Hallå, på framsidan av huset har jag en gran som börjar växa till sig rätt bra, är nu ca 4 meter hög, tidigare ägare nämnde att den inte skulle bli nå nämnvärt hög men man vet ju aldrig...

Någon som från dessa bilder kan bedöma vad för gran det handlar om?
Närbild på gren från en granplanta med fokus på nålar och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på grenar av en gran med blågröna barr, gräsmatta och gräsklippare i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild av en ung gran med fokus på grenar och barr mot en suddig bakgrund av gräsmatta.
Skapa konto

Tack på förhand
// Jonas

Påminner om Silvergran.

A
J jonjoh skrev:
Hallå, på framsidan av huset har jag en gran som börjar växa till sig rätt bra, är nu ca 4 meter hög, tidigare ägare nämnde att den inte skulle bli nå nämnvärt hög men man vet ju aldrig...

Någon som från dessa bilder kan bedöma vad för gran det handlar om?
[bild][bild][bild]
Tack på förhand
// Jonas
blågran tycker jag den liknar...

Kungsgran eller silvergran.
Vill du inte ha den högre så klipp av toppskottet.
Så gör man med alla julgranarna som odlas annars hade det varit en 1/2 meter mellan varje gren.

Abies koreana. Koreagran ser ut så undertill men om du minns hur kottarna ser ut så går det att bestämma säkert. Är de först röda och sen lilablå och växer rakt upp från grenen - koreagran. Sen finns det så klart olika namnsorter. Googla abies koreana och jämför.

Ta ett barr och gnugga sönder mellan naglarna. Luktar det citrus?

Hej allihopa, sent svar men tack för tipsen.
Såhär ser kottarna ut i alla fall ;
Kottar på en gran med gröna barr i solljus.
Skapa konto

oavsett verkar jag ju behöva toppa granen då den verkar bli mer än de 5 meter som tidigare ägare hävdar?
// Jonas

Bästa svaret

Fint! Det är nog en Abies koreana koreagran :D men vilken namnsort (det finns många) det är omöjligt att säga.

Att toppa en gran låter inte som den bästa idén, den kommer förlora formen men om du inte bryr dig om det estetiska så spelar det förstås ingen roll.

• Gilla
  • Haha
Kalle B och 1 till
  • Laddar…
Okej, då blir det att kapa ned åbäket för större än såhär får den inte bli.

Tack för hjälpen!

A
J jonjoh skrev:
Okej, då blir det att kapa ned åbäket för större än såhär får den inte bli.

Tack för hjälpen!
Nja nog går det att toppa en gran, men man får tänka på att det tar tid och tålamod att få den snygg igen.. Men går gör det..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.