Jag tänkte försöka höja trycket lite på hydroforen. Nu är det 2-3 bar ungefär, men tänkte öka till 2,5-3,5 och se vad som händer.
Eftersom jag har enorm respekt för all el över 12v tänkte jag fråga först.
På bild finns tryckströmbrytaren.
Vad jag ser går kabeln från denna till mörkgrå dosa (motorskydd?) som verkar gå vidare till pumpen (svart kabel uppåt). Matning via strömbrytare(?) till höger och denna sitter sen till en undercentral.
Är jag säker om jag bryter den högra dosan? Är det risk annars för att få en stöt om jag skall skruva på tryckströmbrytaren? Kan jag mäta på något smidigt sätt i tryckströmbrytaren för att säkerställa att det är brutet?
Är jag dessutom rätt i antagandet att jag kan skruva upp tillslagstryckets mutter några varv bara och se om det räcker. Difftrycket behöver jag inte röra om jag vill ha fortsatt runt 1 bar och bara skjuta hela alltet uppåt så att säga?
Eftersom jag har enorm respekt för all el över 12v tänkte jag fråga först.
På bild finns tryckströmbrytaren.
Vad jag ser går kabeln från denna till mörkgrå dosa (motorskydd?) som verkar gå vidare till pumpen (svart kabel uppåt). Matning via strömbrytare(?) till höger och denna sitter sen till en undercentral.
Är jag säker om jag bryter den högra dosan? Är det risk annars för att få en stöt om jag skall skruva på tryckströmbrytaren? Kan jag mäta på något smidigt sätt i tryckströmbrytaren för att säkerställa att det är brutet?
Är jag dessutom rätt i antagandet att jag kan skruva upp tillslagstryckets mutter några varv bara och se om det räcker. Difftrycket behöver jag inte röra om jag vill ha fortsatt runt 1 bar och bara skjuta hela alltet uppåt så att säga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du skruvar på är de rent mekaniska delarna, du behöver inte ens bryta strömmen om du inte vill.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Bästa svaret
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Är du byxis så bryt strömmen.
Det är muttern som syns på bilden du ska dra åt, det KAN finnas en skala som ungefär visar (från) slagstrycket.
Vrid på en halv bar till.
Sedan kan du slå på strömmen igen.
Protte
Det är muttern som syns på bilden du ska dra åt, det KAN finnas en skala som ungefär visar (från) slagstrycket.
Vrid på en halv bar till.
Sedan kan du slå på strömmen igen.
Protte
Tack och bock!
Jag bröt och började skruva. Anvisningen på norska(?) var dock missvisande för mig. ”I riktning hoyere” tolkade jag som ”uppåt”. Det var fel.
Men som prototypen skriver fanns det en skala på baksidan att gå efter. Nu är det bättre fart på vattnet till min och ungarnas stora glädje!
Jag bröt och började skruva. Anvisningen på norska(?) var dock missvisande för mig. ”I riktning hoyere” tolkade jag som ”uppåt”. Det var fel.
Men som prototypen skriver fanns det en skala på baksidan att gå efter. Nu är det bättre fart på vattnet till min och ungarnas stora glädje!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skall jag fästa mittkonsol Toyota Yaris
Övrigt Off Topic -
Hur skruva dolda skruvar i skarvar och ändträ utan sprickbildning?
Altan & Uteplats -
Hej , kan nån hjälpa att visa hur jag skall koppla elen till tryckströmbrytaren
Fritidshus -
Hur hårt skall man dra skruvarna (plåttak)?
Tak & Vind -
Hur djupt skall man skruva?
Altan & Uteplats