Finns det fler på forumet som använder sig av luftburen elvärme?

Isåfall, hur tycker ni att det fungerar och vad har ni för förbrukning?

Har själv ett luftburet kanalsystem med ett luftvärmeaggregat som sitter i tvättstugan. Aggregatet fungerar som ett cirkulationsaggregat och tar luft från vardagsrummet, värmer denna och transporterar ut den i husets alla rum.

Har även ett balanserat FTX system för grungventilationen där tilluften efter återvinningen blandas med luften i luftvärmeaggregatet. Alltså får jag ut min tilluft i samtliga rum och suger frånluft i 2 WC + kök + tvättstuga.

För att ytterligare krångla till det har jag installerat en luftvärmepump, Panasonic E9 5 kW för att sänka förbrukningen lite till. Idag ligger jag på 14 000 kWh inkl hush.el + varmvatten! Är 2 vuxna och 2 barn.

Tyvärr fungerar det inte tillfredställande med värmespridningen från vp:n trots relativt öppen planlösning. Eller rättare sagt så när ungarna sover har vi deras dörrar stängda. Då tar sig ju inte luften in dit liksom >:(

Har planer på att sätta in någon typ av eldstad, gärna tung, typ Tulikivi eller kakelugn för att helt skippa luftvp:n i framtiden. Hoppas då få runt värmen bättre med hjälp av luftvärmeaggregatet som ju tar sin luft från den plats som eldstaden kommer att placeras.

Nu blev det attans rörigt va?

Har ni egna erfarenheter av liknande system eller bara lite tips så skriv gärna och berätta lite ;D

Hej vi är fler
Jag har ett hus från -90 på 107m2 med FTX o luftvärmeaggr o total elförbrukning på 15 000kwh. Jag har flyttat bägge aggr för 2 år sen pga en inredningsbar vind som är påbörjad.
FTX var monterad över spisen för, där en vanlig fläkt finns numera. Jag har varit i samma tankar som du med både VP o kakelugn...
Men jag har gått o klura på om inte en innerdel (eller bara batteriet) skulle gå att montera före luftvärmeaggr i den återcirkulerande luft strömmen!?! givetvis i en låda så att allt av den goa värmen cirkuleras direkt av befintligt kanalsystem. Ide`r om detta?
För att det ska fungera med tung eldstad så måste man ta den återcirkulerande luften över den o det lär bli övertemp ändå i det rummet.

Jag har precis avslutat ett samtal med "teknisk support" för Nunna Uuni, täljstensugnar. Efter långa diskussioner kom vi fram till följande:

För att använda sig av en tung eldstad typ täljstensugn, måste jag i mitt fall ha en total vikt på mellan 2000 - 2500 kg på ugnen. Har en bostadsyta på 118 kvm samt luftburen värme som bekant. Detta i kombination med tung eldstad är perfekt enligt Nunna.

Att det skulle bli bastu i huset och rummet fick jag till svar att det aldrig kan bli. Ugnen ger ifrån sig max 3 kW i effekt vid eldning!!! Spelar ingen roll hur stor ugn eller hur mycket ved du eldar så blir det inte varmare än så.

Att välja kakelugn eller täljstensugn är bara en fråga om smak och dylikt sa han. Dock kan man i regel säga att en kakelugn måste vara "nästan" dubbelt så stor som täljstensugnen för att ge lika mycket värme med samma vedmängd.

En Nunna ugn på ca 2500 kg ger ca 60-65 kWh per dygn om man eldar ca 20 kg ved.

Väljer man för liten ugn kommer den inte att fungera tillfredställande och måste eldas oftare och hårdare för att ge "nästan" den värme man vill ha.

Observera att detta är under förutsättning att ugnen används som primär värmekälla i huset.

Om ugnen ger ifrån sig max 3 kW vid eldning så tycker jag att det låter väldigt lite för en primär värmekälla. Mitt hus drar en bra bit över 6kW värme när det knäpper till och blir riktigt kallt. Iofs är huset gammalt och på 150 kvadratmeter, men 3kW låter ändå ganska lite om man inte kan stötta med något annat.

Kluraren skrev:
Hej vi är fler
Jag har ett hus från -90 på 107m2 med FTX o luftvärmeaggr o total elförbrukning på 15 000kwh. Jag har flyttat bägge aggr för 2 år sen pga en inredningsbar vind som är påbörjad.
FTX var monterad över spisen för, där en vanlig fläkt finns numera. Jag har varit i samma tankar som du med både VP o kakelugn...
Men jag har gått o klura på om inte en innerdel (eller bara batteriet) skulle gå att montera före luftvärmeaggr i den återcirkulerande luft strömmen!?! givetvis i en låda så att allt av den goa värmen cirkuleras direkt av befintligt kanalsystem. Ide`r om detta?
För att det ska fungera med tung eldstad så måste man ta den återcirkulerande luften över den o det lär bli övertemp ändå i det rummet.
Har också ett FTX aggregat (Husqvarna) och funderar också på möjligheten att kombinera det med en enkel luftvärmepump för att "suga ut" mer värme ur frånluften än vad FTX aggregatet klarar och sedan skicka tillbaka värmen i tilluften igen. Har kollat runt lite men det verkar inte som om någon har gjort det tidigare. Många "?" men inga "!" ännu så länge. Hur påverkas till exempel flödet i FTX'en?
Busenkel idé som jag tror skulle fungera men det kanske finns något man förbisett ??? Finns det någon expert på området som har erfarenhet eller synpunkter?

hobbyfixarn
Tror du missförstod... jag menar att ta en konventionell luft-luft vp o montera innerdelen så den värmer upp den återcirkulerande luften (gammla) så att elbatteriet inte går in o bränner el så länge vp kan ge tillräkligt. Ja föresten så har jag bahcos aggr missade det tidigare.

Men angående din ide` så finns det frånluftsvp`n som värmer upp vatten dvs en luft-vatten vp, dock ska nog en sådan ha "O"värmeväxlad luft o skulle den delen funka så är det vatten du har värmt så ett vattenbatteri kanske.!?!...
Eller om du menar att leda luften efter värmeväxlaren (avluften) till en utedel av en vp så kan den hjälpa till lite...men vänta nu, den luften har troligen en relativt hög fuktighet, ja till o från iaf så det kan påskynda isbildningen i utedelen. Eller??? kommentarer

Kluraren. Angående din kommentar "Eller om du menar att leda luften efter värmeväxlaren (avluften) till en utedel av en vp så kan den hjälpa till lite".

Exakt så tänkte jag. Det finns ju värme i frånluften efter värmeväxlaren som en vp skulle kunna ta vara på och skicka tillbaka för att minska användningen av elpatronen.
//Hobbyfixarn

Hobbyfixaren
hör av dig om du genomför det.

Om ugnen ger ifrån sig max 3 kW vid eldning så tycker jag att det låter väldigt lite för en primär värmekälla.
Det är faktiskt inte så hemskt lite i ett hus på 118 m2.
Det årliga behovet (om det ligger i mellansverige) ligger då på ca 15000 kWh och maxeffekt då det är kallast runt 7 kW. Idealet då man dimensionerar en primär värmekälla är ca hälften av maxeffekten. Det skulle alltså bli 3,5 kW, inte så längt ifrån alltså.
Jag skulle tro att det motsvarar 85 % av årsenergibehovet.

Efter ett samtal med en återförsäljare av täljstensugn Nunna Uuni framkom följande:

Han påstod att den effekt som t e x NunnaUuni uppger i sin data kan jämföras

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.