläget ligger badrummet i källaren vilket blir opraktiskt med tre små barn.
Jag är missnöjd med att köket blir så litet, och en köksö är bara att glömma. I dagsläget finns en dörr in till köket från entrén (dvs bredvid trappan) men låter vi den öppningen vara kvar blir arbetsytan i köket minimal.
Vi får också en yta mellan vardagsrum/kök som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med.
Någon som har några tankar?
Dock har vi kört fast lite med planlösning och skulle behöva tips, idéer och input.
Befintligt hus är markerat med rött. Det blå X:et på bägge plan är en murstock, en igenmurad skorsten, som bär upp i princip hela huset. Trappan sitter i dagsläget i husets hörn. Vi har gjort alternativa planlösningar som skulle funka mycket bättre om trappan flyttades och centrerades. Men om möjligt föredrar vi ändå att behålla trappan där det är för att slippa det momentet (finns även en trappa ned till källaren, och dit vi tänkt centrera trappan finns ett pannrum under).
Vi är lite låsta till att köket måste finnas i befintlig del av huset, och är därför placerad där dagens kök finns, eftersom vi ska kunna bo där innan utbyggnaden är färdig. Vi måste (gärna) även ha ett badrum i befintlig del, i dagsläget ligger badrummet i källaren vilket blir opraktiskt med tre små barn.
Jag är missnöjd med att köket blir så litet, och en köksö är bara att glömma. I dagsläget finns en dörr in till köket från entrén (dvs bredvid trappan) men låter vi den öppningen vara kvar blir arbetsytan i köket minimal.
Vi får också en yta mellan vardagsrum/kök som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med.
Någon som har några tankar?
Yes, såhär set huset ut. Tanken är att bygga ut huset 4 meter på bredden, åt höger sett framifrån, och utbyggnad fram på huset. Farstun på baksidan ska också göras bredare så att vi får en större entré och ett förråd där.B basseman skrev:
Spontana tanker, om inte annat så hjälper jag till att bumba upp inlägget så de som kan kan svara
Köket:
Enda alternativet som jag ser är väl att fortsätta med utbyggnaden av framsidan. Om det är så att ni inte vill göra något alls åt köket så finns det ju inte så mycket att vara missnöjd över.
Övergripande:
Jag inbillar mig att det blir dyrare att bygga på 3 av husets 4 sidor. Man får ju skalfördelar av att jobba på en och samma sida tänker jag. Bara en tanke.
Sedan hade jag funderat på om det går att få lite bredare öppning mellan badrum och murstock. Det ser tight ut och med en dörr i anslutningen så känns det som en "flaskhals" i en ganska trafikerad del.
Sedan hade jag nog lekt med tanken att ha placering enligt följande;
Köket:
Enda alternativet som jag ser är väl att fortsätta med utbyggnaden av framsidan. Om det är så att ni inte vill göra något alls åt köket så finns det ju inte så mycket att vara missnöjd över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergripande:
Jag inbillar mig att det blir dyrare att bygga på 3 av husets 4 sidor. Man får ju skalfördelar av att jobba på en och samma sida tänker jag. Bara en tanke.
Sedan hade jag funderat på om det går att få lite bredare öppning mellan badrum och murstock. Det ser tight ut och med en dörr i anslutningen så känns det som en "flaskhals" i en ganska trafikerad del.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för input!Viktor.J skrev:Spontana tanker, om inte annat så hjälper jag till att bumba upp inlägget så de som kan kan svara
Köket:
[bild]
Övergripande:
[bild]
[bild]
Ja det är inte optimalt att bygga ut åt tre håll förstås, men svårt att se hur vi annars ska få till ett bra hus. Tanken från början när vi köpte huset var bara att göra det bredare, dvs bygga ut ett par meter åt ett håll, men det blir ett så himla avlångt och smalt hus (endast 5,5 meter bred på insidan från vägg till vägg, och så skulle den bli 11-12 meter lång). Därför kände vi att en utbyggnad framifrån också är nödvändig. Vid den tredje utbyggnaden (entrén) finns iofs redan en liten farstu om ca 2x2 m i dagsläget så den tänkte vi göra större för att få till en vettig entré och förråd.
Bra tips om köket, har faktiskt haft i åtanke att eventuellt bygga ut huset lite som ett L så att utbyggnaden i mitten inte är centrerad utan går i linje med husets vägg och på så sätt förlänga köket. Ska fortsätta skissa på den tanken!
Om inte trappan centreras lyckas jag inte placera badrummet på bättre ställe än där... försökt göra avståndet från murstock till badrumsvägg till lite knappt 1,2 meter så inbillar mig att det borde funka. Lite lättare att se på en sådan här 3D bild.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Jag tycker det räcker, ser man på lite äldre hus är det inget ovanligt med korridorer och trappor som inte är mer än kring 90 cm breda. Men det minsta tillgänglighetsanpassade duschrummet är 1,7 x 1,9 m men då gäller det ju att dörren och inredningen är på rätt ställe.
Om ni tänker er att bygga ut på 3 sidor av huset så kommer det bli ett helt annat hus exteriört. Medför att hela takkonstruktionen behöver ändras och göras om. Klarar ni verkligen detta själva? Prislappen bara på den nya takkonstruktionen och ny takbeklädnad och avvattning lär springa iväg uppåt 1/2 miljon.
Jag skulle definitivt ta kontakt med arkitekt och konstruktör för att få en annan och billigare utbyggnad som ändå kan bli ett vackert hus, antingen försöka hålla det som ett 1920talshus eller ge det ett modernt uttryck. En arkitekt ser med andra ögon och kan säkert överraska er så att ni får de kvm ni önskar men med ett mervärde.
Och den medlem som skrev tidigare att det här är ett 2 miljonersprojekt har absolut rätt. Alltifrån grund till tak, fasad och el och va.
Ni måste definitivt sätta er ner och göra en realistisk budget. Har du ens tänkt på hur många timmar detta kan ta, och för amatörer? Jag vet inte, men säkert 1000 - 1500 timmar, det innebär många år om man bara ska bygga på helger och kvällar.
Jag skulle definitivt ta kontakt med arkitekt och konstruktör för att få en annan och billigare utbyggnad som ändå kan bli ett vackert hus, antingen försöka hålla det som ett 1920talshus eller ge det ett modernt uttryck. En arkitekt ser med andra ögon och kan säkert överraska er så att ni får de kvm ni önskar men med ett mervärde.
Och den medlem som skrev tidigare att det här är ett 2 miljonersprojekt har absolut rätt. Alltifrån grund till tak, fasad och el och va.
Ni måste definitivt sätta er ner och göra en realistisk budget. Har du ens tänkt på hur många timmar detta kan ta, och för amatörer? Jag vet inte, men säkert 1000 - 1500 timmar, det innebär många år om man bara ska bygga på helger och kvällar.
Redigerat:
Hemmakatten skrev:Om ni tänker er att bygga ut på 3 sidor av huset så kommer det bli ett helt annat hus exteriört. Medför att hela takkonstruktionen behöver ändras och göras om. Klarar ni verkligen detta själva? Prislappen bara på den nya takkonstruktionen och ny takbeklädnad och avvattning lär springa iväg uppåt 1/2 miljon.
Hemmakatten skrev:Om ni tänker er att bygga ut på 3 sidor av huset så kommer det bli ett helt annat hus exteriört. Medför att hela takkonstruktionen behöver ändras och göras om. Klarar ni verkligen detta själva? Prislappen bara på den nya takkonstruktionen och ny takbeklädnad och avvattning lär springa iväg uppåt 1/2 miljon.
Alla tankar och feedback välkomnas. Tar det absolut inte som att du klankar ner på våra drömmar. Vi försöker vara optimistiska, men också realistiska i det här.Hemmakatten skrev:Om ni tänker er att bygga ut på 3 sidor av huset så kommer det bli ett helt annat hus exteriört. Medför att hela takkonstruktionen behöver ändras och göras om. Klarar ni verkligen detta själva? Prislappen bara på den nya takkonstruktionen och ny takbeklädnad och avvattning lär springa iväg uppåt 1/2 miljon.
Upp emot 2 miljoner har vi absolut räknat med, men inte ett par miljoner vilket jag snarare tolkar som ett par 3-4 kanske tom 5 miljoner
Vet att det är långt ifrån samma sak att bygga ut ett helt hus som att renovera en lägenhet, men totalrenovering av vår 82 kvm lägenhet (inkl badrum och kök) skötte vi helt själva. Gubben är civilingenjör (inom samhällsbyggnad), svärfar är snickare med gedigen erfarenhet, svågern är elektriker etc så nog har vi allt ett litet gäng som är kanske något mer än amatörer. Givetvis får vi ta in för sådant vi inte fixar själva (som VVS ex), nu har vi också anlitat en konstruktör för hjälp med bygglovshandlingarna.
Vi har hållit på fram och tillbaka och skissat upp andra former och storlekar av tillbyggnaden, men det finns inte supermånga bra sätt att bygga ut ett sådant här hus på förutom rakt framifrån som planerat, det blir helt enkelt snyggast. Dock räcker det inte på ett så litet hus (eftersom vi då måste bygga mindre i förhållande till huset och får då kanske 15 kvm extra per våning = 115 kvm totalt) utan vi behöver också göra något åt längden på befintligt hus också, därav tillbyggnaden åt två håll... så jag tror ärligt talat inte en arkitekt kan bidra med mycket bättre lösningar men ja, något bättre och mer optimerad planlösning, kanske.
Logga in
Skapa konto
Tanken från början var att behålla köket där det är enbart för att kunna flytta in i nyrenoverat befintligt hus och sedan inte känna panik över tillbyggnaden. Men vi har nu landat i att det bästa med en såpass omfattande tillbyggnad är att flytta på köket helt för att huset ska få det kök den förtjänar i förhållande till storleken på huset. Eventuellt låter vi bli att flytta in tills hela huset står någorlunda klart vilket förhoppningsvis blir till nästa sommar, men det får vi kalkylera lite på. Såhär ser den nu mest aktuella planlösningen ut på bv (dock skissar vi fram och tillbaka på köket, hällen hamnar troligtvis på vä sida nära ugnen). Det skulle såklart bli bättre med en trappflytt och badrummet till vänster där trappan är i dagsläget men om vi behåller trappan (som också går ner till källaren) så känns det som att det här är den bästa lösningen vi kan få fram. Hör gärna åsikter om den också
Ett par är två.
Att ta bort så mycket av ytterväggarna medför mycket stora ingrepp i huset. Om ni vill förändra så mycket är det kanske en ide att bygga helt nytt i stället. Behålla de gamla ytterväggarna intakta och förlänga huset är en klart rimligare lösning. Men det blir kanske inte lika rolig planlösning.
Att ta bort så mycket av ytterväggarna medför mycket stora ingrepp i huset. Om ni vill förändra så mycket är det kanske en ide att bygga helt nytt i stället. Behålla de gamla ytterväggarna intakta och förlänga huset är en klart rimligare lösning. Men det blir kanske inte lika rolig planlösning.
Med ett par miljoner eller så menade jag runt två miljoner.
De planlösningar ni lagt upp har alla ett oanvändbar yta i mitten; det blir lätt så när man gör huset så djupt. Hur tänkte ni göra med taket? Om ni ska ha brutet tak även på utbyggnaden bör inte denna vara bredare än den befintliga byggnaden, även om man kan ha annan takvinkel och lösa det så krävs det mer planering att få det att se snyggt ut. Och hur tänkte ni ersätta de bärande väggarna ni tar bort?
De planlösningar ni lagt upp har alla ett oanvändbar yta i mitten; det blir lätt så när man gör huset så djupt. Hur tänkte ni göra med taket? Om ni ska ha brutet tak även på utbyggnaden bör inte denna vara bredare än den befintliga byggnaden, även om man kan ha annan takvinkel och lösa det så krävs det mer planering att få det att se snyggt ut. Och hur tänkte ni ersätta de bärande väggarna ni tar bort?