Hej.
Nybliven husägare. Besiktningsmannen tipsade om taktvätt, ”applicera medel, och låt sedan regnet skölja bort mossa, smuts m.m..”.
Huset är byggt 1991. Tak ej renoverat sen dess. Betongpannor. 127kvm. Enplansvilla. Lutning <45 grader, ”normalt tak..”. Inte några träd eller liknande runt om.
Har ni något tips på medel, funkar det att bara köpa billigaste på byggmax, eller måste man ha något specialmedel?
Några andra tips från folk med erfarenhet varmt välkomna!!
Mvh /K
Nybliven husägare. Besiktningsmannen tipsade om taktvätt, ”applicera medel, och låt sedan regnet skölja bort mossa, smuts m.m..”.
Huset är byggt 1991. Tak ej renoverat sen dess. Betongpannor. 127kvm. Enplansvilla. Lutning <45 grader, ”normalt tak..”. Inte några träd eller liknande runt om.
Har ni något tips på medel, funkar det att bara köpa billigaste på byggmax, eller måste man ha något specialmedel?
Några andra tips från folk med erfarenhet varmt välkomna!!
Mvh /K
Medlem
· Västra Götaland
· 2 971 inlägg
Har du mycket mossa, måste du skrapa bort det först, annars fungerar inte medlet. Fråga mig hur jag vet
I InsidersUnited skrev:
Berätta mer!
Inte så mkt mossa, huset står fritt utan träd/skog runt om.
Va för medel använde du när du fått bort mossan?
Mvh /K
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 971 inlägg
det där är ju ingenting, grattis Jag har kört det här https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/alg-mogeltvatt-2000036393
Medlem
· Västra Götaland
· 2 971 inlägg
Jape 4 liter kostar 400-600 kr beroende på inköpsställe...Säkert bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 971 inlägg
Vill du tvätta tak skall du leta efter vad som helst som innehåller bensaltensid/bensalkonklorid/bensalkoniumklorid. Det är det som (i regel) är det verksamma ämnet i alla taktvättar och liknande produkter.
Rensa bort så mycket du kan mekaniskt först, spruta på medel och sen är det bara att låta det vara.
Rensa bort så mycket du kan mekaniskt först, spruta på medel och sen är det bara att låta det vara.
Tack!tensiden skrev:Vill du tvätta tak skall du leta efter vad som helst som innehåller bensaltensid/bensalkonklorid/bensalkoniumklorid. Det är det som (i regel) är det verksamma ämnet i alla taktvättar och liknande produkter.