Jag skulle vilja ha synpunkter på garage murat med leca.

För/nackdelar....

/ Anders

Är det inte någon som har murat garage i leca??

• Gilla
Benny
  • Laddar…
jo då vad vill du vetta

Vilken bredd har du på blocken i ytterväggarna?
Räcker det att bara putsa väggarna på insidan?
Jag tänkte ha isolerat garage och lambdavärdet i ren leca är inge vidare.
Kan man isolera med "frigolit" utanpå och skruva 45x45 reglar på frigoliten och sedan stående panel?

Hur har du gjort?

/ Anders

Nu kanske jag inte förstår riktigt, men om du skall ha leca block, varför har du då tänkt ha cellplast och träpanel på utsidan?
Är det inte billigare att bygga "vanligt" trägarage?
Nu är jag inte någon bygguru, men om jag hade byggt i leca block så hade jag putsat utsidan och sen satt reglar med isolering och sen gipsskivor på insidan.

karmajoyst skrev:
Nu kanske jag inte förstår riktigt, men om du skall ha leca block, varför har du då tänkt ha cellplast och träpanel på utsidan?
Är det inte billigare att bygga "vanligt" trägarage?
Nu är jag inte någon bygguru, men om jag hade byggt i leca block så hade jag putsat utsidan och sen satt reglar med isolering och sen gipsskivor på insidan.
Tänkte eventuellt ha panel för å matcha huset. Jag har försökt å räkna på ett garage i leca kontra trägarage i byggsats och verkar som lecavarianten blir billigare.Så är det ju hyffsad brandklassning på leca:)
Har tänkt bygga själv. Lösvirkes kanske är billigast men det är uteslutet.

/ Anders

hejsan, håller på att bygga nu så allt är inte färdigt.

--------------------------------------------------------------------------------

jag tog 59x25x19

visst det räcker

kanse inte den bästa men jag tror att det räcker

Kan man isolera med "frigolit" utanpå och skruva 45x45 reglar på frigoliten och sedan stående panel?

vet inte

kan det värkligen bli biligare med leca jämfört med trä, anledningen jag tog leca var att halva garaget hamnar under mark så jag hade endå fått mura halva så då tyckte jag att det är lika bra att mura allt

Grodan80 skrev:
hejsan, håller på att bygga nu så allt är inte färdigt.

--------------------------------------------------------------------------------

jag tog 59x25x19

visst det räcker

kanse inte den bästa men jag tror att det räcker

vet inte

kan det värkligen bli biligare med leca jämfört med trä, anledningen jag tog leca var att halva garaget hamnar under mark så jag hade endå fått mura halva så då tyckte jag att det är lika bra att mura allt
Var i landet bor du? Hur stort garage bygger du?
Jag har som lekman försökt att jämföra leca (bygga själv) kontra garagebyggsats och leca verkar inte dyrare iallafall...Kan ju ha missat nått.

bor i uddevalla och garaget blev 8,40x 6.80 utemått, varför kan du inte tänka bygga i lösvirke när du kan tänka dig att bygga i leca??

skulle tro att det blir nog billigare med leca kontra garagebyggsats, men då får du nog göra allt själv.

Grodan80 skrev:
bor i uddevalla och garaget blev 8,40x 6.80 utemått, varför kan du inte tänka bygga i lösvirke när du kan tänka dig att bygga i leca??
skulle tro att det blir nog billigare med leca kontra garagebyggsats, men då får du nog göra allt själv.
Jag är lekman inom bygg men jag har en kompis som är murare;-)

Jag bor i norrbotten så jag lär få isolera om jag bygger i leca.

Men jag har tid att grubbla ännu, full vinter här:)

Grodan80 skrev:
visst det räcker
Om man inte putsar utsidan också så blir lecans isoleringsförmåga väldigt lidande. Då kan ju luften röra sig som den vill i blocken.

Instämmer med Jon_h fullständigt. Du måste åtminstone slamma utsidan , annars blåser det rakt igenom stenen.

• Gilla
Alex_M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.