Jag skulle vilja plocka bort ett element för att kunna fixa till väggen bakom. Det är såvitt jag förstår ett s.k. enrörssystem, här är en bild på hur det ser ut där det är anslutet:

Anslutning av ett enrörssystem till ett värmeelement med stängd termostat och luftningsnippel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte att en stängd termostat här borde vara tillräckligt för att i princip kunna skruva loss elementet, genom att lossa anslutningen i ovankant. Jag provade att lossa på luftningsnippeln men där verkar ändå vara en del tryck i elementet, tycker det borde falla snabbt om "utgången" verkligen var igentäppt.

Finns det något bra trick för detta?

Returen är öppen även om du stänger termostaten. Du får tappa ner systemet.

Ok, ja det är kanske logiskt när jag tänker efter. Det låter krångligt att tömma systemet, det är i källaren så jag antar att det måste tömmas helt. Men å andra sidan är det ju en lämpligt vald tid, sällan man behöver värmesystemet så lite som de här dagarna :)

Hur gör man det rent praktiskt? Jag antar att det finns någon ventil på pannan jag kan öppna, och sen öppna luftningen på alla element? Påfyllning är kanske än värre? Det kan sluta med att jag struntar i det, väggen bakom elementet syns ju inte jättebra... Men en anledning att jag ville ta loss det är att det sitter en aning löst och skramlar och gnisslar när man rör vid det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.