988 läst · 7 svar
988 läst
7 svar
Lättare sprickor i skjutdörrar utan foder?
Vi ska endast ha skjutdörrar i ett nybygge. Dörrarna och karmen ska vara av lackad ek men utan foder, där ska det spacklas och målas. Men säljaren säger att jag ska ha foder av ek, säger att det lätt kan uppstå sprickor där det är spacklade, ännu större risk nu när det är skjutdörrar. Stämmer det? Tycker det är snyggare utan ekfoder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 774 inlägg
Trä rör sig med årstiderna så karmen kommer att röra sig i förhållande till väggarna och då spricker det om man bara fogar emellan. Med skjutdörrar är ju karmen på "hål"-sidan tunn och vekare så den rör sig ju ändå mer än en vanlig karm.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Men det är väl bara att prova, spackla som du tänkt, spricker det om ett år så får du krypa till korset och sätta foder.
Protte
Protte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 774 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
"Kunden har alltid rätt" så då får byggaren avtala bort sprickorna.
Det kostar att ligga på topp, vill man vara utan foder så får man betala (om det inte funkar).
Protte
Det kostar att ligga på topp, vill man vara utan foder så får man betala (om det inte funkar).
Protte
Finns det något man kan göra för att minska risken för sprickor eller blir det alltid sprickor?BirgitS skrev:
Värsta är att det är dyrare med ekfoder. Kostar 21k i tillval utan foder men 31k med ekfoder. Det som gör det så dyrt är att jag då absolut vill ha foder av samma fabrikat som dörrarna och karmarna (Swedoor), hade varit mkt billigare (4k) om jag tar Moelvens foder, men då blir det risk för olika eknyanserprototypen skrev: