Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
T tanaris skrev:
Njae. En kompis blev knivrånad på sin cykel runt 1980. I samma fina rikemansområde som TS tydligen bodde i då.
Det är klart att sådant alltid har hänt i viss utsträckning. Personliga anekdoter är däremot inte skäl nog att köra med det trötta argumentet "så har det alltid varit". Är man intresserad av vad som ökat och vad som minskat är det bara att läsa rapporterna från BRÅ. Själv tycker jag inte att det är en särskilt munter läsning.

Vad som garanterat inte fanns förr i tiden var 40+ kriminella klaner som i princip tagit över hela orter, och inte heller över en halv miljon människor som bor i något av våra 60 utsatta områden. Sverige låg inte heller i toppen internationellt är det gäller sprängningar, osv. De siffrorna är inte riktigt i klass med att någon känner någon som blev av med sin cykel för 40 år sen, kan jag tycka.

Man ska ha i åtanke att majoriteten av skribenterna på Byggahus lär vara privilegierade ägare av miljonvillor i fina områden och kan förmodligen inte ens föreställa sig hur det ser ut på andra ställen.De skulle sannolikt inte kunna peka ut ett utsatt område på en karta. Därför står hånen som spön i backen varje gång någon har mage att antyda att man vill skydda sig mot brottslighet eller liknande. När det inte är självupplevt så biter inte fakta eller statistik, så det är ingen idé att försöka föra någon diskussion.
 
  • Gilla
  • Arg
videopac och 14 till
  • Laddar…
Du kan ju titta på statistiken om du vill ha fakta.
Visserligen ändras anmälningsbenägenheten på en hel del brott. Men de grövre brotten skiljer det inte så mycket på.

Visst finns det stora problem. Men påståendet att det inte fanns förr stämmer inte.
 
  • Gilla
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R bossebyggarn skrev:
Man ska ha i åtanke att majoriteten av skribenterna på Byggahus lär vara privilegierade ägare av miljonvillor i fina områden och kan förmodligen inte ens föreställa sig hur det ser ut på andra ställen.De skulle sannolikt inte kunna peka ut ett utsatt område på en karta.
Till skillnad från dig då som har stenkoll. Hard knock life etc. Suck.

Om det är något man ska ha i åtanke är det en grundläggande förståelse för osköna debattknep.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 6 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Till skillnad från dig då som har stenkoll. Hard knock life etc. Suck.

Om det är något man ska ha i åtanke är det en grundläggande förståelse för osköna debattknep.
Ett riktigt skönt debattknep när man inte har några som helst argument i sakfrågan är att helt ignorera det som skrivs och istället yra om något helt annat och hoppas på att man framstår som tuff. Full pott till dig.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R bossebyggarn skrev:
Ett riktigt skönt debattknep när man inte har några som helst argument i sakfrågan är att helt ignorera det som skrivs och istället yra om något helt annat och hoppas på att man framstår som tuff. Full pott till dig.
Bidra gärna med de empiriska slutsatser du dragit från dina extensiva erfarenheter från så kallade utsatta områden. I annat fall har dina argument ungefär samma bärighet som bajs, i enlighet med ditt eget resonemang.
 
  • Gilla
Maret och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Troligen olagligt, men definitivt ett brott mot bankens interna regler. Om du vill göra livet surt för eliten så får du anmäla det till bankens säkerhetsavdelning.
Jag har läst om folk, som köper en inkomst-uppgift på sina grannar varje år. Kostar inte många tior per styck.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Men det har ju absolut ingenting med en brevlådeägares eventuella skadeståndsskyldighet till en hundägare att göra. OMG, håll en tråd! Eller vänta, det klarar ju inte botar...
Jag har en DVD-kurs i hundmassage, en väldigt effektiv behandling för att lösa upp spänningar i hund-ryggar, särskilt från "möten" med höga brevlådor. Funkar troligtvis även på tvåbenta.
 
A
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Det är bot jag menar. Läs tidigare inlägg för kontext.
Bergen-dorffeli-dorff! Du har fått bottar och troll på hjärnan. Suttit för länge framför din puutter. Ut och sträck på benen, så att hjärnan får lite syre!
 
  • Gilla
  • Älska
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
F
Marjatta Lakso1 skrev:
En av medlemmarna i gruppen har sedan länge köpt upp fastigheter billigt, rivit sommarstugorna, byggt stora villor och sålt med förtjänst. Han äger vanligtvis ett halvt dussin fastigheter samtidigt på området och "förädlar" dem med sin stora byggfirma. Jag gissar att det har blivit färre gamla stug-ägare, som är villiga att sälja spontant och nu behöver man flera tomter att bygga nya villor på.
Trollar du? Det är ingen som kan tvinga nån att sälja eller flytta och väljer man att sälja så gör man det till vem man vill, vanligtvis till den som betalar bäst. Antagligen så betalar han alltså bäst. Exakt vad är problemet?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Det känns inte som ett elitormåde om man kan impa på grannarna med en låda för en tusenlapp.
Vad är nästa steg i brevlådornas utveckling på villa-områden? Vi har redan grannar med LED-belysning i brevlådans inkast, skiftande i regnbågens färger. Talande brevlåda?
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Intressant läsning, ville bara flika in med ett bra tips på brevlåda;
[länk]

En parantes är att den enda höga brevlådan på vårt ställ är den gräsligaste :p
Den rostfria brevlådan är nog hundkiss-säker. Inget behov av att rusa ut med vattenhinken och disktrasan i hand.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Karlia
Hur kan du lägga ner så mycket tid på att tänka på brevlådor? Det är nog naturligt att bli inspirerad av vad andra har.

På landet har vi en röd i metall som mina föräldrar köpte på 80-talet. Att det blev just den var för att någon granne hade skaffat en sådan, vi tyckte att det såg bättre ut än lådan i plast som fanns där innan. Eftersom den fortfarande är i bruk så var den i hyfsad kvalitet.

Här i stan har jag inte noterat vad grannarna har eftersom jag är nöjd med den jag har, som fanns när jag flyttade in.
 
  • Gilla
  • Haha
Owhl och 1 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Bidra gärna med de empiriska slutsatser du dragit från dina extensiva erfarenheter från så kallade utsatta områden. I annat fall har dina argument ungefär samma bärighet som bajs, i enlighet med ditt eget resonemang.
Anekdotisk bevisföring är som sagt förkastligt, precis som jag skrev och som varje vuxen människa naturligtvis borde förstå.

Men det är ändå intressant att du bekräftar exakt det jag säger, dvs att öfverklassens verklighet är så långt från den riktiga verkligheten att man till och med kallar siffror från polisen och brå för "samma bärighet som bajs". Ridå.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Har man bildat en förening rent formellt, eller är det bara några grannar som har ett gemensamt intresse i att göra livet surt för de med 'exploaterbara fastigheter'?
Om det bara är en liten 'klubb' som träffas och diskuterar oönskade grannar på någons veranda så är det nog svårt att göra något. Skvallerkäringar (av båda könen) har funnits i alla tider utan att det har varit direkt olagligt...
Jag tror att det är en sluten grupp på Facebook, eller liknande. Vi är under deras "lupp" och utvärderas kontinuerligt, antar jag. Snacket går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.