Hej,

Jag tog bort ett Elko RS-uttag för något år sedan, och nu vill jag montera det igen. Men hur i hela Helsinki får jag bort de gamla kablarna?

Jag har prövat att stoppa in en platt mejsel i den lilla springan under hålen, men det gav ingenting. Att dra ut kablarna gav ingenting mer än att kablarna skalades. :rolleyes:

Närbild på ett Elko RS vägguttag med isolerade kablar fastklämda i anslutningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett Elko RS-uttag med oskalade koppartrådar synliga, redo för montering.
Skapa konto

Jag har för mig att jag hittat frågan tidigare i forumet,men hittade ingenting nu när jag sökte.

Glad midsommar!

abbedabb abbedabb skrev:
Hej,

Jag tog bort ett Elko RS-uttag för något år sedan, och nu vill jag montera det igen. Men hur i hela Helsinki får jag bort de gamla kablarna?

Jag har prövat att stoppa in en platt mejsel i den lilla springan under hålen, men det gav ingenting. Att dra ut kablarna gav ingenting mer än att kablarna skalades. :rolleyes:

[bild] [bild]

Jag har för mig att jag hittat frågan tidigare i forumet,men hittade ingenting nu när jag sökte.

Glad midsommar!
In med en smal mejsel i hålet intill N och L och tryck in.

glad midsommar.

M MAczea skrev:
In med en smal mejsel i hålet intill N och L och tryck in.
Vilket av hålen menar du?
Eluttag med fyra numererade hål och synligt koppartråd.
Skapa konto

Jag har testat de här, men inget verkar funka.

• Gilla
Linkan1
  • Laddar…
Tryck med en mejsel i försänkningen 1 samtidigt som du lirkar ur alla kardeler.

F fixarpelle skrev:
Tryck med en mejsel i försänkningen 1 samtidigt som du lirkar ur alla kardeler.
Gjorde som du sa, och den enda platta mejsel som passade i försänkningen gjorde bara rejäla märken i min hand.

Närbild på handflatan med märken efter ansträngning från att använda verktyg.
Skapa konto

Prövade med en kryssmejsel, och la halva min kroppstyngd på den. Efter mycket stånkande fick jag loss jorden. Men de andra gick bara av:
Skadade, avbrutna skruvar i en elektrisk anslutningsklämma, tecken på slitage och felaktig skruvmejselanvändning.

Är det mig eller uttaget det är fel på?

Om någon kardel var böjd så kan den fastna.
Jag har använt en spårmejsel och gjort som jag beskrev med lyckat resultat, lägger uttaget mot väggen och trycker en del samtidigt som jag drar ur ledarna/kardelerna.
Om det är som på bild så använder jag en spetstång, om någon kardel inte var rak när dom anslöts så kan dom fastna.
Jag föredrar skruvar på elko uttagen.
Öppet eluttag med trådar delvis urdragna och skyltade av Elko, monterat på en vägg, med skruvhål och kardeler.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Oklart om det är den du har.
Nej, det där är snabbanslutning. Enkelt och bekvämt. Den jag har är varken enkel eller bekväm.

• Haha
Svante Svenson
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Om någon kardel var böjd så kan den fastna.
Jag har använt en spårmejsel och gjort som jag beskrev med lyckat resultat, lägger uttaget mot väggen och trycker en del samtidigt som jag drar ur ledarna/kardelerna.
Om det är som på bild så använder jag en spetstång, om någon kardel inte var rak när dom anslöts så kan dom fastna.
Jag föredrar skruvar på elko uttagen.
[bild]
Tack för bra förklaring. Tyvärr verkade det inte funka på min. Men jag har en till liggandes (också med tre kabelstumpar som sticker ut) som jag ska testa på.
UPDATE: Det hade jag inte alls

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Se här!
[länk]
Oklart om det är den du har.
Det är dom nya snabbanslutningarna och inte samma som TS har.

E El-Löken66 skrev:
Om du tar en spetstång eller dylikt, tinnar upp kardelerna och sen drar ut dessa en och en?
Kablarna är redan kapade, och nu sitter uttaget i väggen, med nya kablar.

Skruvanslutning 4 president :cool: blir alltid perfekt anslutet och går att återanvända. Men du fixade biffen ändå. Snyggt. Glad midsommar

• Gilla
abbedabb
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.