Lillsemester

Vi upptäckte några dagars hål i almanackan och en snabb tur till gamla hemtrakter stod högt på listan. Så det blev en tur ner till sydkusten och efterlängtade möten med vänner och släktingar.
En utflykt på Österlen toppades med ett besök på Kiviks Esperöd Arboretet. Mycket intressant för en trädvän att se alla dessa olika arter. Kan rekommenderas!

Dag

Informationskylt för Kiviks Esperöd Arboretet med karta och bilder på trädarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Informationskylt för Österlens Arboretum med karta, bilder av växtarter och beskrivande texter mot en bakgrund av gröna löv.
Skapa konto

Informationskylt om Kiviks Esperöd Arboretet med beskrivning av arboretets historia och inbjudan att utforska träd från hela världen.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 9 till
  • Laddar…
Tips!

Om du går i ”Moxontankar” är här en detaljerad byggbeskrivning.

Trevlig Helg!
Dag

Moxon skruvstycke monterat på en arbetsbänk med snickeriverktyg och en detaljerad byggbeskrivning.
Skapa konto

Illustrerad byggbeskrivning för en Moxon skruvstycke med detaljerade komponentvyer och mått.
Skapa konto

Detaljerad illustration av en byggbeskrivning för en träskruvstäd, inklusive märkningar och komponentmått.
Skapa konto

Illustration av en benchcrafted Moxon-skruvstycke byggbeskrivning och skärlist.
Skapa konto

• Gilla
TriNitro och 5 till
  • Laddar…
Synd bara att det är amerikanska mått.:cry:

• Gilla
stigen
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Synd bara att det är amerikanska mått.:cry:
Du får väl ta och använda tum-skalan på din tumstock så att den gör skäl för sitt namn. ;)

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr, de tumstockar jag har är bara metriska, och skulle jag skaffa en tumstock skulle det ta resten av mitt liv att vänja mig så mycket att jag kan nyttja den.:confused:

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Tyvärr, de tumstockar jag har är bara metriska, och skulle jag skaffa en tumstock skulle det ta resten av mitt liv att vänja mig så mycket att jag kan nyttja den.:confused:
När jag får sådana mått brukar jag gå över till ”SF-måttskalan”.
I den måttskalan är det sunt förnuft som gäller.
Det brukar bli hur bra som helst!

Dag

• Gilla
magnu och 8 till
  • Laddar…
Jag som satt plattor i större delen av livet blir galen om jag inte får en contactmeter

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Men jag köpte en pelarborr igår :D en stigens

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Tillbaka till verkligheten

Efter fyra underbara dagar på Sydkusten med vänner och släktingar valde vi att styra hem på ett nästan bilfritt E4. Lördagar tycks folk inte åka bil och lastbilarna lyste med sin frånvaro.

Innan vi åkte söderut hade jag ett ett allvarligt samtal med min Bosch PBD 40 pelarborr om framtiden. Den har med åren blivit ganska slapp i chucken. Väldigt svårt att få borren att fästa och oftast släppte borren under tiden jag borrar. Dessutom började borrspetsen snurra som en ballongvisp.
En riktig ”Arboga” har länge stått på önskelistan men prisnivån har avskräckt. I min utrymmesbegränsade verkstad har jag inte plats för en sådan stor pelarborr och egentligen behöver jag nog inte den kapaciteten då det oftast borras i trä.
Så jag började forska efter en ny chuck. Hittade på Youtube en kille som hade gjort en bra utvärdering.

Nästa steg var att hitta rätt chuck till rätt pris. I ”Svedala” ligger priserna från 1000kr och uppåt.
På Amazon fanns ett klart bättre alternativ. Efter några klick på paddan var den beställd.
Den nya Röhm-chucken känns betydligt mer homogen och väger lite mer än den gamla. Spännbackarna sluter verkligen tätt om borren.

Två borrchuckar på en arbetsyta med synliga spännbackar för jämförelse.
Skapa konto

Två pelarborrchuckar på en verkstadsbänk, den ena med rött band, indikerar en uppgradering.
Skapa konto

Röhm Supra-S snabbchuck för borr i originalförpackning, märkt "Made in Germany".
Skapa konto

RÖHM pelarborrchuck i silverfärg, storlek 1/2"-20 med teknisk information och pris på Amazon.
Skapa konto

Vi får se om uppgraderingen/investeringen på 650kr var rätt beslut eller det ändå blir en riktig ”Arboga” till slut. :thinking:

Dag

• Gilla
Miter och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har också en Röhm-chuck liggandes i väntan på en Arboga! ;)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Tillbaka till verkligheten

Efter fyra underbara dagar på Sydkusten med vänner och släktingar valde vi att styra hem på ett nästan bilfritt E4. Lördagar tycks folk inte åka bil och lastbilarna lyste med sin frånvaro.

Innan vi åkte söderut hade jag ett ett allvarligt samtal med min Bosch PBD 40 pelarborr om framtiden. Den har med åren blivit ganska slapp i chucken. Väldigt svårt att få borren att fästa och oftast släppte borren under tiden jag borrar. Dessutom började borrspetsen snurra som en ballongvisp.
En riktig ”Arboga” har länge stått på önskelistan men prisnivån har avskräckt. I min utrymmesbegränsade verkstad har jag inte plats för en sådan stor pelarborr och egentligen behöver jag nog inte den kapaciteten då det oftast borras i trä.
Så jag började forska efter en ny chuck. Hittade på Youtube en kille som hade gjort en bra utvärdering.

[media]
Nästa steg var att hitta rätt chuck till rätt pris. I ”Svedala” ligger priserna från 1000kr och uppåt.
På Amazon fanns ett klart bättre alternativ. Efter några klick på paddan var den beställd.
Den nya Röhm-chucken känns betydligt mer homogen och väger lite mer än den gamla. Spännbackarna sluter verkligen tätt om borren.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Vi får se om uppgraderingen/investeringen på 650kr var rätt beslut eller det ändå blir en riktig ”Arboga” till slut. :thinking:

Dag
Kör till i mig och hämta denna istället?
Gammal maskin med slitage och behov av reparation, inklusive en ny rem och elarbete.
Skapa konto
Begagnad pelarborrmaskin på ett verkstadsgolv omgiven av verktyg, behöver elektrisk reparation och ny rem.
Skapa konto
Gammal maskin med behov av reparation, inklusive en ny rem och elarbete, mätsticka visar storlek.
Skapa konto
Begagnad motor med behov av reparation och ny rem visas bredvid en linjal för skala.
Skapa konto

Bara lite småfix som att fixa elen och ny rem till motorn så är den som ny ;)
Pris: 0:-

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kör till i mig och hämta denna istället?
[bild] [bild] [bild] [bild]
Bara lite småfix som att fixa elen och ny rem till motorn så är den som ny ;)
Pris: 0:-
Hej!

Tack för erbjudandet! (y)
Men jag är inte inne i en "renoveringsmode" just nu.
Det blev en ny chuck i väntan på att rätt tillfälle dyker upp.

Dag

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har också en Röhm-chuck liggandes i väntan på en Arboga! ;)
”I väntan på Arboga”, en verkstadspjäs i två akter! :geek:

• Haha
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Uppgradering

Efter en skön natts sömn i den egna sängen var det åter dags att börja tralla. Målet är att tralla färdigt all regling denna veckan.

Mitt lilla Biltema sågstativ har fungerat någorlunda men när jag fick se, klämma och känna på Milwaukee stativet insåg jag att ett sådant skulle vara bra att ha. Priset på 2650kr kändes lite väl bra men såg att Sandbergs hade Milwaukee veckor med -20% med fraktfritt. Det blev genast köpläge! Stativet är inte så långt i basen men sidostöden går att dra ut till ca. 3m. Väldigt stabil konstruktion och hjulen uppskattas.

Milwaukee sågstativ på en träterrass, utdragbara sidostöd och AEG kap och geringssåg ovanpå.
Skapa konto

Milwaukee sågstativ med utdragbara sidostöd och hjul, placerat på en träterrass, bredvid en AEG kapsåg.
Skapa konto

Milwaukee sågstativ med utdragbara sidostöd och monterad kapsåg, på en träterrass.
Skapa konto

Är det någon i närområdet som behöver ett litet sågstativ så finns det ett Biltema att hämta på Värmdö. Kostnad 0kr. OBS! Skickas ej!

Ett svart Milwaukee sågstativ monterat på en trädäcksterrass med utdragna sidostöd och hjul, bredvid en eluttag och förlängningssladd.
Skapa konto

Dag

• Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Läggtips!

Svärsonen har kommit på ett perfekt sätt att få rak skruvlinje. Han fick en speed square av mig när vi började bygga och nu är han helt frälst!

Verktyg och material för trallbygge: skruvdragare, speed square, skruvar och träplankor.
Skapa konto

Då han vill ha trallen tight är den här förlängaren till tvingen enkel att göra och använda.

Delvis byggd trätrall bredvid en pool med skruvlinjal, en tving med förlängare och verktyg på trallen.
Skapa konto

Dag

• Gilla
Qjanto och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.