Nu har deras hemsida ballat ur också, så nu finns inte den lösningen :)

Har försökt handla hos bauhaus under helgen och början av veckan men de har stängt ner kassafunktionen på deras hemsida. Efter kontakt med deras kundtjänst så framkom det att "alla" deras system ligger nere och att det bara är hemsidan och telefonerna som fungerar men att informationen vad gäller lagersaldo etc är gammal. De vet inte heller när det kommer igång igen. De har alltså ingen kommunikation med butikerna vad gäller priser, lagersaldo etc.

Jag behöver köpa en pryttel akut som bara säljs online via bauhaus (finns inte hos butikerna) vilket så klart inte går, men är även nyfiken på vad som har hänt, så är det någon som har mer info om detta?


länk till info hos bauhaus

Det går att lägga saker i kundkorg men det är det sista steget med att välja betalalternativ som ligger nere.
 
engs
Var dit igår morse och då stod de utanför entrén och informerade att man endast kunde handla med kontanter eller kort upp till 10k.
Faktura för företagskunder gick alltså inte.

Går rykten om att de utsatts för en utpressningsattack. Dvs någon hackare har tagit deras databas som gisslan... Men bara rykte som sagt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
engs engs skrev:
Går rykten om att de utsatts för en utpressningsattack. Dvs någon hackare har tagit deras databas som gisslan... Men bara rykte som sagt.
Utpressningsvirus är inte helt ovanligt. I så fall är det inte riktat specifikt mot någon databas, men om det hamnar på fel ställe kan det få stora konsekvenser. Klantigt av ett så stor företag att drabbas på det viset om det är det som är fallet.
 
engs
useless useless skrev:
Utpressningsvirus är inte helt ovanligt. I så fall är det inte riktat specifikt mot någon databas, men om det hamnar på fel ställe kan det få stora konsekvenser. Klantigt av ett så stor företag att drabbas på det viset om det är det som är fallet.
Nej, det är så vanliga att det kommit fram företag som specialiserar (de är säkert bredare än så men har denna tjänst också) sig på att snabbt kunna få fram kryptovaluta av rätt typ och mängd till företag som inte alls har vana att hantera sådana. Just för att kunna betala utpressarna.
 
M mansjo skrev:
tydligen har de blivit hackade

[länk]

* SKRATT *
Undrar när personer i ledningsgrupper ska fatta att IT-säkerhet inte bara sitter i att utse en IT-säkerhets ansvarig och ge denne alldeles för liten budget?
Har f*n tjatat om det i 20 år nu ... visst efter GDPR infördes lyssar de mer och det blitt mer fokus på att IT-säk ska finnas med .... men det är fortfarande oftast "är detta verkligen nödvändigt"-attityd och då blir det som nu på BH.
Det är väl för att de som sitter i ledningsgruppen inte är intresserade och ser bara IT-säk som ren kostnad.
De ser inte vad det kostar då det skiter sig .... och eventuellt inte ens då.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
* SKRATT *
Undrar när personer i ledningsgrupper ska fatta att IT-säkerhet inte bara sitter i att utse en IT-säkerhets ansvarig och ge denne alldeles för liten budget?
Har f*n tjatat om det i 20 år nu ... visst efter GDPR infördes lyssar de mer och det blitt mer fokus på att IT-säk ska finnas med .... men det är fortfarande oftast "är detta verkligen nödvändigt"-attityd och då blir det som nu på BH.
Det är väl för att de som sitter i ledningsgruppen inte är intresserade och ser bara IT-säk som ren kostnad.
De ser inte vad det kostar då det skiter sig .... och eventuellt inte ens då.
Ja, man kan ju fråga dem om de vill driva verksamheten utan annan säkerhet också då? Inga brandvarnare, sprinklers, jordfelsbrytare, försäkringar osv...
 
M MrDizzy skrev:
* SKRATT *
Undrar när personer i ledningsgrupper ska fatta att IT-säkerhet inte bara sitter i att utse en IT-säkerhets ansvarig och ge denne alldeles för liten budget?
Har f*n tjatat om det i 20 år nu ... visst efter GDPR infördes lyssar de mer och det blitt mer fokus på att IT-säk ska finnas med .... men det är fortfarande oftast "är detta verkligen nödvändigt"-attityd och då blir det som nu på BH.
Det är väl för att de som sitter i ledningsgruppen inte är intresserade och ser bara IT-säk som ren kostnad.
De ser inte vad det kostar då det skiter sig .... och eventuellt inte ens då.
Givetvis tar man och befordrar någon i management till Chief IT officer, IT-kunskap behövs inte för rollen.
Sedan inför man lösenordsbyte vara varannan månad (men kräver inte starka lösenord). Installerar ett antivirusprogram som gör datorn obrukbar och tillsist börjar med 2FA där man kan få sms mitt i natten utan att veta vad som efterfrågat det.

Detta hände på en av mina arbetsplatser efter en attack, jag ifrågasatte lösenordsbytena, det kommer inte hjälpa mot phishing vilket var det vi råkat ut för, CITOn sa att det gjorde det visst :rolleyes:
Befintlig IT chef som efterfrågat mer resurser fick ta smällen och slutade kort därefter.
2FA tog en bra stund innan det implementerades.
 
Eller så gör de som Telia. För rätt många år sedan nu så utsattes deras IT säkerhetschef för ett Mail virus. Han klickade tydligen någon typ av ”I love you” länk. När han insåg att hans dator smittats, blev han så upprörd att han kände sig tvungen att informera hela organisationen, med några tiotusental datorer. Gissa hur han gjorde det…
 
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu har jag handlat på Bauhaus för absolut sista gången. Kommer aldrig att sätta min fot där mer!
Allt började för några år sedan när jag handlade där vid ett tillfälle, jag minns inte problemet just vid det inköpet, har troligen förträngt det, men jag minns att jag sa att jag aldrig skulle handla där igen.

I somras skulle jag lägga sten på uppfarten. Bauhaus hade rea på sten från Starka, jag tänkte nej nej nej det är ingen ide, hustrun sa, "ge det en chans till", jag svarade "det kommer bli problem". Mycket riktigt, vid första besöket började problemen direkt! Jag hade läst priset på nätet, 2,91kr/st skulle stenen kosta, inne i butiken stod det en stor fin skylt på stenen jag skulle ha "99kr/m2, 2,91kr/st". Lastar min släpkärra, åker fram till kassan, "3,5kr/st" säger kassörskan. Japp, nu börjas det direkt tänkte jag högt för mig själv. Efter att en av personalen fysiskt tagit sig ned till skylten och sett priset med egna ögon blev jag trodd.

Tydligen har man nån form av system på Bauhaus där personalen inte kan rätta priset i kassan utan måste tillkalla en arbetsledare med behörighet att göra en sk. prisfelsändring. Behöver jag tillägga att jag vid dom kommande 13 besöken när jag handlade sten fick ta denna diskussionen med olika personal varje gång?

Idag skulle vi köpa en duschkabin, Bauhaus hade naturligtvis en på rea för 1995kr, ord. pris. 2995. Jag sa direkt till hustrun att är det ens någon ide att åka till det stället? Du vet ju hur det brukar gå. Med svag ångest satte jag mig i bilen och rullade dit. Hittade duschkabinen som vi hade sett på rea, plockade dom 3 delarna och kommer fram till kassan. Mycket folk i butiken, lång kö till kassan, klumpen i magen växer. Kassörskan blippar dom 3 kartongerna, "2995kr". Jag tänker direkt, DETTA ÄR INTE SANT! Och så börjar ifrågasättandet igen, plockar upp min telefon, visar priset 1995kr, nedsatt från 2995....Sedan följer en 20 minuter lång väntan där kunderna bakom frustar och stönar och slänger "om blickar kunde döda-blickar" mot mig. Naturligtvis så får jag efter 20min rätt men jag säger högt och tydligt att detta är absolut sista gången jag sätter min fot i en Bauhausbutik!

Någon mer som känner igen detta scenariot? Att ni sett något på rea hos Bauhaus men sedan är priset det ordinarie när ni kommer till kassan? Jag tror att dom har satt det i system. Riktigt riktigt tråkigt för personalen är tillmötesgående och får ta denna smällen varje gång, liksom vi kunder (i mitt fall fd. kund) i form av tid. Kan tillägga att en framför också hade problem med nån vara som det tog 10min innan han kunde betala.
Är det bara Bauhaus som du upplever är elakt eller finns det fler affärer som väcker din ilska? Jag saknar verkligen Bauhaus på min bostadsort och har aldrig haft anledning att bli besviken på bemötande eller sortiment
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
M
G gostathd skrev:
Är det bara Bauhaus som du upplever är elakt eller finns det fler affärer som väcker din ilska? Jag saknar verkligen Bauhaus på min bostadsort och har aldrig haft anledning att bli besviken på bemötande eller sortiment
Jag har upplevt exakt samma systematiska "oj dom verkar ha missat ändra priset i datasystemet till det i reklambladet" hos Elgiganten.

Sortimentet hos Bauhaus har jag inget emot, det är prissättningen, som i många fall är helt fel när man har en vara på realisation och det inte stämmer när man väl står i kassan.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har upplevt exakt samma systematiska "oj dom verkar ha missat ändra priset i datasystemet till det i reklambladet" hos Elgiganten.

Sortimentet hos Bauhaus har jag inget emot, det är prissättningen, som i många fall är helt fel när man har en vara på realisation och det inte stämmer när man väl står i kassan.
Elgiganten borde vara minimalt numera då det ändras centralt och de har även elektroniska prislappar.
Bauhaus däremot verkar sällan ändra prislappar då det ofta är fel mot nätet.
 
M
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Elgiganten borde vara minimalt numera då det ändras centralt och de har även elektroniska prislappar.
Bauhaus däremot verkar sällan ändra prislappar då det ofta är fel mot nätet.
Okej, så när jag får hem ett reklamblad från EG som säger att X vara kostar 1299:- och jag plockar en sådan i butiken, ställer mig i kassan, så är jag 100% garanterad att deras kassamaskin säger 1299 och inget annat?
 
Nicke Nyfiken
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Elgiganten borde vara minimalt numera då det ändras centralt och de har även elektroniska prislappar.
Bauhaus däremot verkar sällan ändra prislappar då det ofta är fel mot nätet.
Senast jag köpte en annonsvara på fElgiganten så var det ordinarie pris i kassan. Jag upplever fortfarande att det är mer regel än undantag att det är fel vid prissänkningar på fElgiganten, men det var kanske ännu värre tidigare.
 
M
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Senast jag köpte en annonsvara på fElgiganten så var det ordinarie pris i kassan. Jag upplever fortfarande att det är mer regel än undantag att det är fel vid prissänkningar på fElgiganten, men det var kanske ännu värre tidigare.
Jag ska villigt erkänna att jag sällan handlar där numera. Det mesta jag köper i elektronikväg blir via e-handel. Men när jag handlade mer frekvent på Elgiganten, för typ 5 år sedan, så var det mer regel än undantag att standardkommentaren i kassan var "ett ögonblick så ska jag ringa och kolla priset....Ja det verkar stämma, dom hade glömt att lägga in reapriset i systemet".
MINST 3 av 4 besök hände detta mig. Nu köpte jag inte så dyra grejor, typ elektrisk rakapparat, eltandborste, mobil utan abb. osv. Idag kollar jag aldrig reklambladen längre, vill jag ha något så går jag in på prisjakt eller pricerunner istället och brukar ofta hitta det billigaste alternativet där istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.