Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - https://www.webhallen.com/se/produc...N-EkWj2VgRx7E0WKh4MT9KztcqFMsxKBoCmJoQAvD_BwE

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
De är i princip värdelösa. Jag testade en från Jula en gång. Den bara förde oljud och kylde ingenting. Så den returnerade jag. Och jag var inte den första enligt deras kundtjänst.

Köp en riktig med slang för avluft eller sätt in en luft/luft-värmepump.
 
  • Gilla
romerome och 13 till
  • Laddar…
Har en sådan 2m från mig. Märkte ingen större skillnad om den körde med eller utan vatten.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har en sådan 2m från mig. Märkte ingen större skillnad om den körde med eller utan vatten.
L lordi skrev:
De är i princip värdelösa. Jag testade en från Jula en gång. Den bara förde oljud och kylde ingenting. Så den returnerade jag. Och jag var inte den första enligt deras kundtjänst.

Köp en riktig med slang för avluft eller sätt in en luft/luft-värmepump.
Tack för svar!
Som jag antog då, kanske bättre att köpa vanlig fläkt om man inte vill spendera ett par tusen för en portabel AC
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
 
Dom där är relativt värdelösa. Glöm inte bort att den har en effekt på 65 W, så den värmen tillförs ju rummet ;)
En vanlig fläkt som blåser över en skål med vatten är väl typ samma sak..
Det är svårt att trolla med knäna vad gäller kyla.
 
  • Gilla
romerome och 5 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Dom där är relativt värdelösa. Glöm inte bort att den har en effekt på 65 W, så den värmen tillförs ju rummet ;)
En vanlig fläkt som blåser över en skål med vatten är väl typ samma sak..
Det är svårt att trolla med knäna vad gäller kyla.
Så tråkigt.. annars hade det varit ett bra pris
Tack för svar! Det blir en större fläkt istället
 
  • Gilla
Fixardoris och 1 till
  • Laddar…
Överväg mekanisk frånluftsventilation. Då får man alltid in frisk luft när temperaturen sjunker på kvällen.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Gillar du tropisk, fuktig, värme är de ok :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Simon Traktor och 4 till
  • Laddar…
De fungerar men inte som många tror som en luftkylare för rummet. mer som en svalkare för en person. Denna typ som kallas evaporativ kylare, sänker utblåsningsluften. Sålde såna i lite mindre format för många år sedan. Den var inte mer än 30x30x30cm. Utblåsluften låg normalt runt 7-12 grader. Men med en låg luftmängd. Står den och blåser rakt på dig, så får du effekt. Men Temperaturen i rummet kommer bara bli fuktigare, inte mätbart kallare.

Så jämfört med en bordsfläkt så är det riktigt rba. Jämfört med ett kompressordrivet aggregat så är de inte mycket att ha. Sen finns det riktigt kraftiga modeller för utomhusbruk. Men kör du det inne så börjar det rinna på väggarna. Dom kan man se uppställda ibland nere i europa.
 
  • Gilla
Tbergsten och 4 till
  • Laddar…
Simpel termodynamik, luftkylare med is eller vatten funkar helt enkelt inte. Köp en AC
 
  • Gilla
Puhnallen och 5 till
  • Laddar…
Vi hade en liknande innan vi skaffade frikyla. När jag kom ihåg att frysa och lägga i kylklamparna gjorde den väl lite skillnad första timmen men efter det instämmer jag nog med tidigare inlägg... Vet inte hur det är med Webhallens modell men den vi hade lät som ett reaplan, inget hit i sovrummet.
 
  • Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
Köp en luftvärmepump så får du både kyla nu och extra värme till vintern.

De nya är ganska energisnåla och kanske kan du spara in den i vinter beroende på vad du har för uppvärmning idag.

Smidigt med appstyrning så du kan styra den innan du kommer hem.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
Har kört en sk luftkylare med vatten och is nu i hettan, från Jula (699:). Håller i princip med de flesta här att den inte är märkbart bättre än en vanlig fläkt. Men kör man med isvatten och kylklampar så blir ju fläktluften lite svalare en stund, men inte så att temperaturen i rummet påverkas. Luftfuktigheten höjs däremot märkbart så det gäller att kunna vädra bra, och det vill man ju bara göra på natten när uteluften är svalare än inneluften.
En fördel är att den faktiskt är tystare än en vanlig bordsfläkt.
 
  • Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
Jag var i din sits för ca två år sedan och köpte en luftkylare för 700 spänn, då jag tyckte en mobil AC var alldeles för dyr...
För att göra en lång historia kort, köp en vettig AC samt någon form av kit för att kunna leda ut varmluften på ett bra sätt. Nackdelen är att den låter en del, men svalt och skönt blir det fort! :)
 
  • Gilla
steinha och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
A Aiglebak skrev:
Tack för svar!
Som jag antog då, kanske bättre att köpa vanlig fläkt om man inte vill spendera ett par tusen för en portabel AC
Kyleffekten är i princip noll. Hur mycket kallt vatten behöver du ta in i ditt sovrum för att sänka temperaturen därinne på något relevant vis? Samma sak med kylklampar. Du hade behövt en gaffeltruck och lasta av pallar med klampar direkt ur frysen. Sen efter några timmar hade du fått gaffla tillbaks allt och börja om. Kyleffekten du får av den här fläkten är att vattnet du tar in är kallare än rummet. Du kan ju intuitivt förstå hur effektivt sätt det är att kyla ett rum.

Det handlar om en fläkt som blåser lite svalare än andra fläktar. En stund. Temperaturen i rummet påverkas inte. Jag tycker att en fläkt är något bättre än inget när det är varmt och man ska sova men en AC är något helt annat. Det är inte jämförbart.
 
  • Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.