52 105 läst · 96 svar
52k läst
96 svar
Bygger själv solvärmare till pool
Hej alla fixasjälvare!
Är igång nu. Har köpt hem lite prylar. Tror att jag kan börja berätta om c:a 2 veckor. Räknar med solens hjälp till uppvärmning från början av maj!
Skall bli roligt med synpunkter. Byggahusmedlemmarna har alltid idéer.
A
Är igång nu. Har köpt hem lite prylar. Tror att jag kan börja berätta om c:a 2 veckor. Räknar med solens hjälp till uppvärmning från början av maj!
Skall bli roligt med synpunkter. Byggahusmedlemmarna har alltid idéer.
A
Efter varje färdigställd del av solfångaren tar jag en bild och lägger upp på:
byggbeskrivning poolvärme
Första bilden ligger där nu. Jag har inhandlat kopparplåten hos Clas i Sjön och kopparrör hos Biltema (bromsrör).
Hoppas kunna få ner kostnaden för koppar. Tänker bygga flera moduler.
Öppen för idéer och förslag!
byggbeskrivning poolvärme
Första bilden ligger där nu. Jag har inhandlat kopparplåten hos Clas i Sjön och kopparrör hos Biltema (bromsrör).
Hoppas kunna få ner kostnaden för koppar. Tänker bygga flera moduler.
Öppen för idéer och förslag!
Har testat att pressa ett spår med hjälp av giggen. Inte nöjd med precisionen. Biltemas bromsrör är rullade och svåra att räta ut till spikrakt. Spåret blev dessutom lite för stort. Har räknat med att bredden för kanalen som jag pressar i skall vara rörets diameter + 3 gånger plåttjockleken. (4,76 + 0,2 +0,2+ 0,2).
Tajt kanal betyder mindre åtgång av lod och förmodligen bättre värmeledning.
Lagt upp en bild (se länk i inlägg 1/3). Är det någon som kan tipsa om inköpsställe för rör och plåt? Kanske finns förslag på annat material med hygglig värmeledning?
Alve
Tajt kanal betyder mindre åtgång av lod och förmodligen bättre värmeledning.
Lagt upp en bild (se länk i inlägg 1/3). Är det någon som kan tipsa om inköpsställe för rör och plåt? Kanske finns förslag på annat material med hygglig värmeledning?
Alve
Justerade bredden på spåret genom att lägga röret och ställa tre plåtar och sedan pressa ihop de fasta stöden. Placerade dessutom en list i botten på spåret och anpassade därmed djupet så att halva diametern på röret omslutes av plåten. Två av plåtlängderna stämmer bra med tänkt höjd på elementet. Räknar med 8 - 9 i bredd för en kvm. Framgår av bilder som jag lägger upp nu. (länk i inlägg 1/3).
Fortsätter pressningen för att sedan löda alla samtidigt.
Alve
Fortsätter pressningen för att sedan löda alla samtidigt.
Alve
Har nu pressat spår i så många plåtar som erfordras för 1 kvm.
Jag gjorde så här:
1. Använde samma rör hela tiden. Grovt gods i Biltemas bromsrör. Tål det.
2. Placerade en anpassad trälist på hela rörets längd för att skona röret.
3. Skruvade fast överliggaren med tre tvingar. Ville inte riskera sneddragning.
4. Knackade med hammare på listen fram och tillbaka och ökade slagstyrkan.
5. Kollade att röret pressat ner plåten till det djup jag hade tänkt mig.
Två nya bilder på sidan.
Alve
Jag gjorde så här:
1. Använde samma rör hela tiden. Grovt gods i Biltemas bromsrör. Tål det.
2. Placerade en anpassad trälist på hela rörets längd för att skona röret.
3. Skruvade fast överliggaren med tre tvingar. Ville inte riskera sneddragning.
4. Knackade med hammare på listen fram och tillbaka och ökade slagstyrkan.
5. Kollade att röret pressat ner plåten till det djup jag hade tänkt mig.
Två nya bilder på sidan.
Alve
Lödning pågår för fullt nu. Har 4 av 9 stigarrör klara. Använder gassvets och kopparlod men har hört att lödningen kan göras på flera olika sätt. Det fungerar kanske också med tennlödning om man har tillräcklig effekt på lödverktyget.
Valde hårdlödning eftersom jag har tillgång till gassvets, det går ortroligt fort, det blir starkt och stabilt och det tål hög värme. Allt efter arbetets gång har jag lärt mig följande: (om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu, är ett citat från tidigare inlägg på forumet).
Röret har tjocka väggar och tål mycket värme, plåten 0,2 mm tål inte mycket värme (man bränner lätt hål). Lärde mig efterhand att ställa in lågan för lagom upphettning. Ingen spets på lågan. Det gäller lödning, inte svetsning. Hålla ganskal långt avstånd till arbetsstycket och att hela tiden sikta enbart på röret. Plåten blir varm ändå. Se till att röret är nedpressat ordentligt med hjälp av klämmor. Vara noga med att slipa rör och spår före lödning. Värma längre sträckor åt gången, lodet flyter in mellan rör och plåt hur fint som helst och åtgången av lod blir minimalt. (Då allt stämmer).
Hur ser det ut färdigt? (bilder kommer senare).
Plåten blir deformerad av värmen men jag ser till att den inte kan röra sig intill röret. Det har naturligtvis ingen betydelse för funktionen men irriterar ändå.
Hjälp! Det hela blir smutsigt och förmodligen fett av svetsröken. Vad kan man tvätta det med? Ytan skall småningom målas och måste vara absolut fettfri och ren. Tacksam för tips av alla sorter!!
Alve
Valde hårdlödning eftersom jag har tillgång till gassvets, det går ortroligt fort, det blir starkt och stabilt och det tål hög värme. Allt efter arbetets gång har jag lärt mig följande: (om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu, är ett citat från tidigare inlägg på forumet).
Röret har tjocka väggar och tål mycket värme, plåten 0,2 mm tål inte mycket värme (man bränner lätt hål). Lärde mig efterhand att ställa in lågan för lagom upphettning. Ingen spets på lågan. Det gäller lödning, inte svetsning. Hålla ganskal långt avstånd till arbetsstycket och att hela tiden sikta enbart på röret. Plåten blir varm ändå. Se till att röret är nedpressat ordentligt med hjälp av klämmor. Vara noga med att slipa rör och spår före lödning. Värma längre sträckor åt gången, lodet flyter in mellan rör och plåt hur fint som helst och åtgången av lod blir minimalt. (Då allt stämmer).
Hur ser det ut färdigt? (bilder kommer senare).
Plåten blir deformerad av värmen men jag ser till att den inte kan röra sig intill röret. Det har naturligtvis ingen betydelse för funktionen men irriterar ändå.
Hjälp! Det hela blir smutsigt och förmodligen fett av svetsröken. Vad kan man tvätta det med? Ytan skall småningom målas och måste vara absolut fettfri och ren. Tacksam för tips av alla sorter!!
Alve
Är bara att borsta bort oxiderna som bildas vid lödningen ( rostfri eller mässingsborste ). Kör t.ex CRC Bräkleen, Quickleen, Lectra Clean,eller liknande före du målar, så är det fett fritt!
Ser fram emot bilder!
Ser fram emot bilder!
Tack för tipset! Körde borrmaskin med stålborste. Tvättar inte förrän hela elementet är färdiglött. Nästa steg blir kontroll av att rören är fria inuti. Därefter lödning till 15 mm:s-rör som skall utgöra över- resp. underdel i elementet.Ardexsmitten skrev:
Skickar upp en bild nu. Länk 1/3.
Alve
Ett annat sätt att få bort oxiderna är genom att kyla direkt efter att lödningen är klar. Materialet blir glödgat, och mjuknar då, men det är knappast nån nackdel.
Den värmeväxlarn du beskrev tidigare i tråden, har du nån länk, så man kan ta sig en titt på den?
Det var endast en grov principbeskrivning av en värmeväxlare. Finns alltså inte. Värmeväxlaren är en pryl som man inte kan tillverka själv.
Dyra bitar i anläggningen blir: Värmeväxlare, pump, säkerhetsventil och styrningen. Dessa kostnader är dock av engångskaraktär vilket betyder att fler moduler ger lägre kostnad per utvunnen effekt.
Behöver hjälp med att hitta lämpliga prylar enligt ovan!!
Alve
Dyra bitar i anläggningen blir: Värmeväxlare, pump, säkerhetsventil och styrningen. Dessa kostnader är dock av engångskaraktär vilket betyder att fler moduler ger lägre kostnad per utvunnen effekt.
Behöver hjälp med att hitta lämpliga prylar enligt ovan!!
Alve
Har ingen aning om dessa är av intresse, men plattvärmeväxlare är ju väldigt effektiva, och dessa är dessutom rostfria.
Värmeväxlare i form av plattvärmeväxlare
Värmeväxlare i form av plattvärmeväxlare
Tack! Den måste dock vara avsedd för pool d.v.s. tillåta ett kraftigt flöde på kallvattensidan. Rostfritt är ett krav ja.Ardexsmitten skrev:
Alve
Pahlens säljer plattvärmeväxlare till pool...orsaken till att man oftast använder tubvärmeväxlare, är för att de är billigare att tillverka. Men plattisen har överlägsen verkningsgrad.
Jag vill ha lägsta möjliga tryckfall p.g.a. värmeväxlaren. Poolens reningsanläggning måste fortfarande fungera bra.Ardexsmitten skrev:
Funderar mycket kring vilken pump jag skall välja. Helst vill jag ha en 12V-pump. Om inte annat så för att kunna fortsätta "göra själv" hela vägen. Men man behöver naturligtvis inte ha en fast installation. Har stor respekt för 230V och närhet till vatten.
Kanske en pump avsedd för vattenanläggningar i husvagnar och husbilar kunde användas. Finns med så låg förbrukning som 1,5A. Dessa pumpar är tryckstyrda men här blir ju inget tryck som stänger av den.
Synpunkter och goda råd efterlyses!! Börjar bli dags för inköp snart.
Alve