Rickard.
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Har samma erfarenhet av den billigare slagskruvdragaren DTD152, motorn brinner upp... Ska man ha makita idag är det nästan bäst att importera direkt från Japan.

Själv har jag tappat mycket av förtroendet jag hade i märket i samband med deras misskötsel av 18V plattformen och att många verktyg inte längre tillverkas i Japan. Hoppas din nya maskin håller.
Makita verkar ha tappat bollen på dom billiga kolborstmotorerna helt. I jobbet har jag en 484 och 129 vilket jag tror är den enklaste BL slagskruvdragaren och mina håller otroligt bra. Skruvdragaren har dock börjat visa tecken på att växellådan inte är i toppform längre men helt ärligt så hade jag varit nöjd om den gav upp för år sen. Båda är tillverkade i kina men min erfarenhet betyder såklart inget i det stora hela.

Två använda Makita slagskruvdragare på en smutsig yta med synliga slitage- och användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Makita verkar ha tappat bollen på dom billiga kolborstmotorerna helt. I jobbet har jag en 484 och 129 vilket jag tror är den enklaste BL slagskruvdragaren och mina håller otroligt bra. Skruvdragaren har dock börjat visa tecken på att växellådan inte är i toppform längre men helt ärligt så hade jag varit nöjd om den gav upp för år sen. Båda är tillverkade i kina men min erfarenhet betyder såklart inget i det stora hela.

[bild]
Jag köpte en 484 nyligen, och den var tillverkad i östeuropa nånstans...
 
  • Wow
Rickard.
  • Laddar…
Ja det är lite lustig utveckling av elverktyg överlag faktiskt... Vissa märken som var bra förr har blivit markant sämre, andra märken som ansågs "dåliga" har blivit riktigt bra, och några få håller ungefär samma mått som alltid.
Personligen har jag dock aldrig varit direkt intresserad av makita faktiskt... Kan inte riktigt sätta fingret på varför dock, tycker bara dom inte verkar tillräckligt prisvärda. Dom har typ inget som ingen annan konkurrent erbjuder som antingen är bättre för lite mer, eller lika bra till billigare pris.

Alla märken har ju dock något riktigt stolpskott i sitt sortiment, det är väl mer eller mindre oundvikligt. Iaf i prisklasser som vi dödliga är villiga att betala.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Ja det är lite lustig utveckling av elverktyg överlag faktiskt... Vissa märken som var bra förr har blivit markant sämre, andra märken som ansågs "dåliga" har blivit riktigt bra, och några få håller ungefär samma mått som alltid.
Personligen har jag dock aldrig varit direkt intresserad av makita faktiskt... Kan inte riktigt sätta fingret på varför dock, tycker bara dom inte verkar tillräckligt prisvärda. Dom har typ inget som ingen annan konkurrent erbjuder som antingen är bättre för lite mer, eller lika bra till billigare pris.

Alla märken har ju dock något riktigt stolpskott i sitt sortiment, det är väl mer eller mindre oundvikligt. Iaf i prisklasser som vi dödliga är villiga att betala.
Jag brukar säga att det underlättar om man är färgblind när man köper maskiner! :geek:
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
stigen stigen skrev:
Jag brukar säga att det underlättar om man är färgblind när man köper maskiner! :geek:
Håller 100% med när det gäller elverktyg med sladd ;)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köpte en 484 nyligen, och den var tillverkad i östeuropa nånstans...
Kollade nu, Rumänien var det...
 
Rickard.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kollade nu, Rumänien var det...
Nu måste du såklart skruva isär den och kolla varje enskild del och se om den egentligen bara är ihopsatt i Rumänien eller om det är skillnad från kinatillverkade. Jag kan kolla 2st 484 båda från kina och jämföra med sen har jag makitas made in Japan och tro det eller ej en made in UK hemma.
 
A
Det där med att behöva skruva isär sker väl ändå med tiden med makita;)
 
Rickard.
Handyman 1 skrev:
Det där med att behöva skruva isär sker väl ändå med tiden med makita;)
Jo precis ungefär vartannat år brukar jag skruva isär, rengöra och smörja upp ;)
 
Redigerat:
M Mlindahl skrev:
Jag kanske är skadad från jobbet men att ha 2 starts system är väl för säkerheten?

Jag har en DUH523 och ser inga problem med att behöva hålla i handtaget fram (de hoppas jag ni gör iaf när ni klipper)

Och att trycka in den lilla svarta knappen på sidan innan man trycker in start.

Allt detta är ju för att du inte ska kunna hålla i handtaget fram och råka starta igång den och köra av ett finger eller vad som.

@Dan_Johansson jag tror du kommer bli nöjd. Jag klipper ca 150-200m häck med den. De ända jag tycker är dåligt är att den är för kort för den häcken jag har men de är mitt egna fel att jag inte tänkte på det när jag köpte den ^^
Jag har samma maskin och begriper inte problemet alls för vem fan klipper häcken med enhandsfattning :surprised::surprised:

Håller med om att svärdet kunde varit något längre men annars är jag helnöjd med den.
Har en elektrisk Bosch med längre svärd som komplement.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
Alla häcksaxar av denna modell ser ju ungefär likadana ut med sitt tvåhandsgrepp. Det går inte att recensera en sådan utan att ange hur hög häcken är. Knapparnas placering kan variera lite. Jag har också en elektrisk Bosch och den är "rena dyngan"..:rolleyes:..pga att min häck är ca 1.7 hög.... Det är inget fel på maskinen...
 
Var maskinen är monterad spelar mindre roll. Det är vilka komponenter som stoppas i som har betydelse ;)
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
N
Har aldrig sett något problem med makita.
Har nästan hela serien.
Gräsklippare häxsax grästrimmer 5 skruvdragare ,rondell ,proppmaskin ,fein ,tigersåg ,sticksåg och några till.
Och dom är hur bra som helst, år efter år.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
N neo11 skrev:
... år efter år.
Det kanske är för att dom har så pass många år på nacken som dom fungerar bra? :D Innan makita typ slutade med QA och blev omkörda av konkurrenterna.

En sak är iaf säker, det är många som är besvikna på dagens makita, och det kan knappast vara en slump när det är så många.
Om det beror på att makita blivit objektivt sämre, eller att konkurrenterna blivit så mycket bättre, är svårt att säga. Min personliga åsikt är iaf att dom helt enkelt inte är prisvärda längre.
 
L Lucif3r skrev:
Det kanske är för att dom har så pass många år på nacken som dom fungerar bra? :D Innan makita typ slutade med QA och blev omkörda av konkurrenterna.

En sak är iaf säker, det är många som är besvikna på dagens makita, och det kan knappast vara en slump när det är så många.
Om det beror på att makita blivit objektivt sämre, eller att konkurrenterna blivit så mycket bättre, är svårt att säga. Min personliga åsikt är iaf att dom helt enkelt inte är prisvärda längre.
Hör sällan nån som är missnöjd med Makita. Har en hel del Makita och har inga planer att byta, finns ingen anledning.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.