Status
Tråden går ej att kommentera.
T
R bossebyggarn skrev:
Det är klart att sådant alltid har hänt i viss utsträckning. Personliga anekdoter är däremot inte skäl nog att köra med det trötta argumentet "så har det alltid varit". Är man intresserad av vad som ökat och vad som minskat är det bara att läsa rapporterna från BRÅ. Själv tycker jag inte att det är en särskilt munter läsning.

Vad som garanterat inte fanns förr i tiden var 40+ kriminella klaner som i princip tagit över hela orter, och inte heller över en halv miljon människor som bor i något av våra 60 utsatta områden. Sverige låg inte heller i toppen internationellt är det gäller sprängningar, osv. De siffrorna är inte riktigt i klass med att någon känner någon som blev av med sin cykel för 40 år sen, kan jag tycka.

Man ska ha i åtanke att majoriteten av skribenterna på Byggahus lär vara privilegierade ägare av miljonvillor i fina områden och kan förmodligen inte ens föreställa sig hur det ser ut på andra ställen.De skulle sannolikt inte kunna peka ut ett utsatt område på en karta. Därför står hånen som spön i backen varje gång någon har mage att antyda att man vill skydda sig mot brottslighet eller liknande. När det inte är självupplevt så biter inte fakta eller statistik, så det är ingen idé att försöka föra någon diskussion.
Nu använde jag inte en personlig anekdot i det syftet utan för att motbevisa påståendet att man inte blev knivrånad i skolan, så du kan lägga tillbaka halmgubbarna i kartongen.

Andra stycket är för nära politik för att få diskuteras, och sista stycket... tja, jag erkänner att jag inte vet särskilt mycket om Alingsås, men du vet uppenbarligen inte mycket om Stockholm.

Men du har förmodligen rätt i att det inte är någon idé att föra en diskussion, det är fel forum för det.
 
  • Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
A
Karlia Karlia skrev:
Hur kan du lägga ner så mycket tid på att tänka på brevlådor? Det är nog naturligt att bli inspirerad av vad andra har.

På landet har vi en röd i metall som mina föräldrar köpte på 80-talet. Att det blev just den var för att någon granne hade skaffat en sådan, vi tyckte att det såg bättre ut än lådan i plast som fanns där innan. Eftersom den fortfarande är i bruk så var den i hyfsad kvalitet.

Här i stan har jag inte noterat vad grannarna har eftersom jag är nöjd med den jag har, som fanns när jag flyttade in.
Vår gröna låda kostade nog 450 kr på RUSTA. Håller bra ännu. Jag vill inte lägga mer pengar på sånt. Har inte folk KIVRA, förresten, för att de ska slippa onödig post? Läser tidningen på nätet? Vad har en brevlåda för funktion i framtiden? Nu vill Posten samla dem ihop i korsningar, så att man måste hämta sin post längre bort.
 
R bossebyggarn skrev:
Anekdotisk bevisföring är som sagt förkastligt, precis som jag skrev och som varje vuxen människa naturligtvis borde förstå.

Men det är ändå intressant att du bekräftar exakt det jag säger, dvs att öfverklassens verklighet är så långt från den riktiga verkligheten att man till och med kallar siffror från polisen och brå för "samma bärighet som bajs". Ridå.
Jag såg inte en enda siffra i det som kommenterades som ”samma bärighet som bajs”
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Trollar du? Det är ingen som kan tvinga nån att sälja eller flytta och väljer man att sälja så gör man det till vem man vill, vanligtvis till den som betalar bäst. Antagligen så betalar han alltså bäst. Exakt vad är problemet?
Nej, det är inte alltid till den som betalar bäst. Det kan vara till den envisast, som kommer och ringer på dörren varje vecka, eller erbjuder att ta hand om ALLT, dvs även allt gammalt skräp, som ofta finns lite här och där på tomten. Har man fått napp förut, så kan man få rutin på det och köra samma grej på hela området.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
Marjatta Lakso1 skrev:
Nej, det är inte alltid till den som betalar bäst. Det kan vara till den envisast, som kommer och ringer på dörren varje vecka, eller erbjuder att ta hand om ALLT, dvs även allt gammalt skräp, som ofta finns lite här och där på tomten. Har man fått napp förut, så kan man få rutin på det och köra samma grej på hela området.
Det är ingen som tvingar nån att sälja, det är ett fritt land och det är fortfarande inte olagligt att vara företagsam. Luktar lite sur Sosse över hela din attityd faktiskt. Man kan som säljare sälja till högstbjudande med sina egna villkor men det kanske är för jobbigt?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Till skillnad från dig då som har stenkoll. Hard knock life etc. Suck.

Om det är något man ska ha i åtanke är det en grundläggande förståelse för osköna debattknep.
En stor anledning till pris-rusningen på villorna härute är tunnelbanan. Den byggs just nu, mellan Kungsträdgården och Nacka Forum och planeras att byggas vidare till Orminge, Gustavsberg och Värmdö Marknad. Det tar visserligen år, innan den är klar, men alla villorna går åt direkt härute, om det inte finns nåt större fel på fastigheten.
 
Düsseldorff
R bossebyggarn skrev:
Anekdotisk bevisföring är som sagt förkastligt, precis som jag skrev och som varje vuxen människa naturligtvis borde förstå.

Men det är ändå intressant att du bekräftar exakt det jag säger, dvs att öfverklassens verklighet är så långt från den riktiga verkligheten att man till och med kallar siffror från polisen och brå för "samma bärighet som bajs". Ridå.
Men helt allvarligt, saknar du fullständigt förmåga att argumentera för dina åsikter på ett rimligt sätt?

I två meningar lyckas du samla ett helt kartotek över de mest banala argumentationsmissarna. Otroligt tråkigt.
 
  • Gilla
Maret och 1 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Det är ingen som tvingar nån att sälja, det är ett fritt land och det är fortfarande inte olagligt att vara företagsam. Luktar lite sur Sosse över hela din attityd faktiskt. Man kan som säljare sälja till högstbjudande med sina egna villkor men det kanske är för jobbigt?
Ingen Sosse alls. Dock sur ibland.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
Marjatta Lakso1 skrev:
Slukhåls-storyn är sann, fast något slukhål tror jag inte existerade, det var mina syskons (särskilt min brors) försök att få mig att avstå mig från mitt föräldra-arv, ca en miljon kronor för min del. Han ville att vi skulle alla avstå från våra arv dvs fastighetsandelar frivilligt, pga att han ville ge huset till sin dotter, 30 år gammal, som hade passande nog blivit ihop med en "timmerman", 46 år gammal (gubbe), som skulle rädda huset. Den senaste informationen är att terrassen har sjunkit 20 cm, pga att sand har försvunnit, men det har knappast drabbat huset, som står på en rejäl betong-platta. Påståendet, att huset skulle bara bli ett dyrt problem för sina ägare och var redan förstört och borde rivas och tomten säljas var deras påhitt, för att jag skulle avstå från min fastighetsandel. Jag har inte besökt släkten på 15 år, eftersom det har funnits konflikter. Min bror har enligt vår mamma betraktat huset som sin privata egendom sedan länge. Mamma lever ännu och bor i huset och vet ingenting om någon hus-kollaps. Att båda problemen dök upp samtidigt, beror nog på ren slump.
Jag blir mest arg på att de skrämmer min (=vår) gamla mamma och slåss om arvet redan nu, alldeles för tidigt. Jag hade hoppats mycket mer respekt av mina syskon!
 
På 1960 talet planerades det tunnelbana med slutstation vid Skurustugan / Skurubron och nu är bygget på gång med slutstation Nacka forum
Så jag vet inte om nån eventuell dragning ut mot Gustavsberg om 50-100år gör så mycket för prisrusningen som sker nu :surprised:
 
  • Wow
1
  • Laddar…
Är din hyresgäst av utomeuropeiskt härkomst då du skriver;

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?


Annars är det väl bara folk som vill ha området och ha bort annorlunda folk. Vilket de inte kan, eller ja de kan ju frysa ut folk.

Javisst finns de viss sådant här med. Dock så var de som störde mest i de området svenska ungdomar som söp som satan på helgerna och störde sig på utomeuropeiska folk som levde annorlunda än de.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Marjatta Lakso1 skrev:
Jag trivs med min fastighet.

Villaägaren, en man, påstod att jag hade låtit en hund att kissa på hans brevlåda. Därför tvingade han mig att ställa mig på knäna framför hans brevlåda, genom att trycka ner mina axlar. Sedan räckte han fram hinken med vatten och en disktrasa och beordrade mig att tvätta hans brevlåda, som inte ens såg smutsig ut, inget hundkiss syntes. Jag protesterade.

Trots att jag sa att jag inte äger någon hund och inte har hållit i kopplet när hunden slog sin drill och inte är släkt eller i nära relation med personen, som höll i kopplet, tvingade han mig att tvätta lådan. Det var en god vän som gick på promenad och höll i hundens koppel, med sina föräldrar som var på besök. De mådde väldigt dåligt efter incidenten, men jag var mest arg.

Jag ringde mannen senare och frågade, om han var någon slags kvinnohatare, men han sa, att han ville straffa mig för att jag hade uppfostrat min man dåligt. "Men jag har ingen man", protesterade jag. "Jo, det har du visst det, vi vet att ni två k****ar med varandra", sa han. "Fast jag varken k****ar eller har någon man", protesterade jag. Jag bor på en annan gata än han, så jag undrar, vilken röntgen-syn han har som kan se in i sovrummet hos sina grannar. Och se händelser, som inte ens har hänt.

Jag började kalla gubben för "Herr Hinkis" efter händelsen. Han är säkerligen en ELIT-medlem, så arrogant som han var. Jag tror inte att han har hört sitt nya namn, som jag har gett honom efter incidenten, för länge sedan.

Jag undrar hur många brottsrubriceringar som han skulle kunna få: olaga tvång, beskyllning, kränkning, förtal?
Nu fabulerar du igen. Det där har aldrig hänt. Ta nu din medicin, du vet ju att det går illa när du hoppar över den.
 
  • Gilla
  • Haha
Maret och 1 till
  • Laddar…
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu fabulerar du igen. Det där har aldrig hänt. Ta nu din medicin, du vet ju att det går illa när du hoppar över den.
Bortsett från ogräset, förstås. Äter antihistamin, Allegra och Atarax, har redan tagit dagens dos, tack!
 
Om bussarna ut på värmdö försvinner och ersätts av tunnelbana är jag övertygad priserna rasar. Bussfärden ut är det pensionärerna lever för. Bussen sållar också bort a-lagarna och knarkarna, de somnar på vägen ut och vaknar igen i bussdepån så de kommer aldrig ut på landet till elitarnas glädje. Alla som jobbar kör audi, lexus eller liknande övervärderad medelklassbil ut och behöver inte åka bussen.

Tunnelbanan erbjuder inte pensionärerna de fria vyerna, a-lagarna kommer skaka sig vakna hela resan ut. Övre-medelklassens välpolerade kavajnissar kommer inte kunna motivera sin Audi TT extrabil då familjerådet kommer fram till att med tunnelbana behövs bara en bil och de extra pengarna kan läggas på nya möbler. De kommer sitta där med bara en SUV-ifierad vanlig kombi med lite plastkrams kring skärmkanterna och känna sig trista.

Näe. Tunnelbanan är nog din välsignelse! Elitarna kommer ge upp. Fabriken i gurra vaknar ur sin törosasömn, Ut igen kommer de som emaljerar tronen i veckorna och greppar ringen och kör gustavsbergsbussen hemma i hemlighuset på fredagkvällen efter tre-stor-stark på den lokala pizzerian. Allt blir som förr.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
ByggaB och 5 till
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
På 1960 talet planerades det tunnelbana med slutstation vid Skurustugan / Skurubron och nu är bygget på gång med slutstation Nacka forum
Så jag vet inte om nån eventuell dragning ut mot Gustavsberg om 50-100år gör så mycket för prisrusningen som sker nu :surprised:
Jag tror att förlängningen kommer att ske mycket snabbare nu. Det blir för mycket bussar på motorvägarna, pga att skärgården växer snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.