Håller på att bygga hus och har bestämt att jag ska måla huset svart, var först inne på att måla huset med falu svart. Men har blivet osäker på vilken färg som håller bäst slam färg eller någon annan svart färg t.ex Alcro Allmoge.

Ser jag skillnad på Falus svarta färg mot Alcro Allmoge?????

En del som jag pratat med har sagt att slam färgen blir lätt angripen av mögel, vet ej om det stämmer.

Någon som vet????

Tacksamm för något svar

MVh

Vill du verkligen komma hem till ett svart hus (med all respekt), men är det inte lite deppo varning på det?
Vi har 2 svarta nyfunkis hus nere vid badplatsen - de utmärker sig.... inte till det positiva...

// Snäckan

Vi blev kanonnöjda efter mina måleriveckor i höstas, ett brun-laserat hus blev Svart med vita fönster.

Jag tror inte alls du blir besviken med att måla svart. Måla undertak och fönster vita, så motverkar det allt det svarta!

Jag målade med Beckers perfekt, Svart täcklasyr, kanonfärg enligt min mening.

Se bilder på vår hemsida! Villa FreSus - Home

/ Fredrik

Mkt bra val! Vi har också funderingar på att måla vårt nybyggda hus svart. Se bilden för ett liknande hus i svart. Har hört från någon att det blir varmare i ett svart hus än i ett vitt hus!? Men enligt målaren så är husen så välisolerade att det inte ska märkas någon skillnad på innetemperaturen, någon som vet/hört något?!?

• dbfile.aspx.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ett mörkt hus blir varmare inne tror jag inte på men däremot på själva ytan den kan bli fruktansvärt varmt.
Anders

Starpatrol skrev:
Till snackan68
Gå in på denna sida och titta och njut,

Trivselhus - Bildarkiv, Bilder, Liggande panel

QUOTE]

Det vita huset är JÄTTE FINT! ;-)

// Snäckan

Jag vet inte men TROR (rätta mig någon som vet) att om du målar med slamfärg så får du fortsätta med slamfärg och det kan väl vara svårt att byta nyans om man vill :surprised: Kanske fungerar med Faluröd. Jag skulle sikta in mig på någon lasyr eller täcklasyr. Ni kanske ska sälja huset någongång och köparen vill ha en annan färg på det. Att måla över täcklasyr vet jag fungerar, vi målade om vårt hus från "nybakade bullar" till ljusgult :)

Hej!

Vi målade med alcros almoge svart... bra resultat... bifogar bild
använde även den vita färgen som alcro har i katalogen !

• bild059-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fläktköparen
  • Laddar…
A
Svart e coolt! beror väl på vad man har för hustyp också!! ett gulligt litet torp kanska kan få va rött? För målades/laserades ju många hus bruna så... Vill man inte ha helt svart kan man ju lasera på det vitlaserade som husen brukar komma i. Blir nästan lite järnvitrol look..

Anna_Robban skrev:
...För målades/laserades ju många hus bruna så...
Aah! 70-tal! Mustiga färgkombinationer som kristallbrunt, mossgrönt, bajsbeige i kombination med rödaktigt lackad furupanel och orange:a heltäckningsmattor.

:D :D ;)

Det trådskaparen undrar på är väl mer om han ska måla med slamfärg eller "vanlig" färg än om han ska måla svart eller en annan kulör. Själv föredrar jag slamfärg.
* Jag gillar den diskreta, matta ytan.
* Den är väldigt lätt att måla med.
* Det är lätt att måla om; ingen renskrapning, det räcker att borsta
* Betydligt billigare än annan färg.
Tänk på att du bara kan måla slamfärg på ohyvlat virke. Har du målat med vanlig oljefärg kan du inte byta till slamfärg med mindre än att du skrapar huset nästan trärent. Däremot är det enklare andra hållet.

andersmc skrev:
Det trådskaparen undrar på är väl mer om han ska måla med slamfärg eller "vanlig" färg än om han ska måla svart eller en annan kulör. Själv föredrar jag slamfärg.
* Jag gillar den diskreta, matta ytan.
* Den är väldigt lätt att måla med.
* Det är lätt att måla om; ingen renskrapning, det räcker att borsta
* Betydligt billigare än annan färg.
Tänk på att du bara kan måla slamfärg på ohyvlat virke. Har du målat med vanlig oljefärg kan du inte byta till slamfärg med mindre än att du skrapar huset nästan trärent. Däremot är det enklare andra hållet.
Har fått för mig att slamfärgen är sämre än vanlig oljefärg. Att jag får måla oftare med slamfärg, rätta mig om jag har fel.

Har du sett Alcros Allmoge, den är väldigt lik falus svarta.

Jo, du får möjligen måla om oftare. Men det går mycket snabbare att måla med slamfärg och det är mycket billigare. Så i en total jämförelse vad gäller kapital- och arbetsinsats vinner slamfärgen helt klart.

andersmc skrev:
Har du målat med vanlig oljefärg kan du inte byta till slamfärg med mindre än att du skrapar huset nästan trärent. Däremot är det enklare andra hållet.
Kan man verkligen gå från slamfärg till annan färg? Och isf hur? Sambon hävdar det motsatta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.