I IHLi skrev:
Tack alla för svar. Det verkar som att vi får ge det lite mer tid helt enkelt. Nu har det kommit igång en budgivning och fler har visat intresse. Men aldrig mer gå med på att lägga ut till lockpris. Som att bita sig själv i svansen.
Dessutom är lockpris olagligt
 
E El-Löken66 skrev:
Vad då för objekt. Var har folk lagt ut dessa?
Med objekt menar jag bostäder som uppfyller våra önskemål. Inte direkt ett ovanligt språkbruk. Och just dessa är som sagt utlagda/sökbara via Booli, men inte via Hemnet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Det blir lite konstigt om man hävdar att värdet är vad marknaden sätter just precis nu. Om jag lägger ut priset på morgonen, inget bud efter lunch. Huset är uppenbarligen värdelöst, bara att riva.
Det är väl rimligt att uppskatta ett värde baserat på liknande försäljningar, spekulanters intresse osv. Men därmed inte sagt att man kan få ut det värdet vilken dag som helst under året.
Marknaden sätter väl priset. Iaf hävdas detta med fenesi så fort det ifrågasättes, om övervärderade hus som är byggda till priser långt under begärda försäljningspriser. Det priset marknaden (köparna) är beredda att betala i varje givet läge måste väl vara rätt då. Det är ju en fri marknad alla vill ha, iaf de som har möjlighet att tjäna grova pengar på sin bostadsförsäljning.
 
E
1 16386 skrev:
Med objekt menar jag bostäder som uppfyller våra önskemål. Inte direkt ett ovanligt språkbruk. Och just dessa är som sagt utlagda/sökbara via Booli, men inte via Hemnet.
Allt detta har vi förstått.

Men var kom då dessa objekt från ursprungligen?
 
Fairlane
S Stego1 skrev:
Marknaden sätter väl priset. Iaf hävdas detta med fenesi så fort det ifrågasättes, om övervärderade hus som är byggda till priser långt under begärda försäljningspriser. Det priset marknaden (köparna) är beredda att betala i varje givet läge måste väl vara rätt då. Det är ju en fri marknad alla vill ha, iaf de som har möjlighet att tjäna grova pengar på sin bostadsförsäljning.
Ja, generellt är det nog så folk anser att värdet av ett hus bestäms, vad folk i ett enskilt tillfälle är beredda att betala för det. Det hempularen menar är att värdet inte rimligen kan förändras mellan 0 och 10 miljoner på några minuter bara för att det inte ligger något aktivt bud just då. Det är en långsammare process än så.

Det sätt du väljer att värdera hus efter, tillverkningskostnad plus eventuell inflation är det nog få som håller med om. Två identiska hus med samma tillverkningskostnad, båda i samma stad, cirka 10 minuter från centrum. Det ena ligger i ett lugnt område med en fin utsikt. Det andra ligger granne med en bullrig fabrik som bullrar dygnet runt. Har de samma värde? Tillverkningskostnad var ju densamma.

Eller hus i gamla orter med stinkande pappersmassaverk. Priserna kunde skilja rejält beroende på om man låg på den sidan dit det oftast blåste, eller på andra sidan. Är det verkligen orimligt?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
I IHLi skrev:
Jag är lite försiktig med att ge exakta detaljer för jag vill inte skada någons varumärke eller yrkesverksamhet med det här inlägget, eller affären heller för den delen, men buden är över utgångspriset och har gått upp så högt nu att det räcker för att vår husaffär ska gå i lås.
Kul att höra att det verkar lösa sig!
Det framstår dock inte som ni hittat den mest seriösa mäklaren; lägger upp ert hus med uppenbart lockpris (och använder ordet vid kommunikation med er säljare), och lägger det dessutom i fel kategori på Hemnet.
 
I IHLi skrev:
Hej!

Jag är lite försiktig med att ge exakta detaljer för jag vill inte skada någons varumärke eller yrkesverksamhet med det här inlägget, eller affären heller för den delen, men buden är över utgångspriset och har gått upp så högt nu att det räcker för att vår husaffär ska gå i lås.
Gott så. Lycka till med fortsättningen.
 
Hemmakatten
Självklart följer huspriserna den "allmänna marknaden" med allt vad det kan innebära. Och dessa fluktuationer är mycket snabba i dag.

TS skulle ha sålt tidigare. Ha hyrt nåt hus/lägenhet/sommarstuga att bo i några månader- halvår. Man kan inte räkna med att ens hus, eller ens något hus, i grannskapet har samma värde nu som då.

Coronapandemin har säkerligen gjort att huspriserna extra snabbt har förändrats. Från I julas då alla var desperata efter hus till nu när folk dels har nått smärtgränsen och dels ser att folk blivit mer pragmatiska.

Ser samma sak där jag bor i södra EU. Vårt hus har säkert "fallit" +20-40tusen€ bara under våren. Och lär kanske bli mer. Få turister, få som vill köpa nu. Man väntar tills man kan komma hit. Osäkerhet på marknaden.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, generellt är det nog så folk anser att värdet av ett hus bestäms, vad folk i ett enskilt tillfälle är beredda att betala för det. Det hempularen menar är att värdet inte rimligen kan förändras mellan 0 och 10 miljoner på några minuter bara för att det inte ligger något aktivt bud just då. Det är en långsammare process än så.

Det sätt du väljer att värdera hus efter, tillverkningskostnad plus eventuell inflation är det nog få som håller med om. Två identiska hus med samma tillverkningskostnad, båda i samma stad, cirka 10 minuter från centrum. Det ena ligger i ett lugnt område med en fin utsikt. Det andra ligger granne med en bullrig fabrik som bullrar dygnet runt. Har de samma värde? Tillverkningskostnad var ju densamma.

Eller hus i gamla orter med stinkande pappersmassaverk. Priserna kunde skilja rejält beroende på om man låg på den sidan dit det oftast blåste, eller på andra sidan. Är det verkligen orimligt?
Jo jag är med på vad du menar. Men om man ser det från andra sidan ett hus som är likvärdigt borde rimligtvis ha ett liknande värde oavsett läge. Tramset med läge t.ex sjöutsikt mm har inte med själva tomten att göra ett dugg. Varför har sjöutsikt ett högre värde än t.ex fjällutsikt? Utsikten har inget med tomtens läge att göra då den är ett naturfenomen och inget annat. Att det sedan finns idioter som betalar för något som är gratis är bortom vett och sans.
 
S Stego1 skrev:
Jo jag är med på vad du menar. Men om man ser det från andra sidan ett hus som är likvärdigt borde rimligtvis ha ett liknande värde oavsett läge. Tramset med läge t.ex sjöutsikt mm har inte med själva tomten att göra ett dugg. Varför har sjöutsikt ett högre värde än t.ex fjällutsikt? Utsikten har inget med tomtens läge att göra då den är ett naturfenomen och inget annat. Att det sedan finns idioter som betalar för något som är gratis är bortom vett och sans.

Jag säger precis tvärtom!!!!!
LÄGE, LÄGE, LÄGE,
Allt annat i eller på ett hus kan du förändra men inte läget.
Du kan kosta på ett hus utmed en kraftigt trafikerad väg, järnväg eller något annat störande hur mycket pengar som helst men läget är detsamma.
Däremot ett lite sämre hus som ligger bra till kanske nära centrum vid en lugn park lägger du samma summa pengar på det så kommer det alltid vara en bättre investering;)
 
  • Gilla
Markarbetaren och 12 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Självklart följer huspriserna den "allmänna marknaden" med allt vad det kan innebära. Och dessa fluktuationer är mycket snabba i dag.

TS skulle ha sålt tidigare. Ha hyrt nåt hus/lägenhet/sommarstuga att bo i några månader- halvår. Man kan inte räkna med att ens hus, eller ens något hus, i grannskapet har samma värde nu som då.

Coronapandemin har säkerligen gjort att huspriserna extra snabbt har förändrats. Från I julas då alla var desperata efter hus till nu när folk dels har nått smärtgränsen och dels ser att folk blivit mer pragmatiska.

Ser samma sak där jag bor i södra EU. Vårt hus har säkert "fallit" +20-40tusen€ bara under våren. Och lär kanske bli mer. Få turister, få som vill köpa nu. Man väntar tills man kan komma hit. Osäkerhet på marknaden.
Snarare skulle väl TS sålt senare. Prisstegringen på villor var ca 10-15% under 2020 och i år i stort sätt i samma takt. TS bor inte i Spanien el Portugal.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
S Stego1 skrev:
Jo jag är med på vad du menar. Men om man ser det från andra sidan ett hus som är likvärdigt borde rimligtvis ha ett liknande värde oavsett läge. Tramset med läge t.ex sjöutsikt mm har inte med själva tomten att göra ett dugg. Varför har sjöutsikt ett högre värde än t.ex fjällutsikt? Utsikten har inget med tomtens läge att göra då den är ett naturfenomen och inget annat. Att det sedan finns idioter som betalar för något som är gratis är bortom vett och sans.
Om vi antar att det finns två identiska hus, med likadana tomter och samma prislapp där hus 1 har trevlig natur i närheten (det kan vara fjäll, skog, sjö, park vad du vill), medan hus 2 ligger bredvid en bullrig, stinkande fabrik.
För dig skulle det inte spela någon roll om du fick hus 1 eller hus 2?

Om hus två kostade 100' mindre än hus 1 så skulle du välja hus 2 och tycka att den som valde hus 1 gjorde ett dåligt val?

Ja, då har du nog bra möjligheter att hitta ett hus till ett bra pris, se bara till att leta efter hus som hus 2. Majoriteten av befolkningen skulle föredra hus 2 varför det också blir dyrare enligt regeln utbud och efterfrågan.

Att inte priset sätts utifrån tillverkningskostnad är inte unikt bostäder. Två lika stora tomter kostar inte lika mycket heller, fast tillverkningspriset nog får anses vara detsamma. Du kan köpa en mobiltelefon från Samsung för 1500 kronor eller en för över 20000. Tillverkningskostnaden skiljer garanterat inte så mycket.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Vi pratade om det igår. Mina vänner bor i liten förort där det har slagits upp stora lyxiga villor med pool - 30 meter från E4. Spelar ingen roll hur fina husen är, de kommer vara svårsålda och till lägre pris än husen som ligger långt från motorvägen.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stego1 skrev:
Jo jag är med på vad du menar. Men om man ser det från andra sidan ett hus som är likvärdigt borde rimligtvis ha ett liknande värde oavsett läge. Tramset med läge t.ex sjöutsikt mm har inte med själva tomten att göra ett dugg. Varför har sjöutsikt ett högre värde än t.ex fjällutsikt? Utsikten har inget med tomtens läge att göra då den är ett naturfenomen och inget annat. Att det sedan finns idioter som betalar för något som är gratis är bortom vett och sans.
Men vad bra, då är vi överens, jag tar huset med fint läge, så tar du det bredvid soptippen. Och du gnäller väl inte? Du behövde ju inte betala mer.
mickeystrailer3.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
KnockOnWood och 13 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Utsikten har inget med tomtens läge att göra då den är ett naturfenomen och inget annat. Att det sedan finns idioter som betalar för något som är gratis är bortom vett och sans.
Utsikten har allt med tomtens läge att göra. Utsikten i sig självt må vara gratis, men att få äga en bit mark varifrån du har den utsikten är knappast gratis, och du lär vara rätt ensam om åsikten att det bara är idioter som betalar för det.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.