2 618 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Väggenomföring med kondens på rör
Vi har dragit ett kopparrör genom en timmervägg för trädgårdsbevattning. När vi tar ut större mängder vatten kyls röret såpass att det bildas en hel del kondens på det.
Jag som lekman tänker att vatten och trävägg inte är en höjdare.
Bör jag göra något åt det och vad är då lämpligt? Lite fogskum och så en täckbricka utanpå?
Jag som lekman tänker att vatten och trävägg inte är en höjdare.
Bör jag göra något åt det och vad är då lämpligt? Lite fogskum och så en täckbricka utanpå?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag skulle nog lindat på lite syllisolering på röret:
Finns säkert någon byggare i närheten som kan avvara en meter.
Finns säkert någon byggare i närheten som kan avvara en meter.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 368 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 368 inlägg
"Kallt rör - varmt rum" kräver egentligen diffusionstät (lufttät) isolering men det behöver inte vara särskilt märkvärdigt om man inte vill.
Proffslösningen är väl armaflex och hobbylösningen är kanske yogamatta och lufttät ålderbeständig tejp eller något däremellan. Gissar att något så enkelt som några varv bitumentejp också skulle lösa detta.
Proffslösningen är väl armaflex och hobbylösningen är kanske yogamatta och lufttät ålderbeständig tejp eller något däremellan. Gissar att något så enkelt som några varv bitumentejp också skulle lösa detta.
Kidnappar denna tråden. Jag har ungefär samma problem, även i mitt fall pga bevattning. Jag tänker sätta rörisolering på mitt rör som till 50cm går genom en garderob. Men hur lufttätt måste det vara? Det blir svårt att få det helt lufttätt i anslutning mot golv och vägg.
Min tidigare erfarenhetnär att det inte är så viktigt, men det låter så här...
Min tidigare erfarenhetnär att det inte är så viktigt, men det låter så här...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 368 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 368 inlägg
Bra fråga, det ska ju vara såpass tätt att fukten i luften som kan ta sig inte orsakar några problem när det kondenserar mot röret.
Jag tror personligen inte att isoleringen i sig måste vara 100% ångtät när det inte är konstant kyla men att det bör vara tät så inte luften har fri tillgång till röret. Jag kan inte tänka mig att vanlig skumisolering och bra tejpade skarvar och avslut inte skulle fungera men jag har egentligen ingen aning.
Jag tror personligen inte att isoleringen i sig måste vara 100% ångtät när det inte är konstant kyla men att det bör vara tät så inte luften har fri tillgång till röret. Jag kan inte tänka mig att vanlig skumisolering och bra tejpade skarvar och avslut inte skulle fungera men jag har egentligen ingen aning.
Jag satte på rörrisolering med exakt rätt dimension och sedan har jag tejpat. Det är inte så många dagar per år som det kommer att kondensera så här kraftigt. Jag bevakar det hela så får vi se hur det går. Har lämnat ett par ställen där jag kan pressa in fingret för att känna efter.Rickard.ag skrev:Bra fråga, det ska ju vara såpass tätt att fukten i luften som kan ta sig inte orsakar några problem när det kondenserar mot röret.