Heddisen Heddisen skrev:
hur gjorde du hål i tunnan och vad har du använt som tätning samt hur fick du fast slangen
Heddisen Heddisen skrev:
hur gjorde du hål i tunnan och vad har du använt som tätning samt hur fick du fast slangen
Borrade ca 1 mm mindre hål än gängan, sen är det en 1 tum gängad nippel som helt enkelt skruvas i trät. Tätat med sikaflex 591 för marint bruk.
På nippeln är slangen bara påträdd, en sån här typ. Guldglänsande 1 tums gängad nippel för slanganslutning med utvändig gänga och slät ände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Borrade ca 1 mm mindre hål än gängan, sen är det en 1 tum gängad nippel som helt enkelt skruvas i trät. Tätat med sikaflex 591 för marint bruk.
På nippeln är slangen bara påträdd, en sån här typ.[bild]
Men slangen du ser där är bara för att inte tunnan ska rinna över(y)
 
janne_gbg janne_gbg skrev:
Har du ingen ventilation?
Jag har 2st takfönster som ventilation
 
A
Fint :surprised:
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Kul med fler växthusbyggare - Satte själv ihop frugans Vitalia 5kvm häromveckan ute på sommarstugan. Syll och golv av tryckt virke. Trodde som att mitt jobb var klart minus ett litet trädäck på den där..

[bild]

Nu pratas det om vattenutkastare, led belysning, vattentunnor och bevattningssystem här hemma... så mitt jobb fortsätter nog ett tag till.... :thinking:

Ett tips till stommen, var två personer, helst tre. Jag lyckades ensam minus en 10minuters handräckning från frun på cirka 2 timmar att skruva ihop frugans hus, det är lite flimsy och när sektionerna är klara och skall ihop behövs fler händer - När allt står är det förvånansvärt stabilt.
Och ritningen :rofl: Vilket skämt, nu läser jag ritningar, scheman och sprängskisser ganska ofta och anser att jag har ganska bra logiskt tänkande - Så det gick prima - Men ritningen är tyvärr inte mycket att luta sig på när man funderar hur bövelen det skall vara.
Vi hade en trasig ruta, orkade inte ta det med leverantören så glasmästaren fick lite jobb.

Lycka till!!
Hur förankrar du växthuset på ett trägolv. ??
Tina
 
T tinatorn23 skrev:
Hur förankrar du växthuset på ett trägolv. ??
Tina
borrat hål i nedre listen och skruvat rakt i trät med ankarskruv!
Ankarskruvar som fäster en nedre list i trägolv intill svarta metallskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jäklar va bra. Tack för info. Då vet jag att så kan jag oxå göra för ett trägolv är ju ngt jag kan fixa själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.