Målade golvlister med färg från Byggmax. En gång. Efter att ha slipat ner det mesta målade jag med annan färg. Kan nog bero på flera saker, men jag fick en yta med sprickor i, trots att jag tagit bort så mycket slipdamm som möjligt.

Har målat med färg från Rusta, Byggmax, ÖB och även från en lokal alltialloaffär. Är helnöjd med alla fabrikat.
Täcker bra, är lättarbetat, drygt...Som sagt helnöjd.
Men detta är inomhusfärger tak och vägg. Ska jag måla ute kommer jag att välja ett etablerat märke.

Akta er för Kulturhantverkarna / Järlåsa färgfabrik. Färgen ramlar av efter någon månad oavsett vem om målar. Ställer gärna upp mitt hus för beskådande för er som inte tror mig..

JK skrev:
Akta er för Kulturhantverkarna / Järlåsa färgfabrik. Färgen ramlar av efter någon månad oavsett vem om målar. Ställer gärna upp mitt hus för beskådande för er som inte tror mig..
Jag har också väldigt dåliga erfarenheter av kulturhantverkarna och deras produkter. Bara en sån sak som att de har 20% linolja i sin slamfärg tyder på en väldigt rudimentär förståelse för hur klassiska färger fungerar. Slamfärg ska ha max 8% linolja om den ska behålla de goda egenskaper som är anledningen till att man målar med slamfärg. Helst ingen.

Robert63 skrev:
Du glömde att röra om färgen. Jotuns Lady är som du säger lite klumpig/seg om den inte rörs om. Ifall du målar upp en hel burk Lady på en gång, kommer du att märka att den sista färgen i burken är väldigt lättflytande...om man inte rör om.

Sedan tycker jag du borde ha valt en lackrulle till dörren, ger en mycket bättre yta, och bara använt penseln till att lägga på färgen med.
Oj, det blir ett sent svar, det här...

Jodå, jag rörde runt den ordentligt. Använde inte rulle eftersom försäljaren (Fredells i Nacka) menade att jag får viss gräng då. Han rekommenderade att lägga på med pensel och stryka ut sen med moddlare. Blev bra till slut, jag slipade om delar av dörren och målade om allt med skumgummirulle och sedan moddlare. Fast helt sprutlackat ser det inte ut som. Förstås.

Hej
En flockroller är oslagbar till släta ytor som luckor och dörrar blir nästintill som sprutlackerat. /Fast billigare/
Anders

Jag har målat mycket med Jotun Lady alkyd och tycker den är oslagbar som snickerifärg. Dessutom luktar den inte så mycket som många lågprisfärger. Just på snickerier tycker jag det lönar sig med en dyrare färg. Lackrulle är ett bra sätt att få en bra yta och snabb avverkning. Fast jobbar man noggrant tycker jag pensel ger jämnare yta.

Har även provat Byggmax akryl/latexfärg (de har ju växlat fabrikat genom åren) och den är helt ok. Jotun inneakrylat (Lady eller?) ger bättre glans med kostar också MYCKET mer. För garage, gästtoa och förråd/arbetsrum duger Byggmax utmärkt.

Anders_S skrev:
Hej
En flockroller är oslagbar till släta ytor som luckor och dörrar blir nästintill som sprutlackerat. /Fast billigare/
Anders
Lite ot, men exakt vad är en flockroller?

Jag tror han menar en sån där roller som är extremt korthårig, tycker mig märka att dom ofta är rosafärgade. I alla fall, gå in till färgbutiken och fråga efter en rulle för lackfärg, så ser du vad jag menar.

Hehe...träffade min farmors bror, en gammal pensionerad målare, idag. Roligt svar på vilken färg som är bäst:
"- Den som jag har i burken för tillfället, när kunden frågar. Inte målar man med en färg och hävdar att en annan är bättre. "
Det verkar stämma bra efter det statistiska underlaget.

:D

Hej
En flockrulle är en skumgummirulle som har ett lager med en plyschaktig yta som rullskikt. Kolla på Embo! dom har en kanonbra sådan.
Anders

Håll er borta från Flügger 99 Aqua Exteriör Finish!! Mycket påväxt!! Måste nu måla om!!

Tore från Vara skrev:
Håll er borta från Flügger 99 Aqua Exteriör Finish!! Mycket påväxt!! Måste nu måla om!!
Du har skrivit det i 9 trådar hittills. Är du missnöjd på något sätt? Eller kanske en konkurrent?

:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.