D Daniel 109 skrev:
Ska man vara petig så är det enfas 400V.
Rent elläramässigt håller jag med, men för att förvilla mindre så tycker jag om att använda begreppet två-fas för att ange att man använder 2 faser av 3 tex L1 och L2 , och låta enfas alltid vara 230V en fas och nolla.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Visst tusan sitter där en 3:e bygel som byglar 3 stift!!
Se gröna pilar. Den var lite svår att se med den bruna kabeln. :surprised:
[bild]
Japp!
Skrev i trådstarten att 1-2-3 och 4-5 är byglade. Det var lite svårt att fotografera, försökt med olika vinklar för att få till allt tydligt men det blev inte helt bra.

Jo spisen har varit i en installation med 2 av 3 faser inkopplade, den svarta och den bruna. Ingen av dem är kopplad till nollstiftet på Perilex-hanen, den saknas helt. Eftersom nollan saknas kan elementspänningen inte vara annat än 400 V.

A Avemo skrev:
Ofta ser det ut så här. Men några garantier finns förstås inte.
[bild]
Ja, har en stark misstanke att det är så.
Det är idag kopplat som den övre bilden, förutom att jordanslutningen sitter före plint ett.

Får se om Bosch behagar att svara, det hade varit trevligt om man kunde få ett facit. Annars får jag försöka mäta spisen, det var rätt mycket sladdar under hällen så får se hur det går. Den är i toppskick och var gratis så det vore trevligt att kunna använda den. Ersätter en antikvitet från 80-talet.

blackarrow blackarrow skrev:
Därmed ändrar jag mig och tror faktiskt den är korrekt kopplad för 2-fas matning.
En ny ansats är att plint 1-2 resp 3-4 byglas. Anslut L1 till 1, L2 till 3 och L3 till 5.
Ansats eller en ganska vild gissning, tja...mäta är att veta...
Du gissade rätt.
Har nu fått anvisningen från Bosch Home supporten och det är som du säger.
Lägger med den här i tråden för referens skull.
Elektrisk kopplingsschema för 3-fas och 2-fas anslutningar från Bosch Home.

• Gilla
BassiLow och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.