Hallå, på framsidan av huset har jag en gran som börjar växa till sig rätt bra, är nu ca 4 meter hög, tidigare ägare nämnde att den inte skulle bli nå nämnvärt hög men man vet ju aldrig...
Någon som från dessa bilder kan bedöma vad för gran det handlar om?
Tack på förhand
// Jonas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand
// Jonas
Påminner om Silvergran.
blågran tycker jag den liknar...J jonjoh skrev:Hallå, på framsidan av huset har jag en gran som börjar växa till sig rätt bra, är nu ca 4 meter hög, tidigare ägare nämnde att den inte skulle bli nå nämnvärt hög men man vet ju aldrig...
[bild][bild][bild]
Tack på förhand
// Jonas
Kungsgran eller silvergran.
Vill du inte ha den högre så klipp av toppskottet.
Så gör man med alla julgranarna som odlas annars hade det varit en 1/2 meter mellan varje gren.
Vill du inte ha den högre så klipp av toppskottet.
Så gör man med alla julgranarna som odlas annars hade det varit en 1/2 meter mellan varje gren.
Abies koreana. Koreagran ser ut så undertill men om du minns hur kottarna ser ut så går det att bestämma säkert. Är de först röda och sen lilablå och växer rakt upp från grenen - koreagran. Sen finns det så klart olika namnsorter. Googla abies koreana och jämför.
Bästa svaret
Fint! Det är nog en Abies koreana koreagran men vilken namnsort (det finns många) det är omöjligt att säga.
Att toppa en gran låter inte som den bästa idén, den kommer förlora formen men om du inte bryr dig om det estetiska så spelar det förstås ingen roll.
Att toppa en gran låter inte som den bästa idén, den kommer förlora formen men om du inte bryr dig om det estetiska så spelar det förstås ingen roll.