Hej här lite svårt att sova!
Kan inte bestämma mig.
Har en gjuten platta och skall mura sockel till ett lövångersgarage.
Väggarna garage är 145+45mm

Vill gärna ha isolerade finja leca som är 250x190x600

Men med dessa får jag ju en 6cm kant på insidan ;/
Alt. 190 lecablock.. Men dessa har uvärde 0.8 och isolerade (250) har uvärde 0.4.

Sista hoppet är ju att lägga 10.000kr till och få 195+45 väggar. Men det tar emot då det är mer lämpligt för villor och inte garage, dvs lite onödigt om man kör 10 grader.

Nästa fundering när man ändå är igång, skall man lägga gummi/tackpapp i botten mellan leca och plattan? Detta verkar ju vara bra enl. Finja instruktioner. (Platta=20cm isolering. +10cm betong)

Undrar även om man skall putsa lecan på insidan samt om man ska armera uppehåll?
Ska man se till att lägga bruk öppe på, så det blir en slät/rak yta att bygga garaget på?

Tacksam för all input.
Måste beställa stenar väldigt snart! Helst imorgon.

Mikael_L
D Daniel Larsson skrev:
Väggarna garage är 145+45mm
Ska den liggande vara på insida eller utsida?

Du kan nämligen fundera på att mura med 150mm vanliga block och sen limma 40-50mm cellplast på och slutligen fibercementskiva.
Lite pyssel, du måste skära upp både cellplast och fibercementskivor i remsor och sen hålla på och limma dem. Men u-värdet blir bättre än med basic-leca-blocken och det blir i kronor billigare, men dock mer arbetsinsats så det beror ju sen lite på hur du värderar din egen tid.

D Daniel Larsson skrev:
Nästa fundering när man ändå är igång, skall man lägga gummi/tackpapp i botten mellan leca och plattan? Detta verkar ju vara bra enl. Finja instruktioner. (Platta=20cm isolering. +10cm betong)
Det är väl det som kallas glidskikt?
Jag skippade det när jag murade upp på mitt eget garage, jag har uppfattat det som att det gäller när man gör hela väggar på en platta, men egentligen vet jag inte riktigt.
Men har du glidskikt under ett enkelvarv med sten så blir väl hållfastheten rätt lidande, det enda stället stenarna är murade är ju på kortsidan, mot varandra. Känns inte bra.

D Daniel Larsson skrev:
Undrar även om man skall putsa lecan på insidan
Putsen har ju flera funktioner, att göra stenen/konstruktionen mer vind och vattentät och (beroende på vad man murat) förhindra att alltför mycket fukt i stenarna sen kan frostspränga. (om detta gäller LECA vet jag inte).
Sen är det en estetisk aspekt. Jag tror inte att du alls behöver putsa insidan, det gör du nog främst för att det ska bli snyggare och mer lättstädat. Lite extra vindskydd kanske.

D Daniel Larsson skrev:
om man ska armera uppehåll?
Armera vadå? Uppåt?
Ett enda lag med sten är ju svårt att armera, men du kanske kan förklara mer hur du tänkte.

D Daniel Larsson skrev:
Ska man se till att lägga bruk öppe på, så det blir en slät/rak yta att bygga garaget på?
Är du noggrann vid murningen (spänn upp murarsnören för guds skull) så ska väl ytan bli rak nog. Får du det väldigt perfekt, eller fixar till sen med bruk, så kan du köra med syllpapp/tjärpapp mellan mur och träsyll (metallsyll).
Men kör gärna med sån där skumplast syllband som är en cm tjockt, då tar det alla höjdskillnaden på minst 5 mm.

• Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska den liggande vara på insida eller utsida?

Du kan nämligen fundera på att mura med 150mm vanliga block och sen limma 40-50mm cellplast på och slutligen fibercementskiva.
Lite pyssel, du måste skära upp både cellplast och fibercementskivor i remsor och sen hålla på och limma dem. Men u-värdet blir bättre än med basic-leca-blocken och det blir i kronor billigare, men dock mer arbetsinsats så det beror ju sen lite på hur du värderar din egen tid.

Det är väl det som kallas glidskikt?
Jag skippade det när jag murade upp på mitt eget garage, jag har uppfattat det som att det gäller när man gör hela väggar på en platta, men egentligen vet jag inte riktigt.
Men har du glidskikt under ett enkelvarv med sten så blir väl hållfastheten rätt lidande, det enda stället stenarna är murade är ju på kortsidan, mot varandra. Känns inte bra.

Putsen har ju flera funktioner, att göra stenen/konstruktionen mer vind och vattentät och (beroende på vad man murat) förhindra att alltför mycket fukt i stenarna sen kan frostspränga. (om detta gäller LECA vet jag inte).
Sen är det en estetisk aspekt. Jag tror inte att du alls behöver putsa insidan, det gör du nog främst för att det ska bli snyggare och mer lättstädat. Lite extra vindskydd kanske.

Armera vadå? Uppåt?
Ett enda lag med sten är ju svårt att armera, men du kanske kan förklara mer hur du tänkte.

Är du noggrann vid murningen (spänn upp murarsnören för guds skull) så ska väl ytan bli rak nog. Får du det väldigt perfekt, eller fixar till sen med bruk, så kan du köra med syllpapp/tjärpapp mellan mur och träsyll (metallsyll).
Men kör gärna med sån där skumplast syllband som är en cm tjockt, då tar det alla höjdskillnaden på minst 5 mm.
Grymt Mikael L
Du räta ut en del frågetecken!
Skall ringa finja idag och fråga ang. Glidytan mm.

Mikael_L
OBS, jag är ingen proffs på något alls vis.
Jag är en amatör som själv gjort detta en gång, och läste och kollade upp så gott jag kunde då.
Så det är ju helt klart bra om du själv tänker genom allt ordentligt och kollar upp själv sånt som inte känns uppenbart säkert.

I denna tråd finns det mer nyttigt för dina funderingar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mura-syll-av-leca.222134/#post-1837492
I det länkade inlägget har du länk till min projekttråd, men den innehåller rätt lite om just detta arbetsmoment, så den kommer inte ge så väldigt mycket.

• Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.