8 496 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Hur ska det se ut efter kakling?
kristofer12345 skrev:ang hörn , så kan han börja ytterst o gå mot hörnet men då skulle han kapat resterande plattor som den översta plattan o fått en rak linje ner o sedan tryckt in plattorna på nästa vägg bakom så hade han fått till en liten glipa för silikon eller fog, nu är allt förjävligt ojämt o där är till o med en sne platta som du nämde, o dom går ej heller i lod eller våg .. betala ej o tyvärr för att får det snyggt måste ju allt ner, hade sakerna suttit åtminstone i våg o lod hade du kunnat kakla över..♂️går ev o kakla över med någon riktigt duktig som ev kan lägga tjockt fix
men den lösningen , blir ej bra med skåp osv tyvärr om allt sitter precis på fläcken
Hade det varit första gången jag kaklade och det sett ut så där hade jag kanske med viss tvekan kunnat leva med det, men hade nog gått och stört mig på det och gjort om efter något år... Men aldrig om jag betalt någon för att göra det. (Möjligen om det verkligen är någon jag känner för, typ min utvecklingsstörde brorson...)..
Det är ju sjukt surt att göra om, men som sagt det ska vara i princip gratis om det ska lämnas så.
- Då kommer nästa problem, hur ska TS kunna förklara detta för hantverkaren utan att såra hen?
Det är ju sjukt surt att göra om, men som sagt det ska vara i princip gratis om det ska lämnas så.
- Då kommer nästa problem, hur ska TS kunna förklara detta för hantverkaren utan att såra hen?
Nej, man mäter upp ytan, och sen skär man plattorna så de kortaste blir så långa som möjligt, i hörnet/hörnen.N Nyfiknast skrev:
Det här jobbet ser ut som att en 5-åring har gjort.
Tja, egentligen har vi båda både rätt och fel.N Nyfiknast skrev:
Men börja med halv och/eller helplatta i hörnet kan innebära små skitbitar där man slutar istället, eller kanske om det ska passa mot något annat, t.ex. en fönsteröppning.
Och lika fel blir mitt förenklade "tips" om att skära lika långa korta bitar i var ände om det då blir små skitbitar mot ett fönster på vägen etc.
Så egentligen kan man nog bara säga att det hela kräver planering, och ju mer ytor och linjer som ska möta kaklet ju mer planering.
Men att man ska undvika korta passbitar är målet i alla fall.
Kaklingen hos TS har i alla fall totalhavererat på denna punkten.
Förutom detta så är det taggning, fogsprång och ojämna rader och fogar, så det blev helt enkelt en provkarta på alla estetiska fel som går att göra - bravo!
Om det sen till detta kanske är fel material och felblandat, och kanske använt för länge (börjat brinna) så kanske 100% av utförandefel åstadkommits, men detta sista eventuella går inte att avgöra på bilder.
Det spelar ingen roll om du börjar längst ut eller inne i ett hörn, du kommer fortfarande få lika små/stora bitar vid avslutet.N Nyfiknast skrev:
Man måste som sagt mäta upp och anpassa kaklingen efter förutsättningarna.
Det går inte att chansa med en helplatta i början och hoppas att det blir bra i andra änden. Då får man detta resultat.
Det är väl inte alldeles otroligt att det är så. Det är i alla fall någon som inte kaklat så värst mycket förut.M maria01 skrev:
Och skulle det vara ts jobb så är det faktiskt positivt att man vågat sig på att prova på att kakla själv. Det är ju bara att göra om och försöka undvika misstagen.
Med lite planering, och att man tar till sig tips och råd från andra, så ska det väl inte vara så svårt att få till det bra, eller åtminstone bättre än det är nu.
Visst ser det förjävligt ut därav mitt råd i tidigare inlägg att inte betala klåparen.Mikael_L skrev:Tja, egentligen har vi båda både rätt och fel.
Men börja med halv och/eller helplatta i hörnet kan innebära små skitbitar där man slutar istället, eller kanske om det ska passa mot något annat, t.ex. en fönsteröppning.
Och lika fel blir mitt förenklade "tips" om att skära lika långa korta bitar i var ände om det då blir små skitbitar mot ett fönster på vägen etc.
Så egentligen kan man nog bara säga att det hela kräver planering, och ju mer ytor och linjer som ska möta kaklet ju mer planering.
Men att man ska undvika korta passbitar är målet i alla fall.
Kaklingen hos TS har i alla fall totalhavererat på denna punkten.
Förutom detta så är det taggning, fogsprång och ojämna rader och fogar, så det blev helt enkelt en provkarta på alla estetiska fel som går att göra - bravo!
Om det sen till detta kanske är fel material och felblandat, och kanske använt för länge (börjat brinna) så kanske 100% av utförandefel åstadkommits, men detta sista eventuella går inte att avgöra på bilder.
Iochmed att TS inte kollade till hantverkaren under arbetets gång så vet vi inte till 100% om hantverkaren har kaklat med fötterna för om så är fallet är det väl ganska okej resultat. Fanns det en sån överenskommelse?
Redigerat:
Hörnet ser ut som fan, genom att skjuta allt något så hade man kunnat slippa skitbitarna i hörnet..
Fogsprång som sticker flera mm hade jag aldrig accepterat.
Det finns lite regler kring hur man ska syna det, avstånd, ljus osv..
Ang. Fogen bakom vasken så skulle det fogas med silikon ? Då spelar inte hålet något roll men jag har svårt att fatta varför man gör det svårare för sig att foga, blir inte lättare att få det jämt på ett ojämt underlag
Fogsprång som sticker flera mm hade jag aldrig accepterat.
Det finns lite regler kring hur man ska syna det, avstånd, ljus osv..
Ang. Fogen bakom vasken så skulle det fogas med silikon ? Då spelar inte hålet något roll men jag har svårt att fatta varför man gör det svårare för sig att foga, blir inte lättare att få det jämt på ett ojämt underlag