8 678 läst · 26 svar
9k läst
26 svar
klinker i torpargrund
De är handmålade ca 60mm djupt. plattan är totalt 160 mm djupa. Det är samma golv som i hallen - det du ser på indexsidan.jon_h skrev:
Vi har impregnerat golvet för att klara lite spill. samma impregnering som man använder till natursten.
// Snäckan
Jag har en gammal?(byggd -73) torpargrund med murstocken direkt mot grunden, kan jag ändå lägga klinker även om jag inte anväder den öppna spisen så ofta....?snackan68 skrev:Du tänker nog på en traditionell torpargrund - en som man byggde förr i tiden!
Då började murstocken redan i torpargrunden och tack vare den termiska drivkraften (värme stiger) så "sögs" den fuktiga luften i grunden ut genom skorstenen!
( Problem i dessa torpargrunder uppstår när man inte längre använder de öppna spisarna)
Så bygger man inte idag - utan torpargrunden ventileras direkt till uteluften genom muren.
Så! Detta kommer inte att påverka ditt materialval vad gäller golvet i ditt kök. Däremot bör du lägga ett bjälklag med 300 mm c/c
// Snäckan
Ja, definitivt, ja. Golvbeläggningen har ingenting med saken att göra. Diskussionen om grundens ventilation är en helt annan sak.
Snäckan: Coolt. Men menar du verkligen 160 millimeter djupa, alltså 160 mm tjocka? Eller missförstår jag?
Snäckan: Coolt. Men menar du verkligen 160 millimeter djupa, alltså 160 mm tjocka? Eller missförstår jag?
Som Jon skriver - det påverkar inte golvbeläggningen.man79 skrev:
Däremot har du en torpargrund som egentligen inte "fungerar" då du inte använder spisen. ( fukten kanske drivs ut mekaniskt nu, med fläkt alltså?)
Så du bör hålla koll på ev. fukt i grunden.
// Snäckan
Nu blir ju diskussionen väldigt offtopic, men trådstartaren har ju fått svar på sin fråga så det gör kanske ingenting. Annars får väl en moderator säga till och rensa lite..
Men jag är nyfiken, vad tyckte han/hon var för svårt? Var det några speciella produkter som skulle användas, eller andra saker att tänka på? Känns som att det skulle vara ungefär som att sätta terracotta. Jag misstänker att plattorna skulle vattnas innan fogning i alla fall..?
Och ja, det ser ju ut som en mycket snygg läggning.
Men jag är nyfiken, vad tyckte han/hon var för svårt? Var det några speciella produkter som skulle användas, eller andra saker att tänka på? Känns som att det skulle vara ungefär som att sätta terracotta. Jag misstänker att plattorna skulle vattnas innan fogning i alla fall..?
Och ja, det ser ju ut som en mycket snygg läggning.