Skruvat en del nu med Fast dolda trallskruv och verktyg. Förborrar med 4 mm borr och då bussningarna är 5 mm är det som fungerar bäst att varva fullt innan borret nuddar virket vilket minskar risken att det hugger och hålet blir där jag inte vill ha det.
Detta är inte rekommenderad användning då trallen bara är 20 mm tjock och min rek. för systemet är 28 mm. Det fungerar dock bra hittills även om det nog tar några säsonger innan vi har facit.
Verktyg för dold trallskruvning på trädäck med förborrningsguide, skruvdragare och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Blev klar med min Husqvarna classic II idag. [bild] [bild]
Sån hade farsan får många år sen i stugan.Hans var ljusblå
 
richardtenggren
Frun kom in och sa att hon inte fick igång gräsklipparen, vilket alltid brukar gå bra, då det är en lättstartad Hondabestyckad Klippo…

Testade själv och insåg att den inte tände, tog ur stiftet och testade, ingen gnista. Bytte till nytt stift och utfallet var detsamma.
Insåg kort därefter att vajern till dödhandsgreppet var lös, tydligen hade den gått av sedan sist :p
Snabblagat med buntband och frun blev utrustad med en sidavbitare för avstängning :)
 
  • Gilla
Ore och 3 till
  • Laddar…
Påbörjat uppfräschningen av en styck loklykta från 1800-talet.
Började med att ta bort all ful ******krom som någon heminredare klabbat på.
Biltemas färgborttagare och mängder med rödsprit gjorde lyktan plåtren igen. Tyvärr hittade jag inga spår av orginalfärgen så den kommer målas svart.

Före: Renoverad plåtren 1800-tals loklykta på köksbänk före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter: Restaurerad 1800-tals loklykta med borttaget krom och återställd till plåtrent tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 10 till
  • Laddar…
Gjutit bänkskiva i betong, första hinken blev lite torr av nån anledning, får se hur den blir...
Vibrerade med tigersågen. :cool:(y)
Person vibrerar nyligen gjuten betongbänkskiva i trärform med tigersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 14 till
  • Laddar…
En liten skalkniv
Hand håller en liten skalkniv med svart handtag utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nivv och 6 till
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Tror nog att svart är så nära originalfärgen man kan komma …
Tror det också, har genom internet kommit fram till att den blir svart med vitt på insidan av kransen vid ljusöppningarna. Givetvis svårt att veta hur det såg ut då färgfotot knappt var uppfunnet runt 1880-talet.
 
Jobbat vidare med balkongen. Fick till slut tag i ett M12 gängsnitt så jag kunde göra klart stagen.
En Hultafors vattenpass på ett metallstag mot bakgrunden av ojämna träplankor, verktyg och en handske på en balkong under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavslutad balkongbyggnad med löst liggande plankor och installerade stag samt ett vattenpass på plankan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det montering av golv. Bristen på tryckvirke gör att det blev virke ut flera olika buntar, så plankorna är väldigt olika torra. Så nu får de ligga fritt på tork några veckor innan jag skruvar fast dom helt. Men det räckte för målsättningen att dricka en kvällsöl på balkongen.
Omonterat balkongräcke och nytt trägolv med en ölflaska och ett glas på balkongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcke får bli nästa veckas jobb. Tur att det är ställning en meter ner.
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Gjort ett lieorv med egna infästningar. Allting är ännu lite halvfärdigt och opolerat men det funkar.

Baserat på östeuropeisk design, rakt orv med ett handtag.

1rw56ki.jpg

Kör på metoden med kil, behövde också en förstärkning då det är bara gran.
cUwBHeI.jpg

Man kan se limmet där den gick sönder efter lien fastnade i en rot.
nyReSnl.jpg

Handtaget måste jag jobba på ännu, ska smidas om för det passar inte orvet så bra, lite glappt ska det vara men då man vrider på handtaget ska det spännas.Meningen är att man enkelt ska kunna flytta det på orvet beroende på situationen utan verktyg.

KSqz9Td.jpg

Kan hända jag ska prova med två handtag också i framtiden.
 
  • Gilla
Myrstacken och 11 till
  • Laddar…
Målning fram till klockan 15, därefter hjullagerbyte på bilen. Semester var det... :rofl:

Tvåvåningshus med ställningar och stege, redo för målningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bil upplyft med hjulet av, visar hjulnav och hjullagerarbete i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Plötsligt behövdes ett litet sidobord till en sittplats på en av uteplatserna och bråttom var det tydligen...

Jenny har en längre tid velat ha ett litet bord att ställa ifrån sig kaffekoppen (eller ett glas vin för den delen) på och en tidning eller bok — ja, ni fattar.
Nu fanns det inga ursäkter att ta till längre så jag stack iväg till Biltema och köpte på mig ett hyllplan i furu samt ett kvastskaft.

Sedan började bygget; ett riktigt bonnsnickeri utan annat än en idé i mitt huvud om konstruktion och utseende. Det viktigaste var att åstadkomma en enkel lösning som gick fort att få till.

Och här är resultatet hittills:

Sidobord under konstruktion med ommålad benställning och monterad mindre skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden visar benställningen uppochner, den här skivan ska fästas under den större bordsskivan.

Hemmagjort sidobord i furu med en rund skiva och tre ben, uppochner på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benställningen rättvänd med en liten hylla löst inpassad, den ska skruvas fast den också.

Hemmagjort sidobord av furu, ommålat, med bordsskiva och underhylla, i en verkstads miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär någonting är det tänkt att se ut när bordet är hopsatt. När det är gjort ska skruvhålen spacklas och hela klabbet ska målas runt om med fönsterfärg i en fräsch grön nyans.
Precis så här gjorde jag ett annat litet utebord som först i år fått sprickor trots att det stått ute i ur och skur året runt i drygt sex år så jag tror nog att det nya bordet kommer att klara sig hyfsat. :)

//Ronnie
 
  • Gilla
Luddis_1 och 36 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Plötsligt behövdes ett litet sidobord till en sittplats på en av uteplatserna och bråttom var det tydligen...

Jenny har en längre tid velat ha ett litet bord att ställa ifrån sig kaffekoppen (eller ett glas vin för den delen) på och en tidning eller bok — ja, ni fattar.
Nu fanns det inga ursäkter att ta till längre så jag stack iväg till Biltema och köpte på mig ett hyllplan i furu samt ett kvastskaft.

Sedan började bygget; ett riktigt bonnsnickeri utan annat än en idé i mitt huvud om konstruktion och utseende. Det viktigaste var att åstadkomma en enkel lösning som gick fort att få till.

Och här är resultatet hittills:

[bild]

Bilden visar benställningen uppochner, den här skivan ska fästas under den större bordsskivan.

[bild]

Benställningen rättvänd med en liten hylla löst inpassad, den ska skruvas fast den också.

[bild]

Och såhär någonting är det tänkt att se ut när bordet är hopsatt. När det är gjort ska skruvhålen spacklas och hela klabbet ska målas runt om med fönsterfärg i en fräsch grön nyans.
Precis så här gjorde jag ett annat litet utebord som först i år fått sprickor trots att det stått ute i ur och skur året runt i drygt sex år så jag tror nog att det nya bordet kommer att klara sig hyfsat. :)

//Ronnie
Jag gillart :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Nytillverkad metalltrappa med tre steg och räfflad yta på fabriksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkad ståltrappa i verkstad, placerad på ett rött ställ med handskar på ett trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag tillverkat trapp… bara en sån sak.
 
  • Gilla
FredrikR och 16 till
  • Laddar…
Jag flyttade till en tidigare skola för ett par år sedan, och med 1040 kvadrat så tycker jag det är OK att kalla den för herrgård.

Skolan ligger i St Skedvi. Urin-vånarna kallar orten "Skäve", de flesta andra kallar den "Stora Skedvi", men om man vill pissa av folk så kallar man den "Sankt Skedvi", så jag går på den varianten. Tro mig, jag är expert, jag har bott i Sankt Tuna tidigare. Så, det fick bli Sankt Skedvi Herrgård.

Jag funderade lite på hur Sankt Skedvi borde se ut. Jag kan inte rita, så jag lät yngsta dottern få uppdraget. Min beställning var "Cool snubbe, tänk Johnny Bravo och Duke Nukem", och hon ritade honom. Jag gjorde ramarna och logoifierade den i OpenSCAD.

Sedan körde jag till Dollar Store och handlade en massa billigt stuff att sätta loggan på. Jag grävde också upp några speglar jag hade liggande efter renoveringen.

Drog igång laserskäraren (130W CO2, 1000x600mm, Ruida controller) och graverade in loggan på lite grejor. Jag ska gravera in den på lite billiga vinglas också härnäst.

Spegeln är graverad på baksidan, blir skitcoolt med bakbelysning (ska göra en ram med wifistyrd bakbelysning sedan). Som en parentes så har jag gjort en med MC-motiv (en V-twinmotor) som jag tänkte bakgrundsbelysa i olika färger beroende på väderrapporten. Regnar det så är det rött, är det OK närmaste timmarna är den gul, är hela dagen fin så är den grön. Är det för kallt är den blå.

Dock, en varning. Spegeln är IKEAs Lots. Jag har graverat många speglar förr, men de har annat skikt på baksidan. Andra speglar har ett hårt skikt som nästa känns "keramiskt" och graverar bra. Den här har något som känns gummiaktigt och som kräver att man kör långsamt och på hög effekt (200 mm/s, 60%) för att det inte bara ska smälta och gunka upp. Problemet är att, trots bra ventilation, så läcker lite av ångorna ut i rummet, och de gav mig massivt illamående, kräkningar och blixthuvudvärk. Jag tror att baksidan innehåller vinyl eller något annat som ger ifrån sig giftiga gaser. IKEA ville inte tala om vad den innehåller, eller om den har något slags brandskyddstest/klassning. Så, om ni ska lasergravera baksidan av speglar, undvik IKEA och andra där baksidan känns "gummiaktig".

Behold! Sankt Skedvi, skyddshelgon för de som är för badass för att behöva ett skyddshelgon!

sankt_skedvi.jpg

Edit: Forumet verkar inte visa bilden i full storlek. Vill ni beskåda Sankt Skedvi närmare så finns den här: http://troberg.synology.me/~anders/stuff/sankt_skedvi.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Nyblivenhusägare123 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.