1 578 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Blåsor i tätskiktsduken
Vi har satt Sopros tätskiktssystem med duk som vi monterat i fästmassa FKM XL 444. Enligt deras beskrivning kan man montera tätskiktsduken i fästmassa. (Vi valde det istället för lim då vi ville undvika emissioner och den cementbaserade fästmassan är en renare produkt).
När duken var satt såg det fint ut, men nu har det stått i några veckor och blåsor har börjat visa sig.
Det är min sambo som har satt duken, han har jobbat som målare och är van vid att sätta duk, dock ej just "våtrumsduk".
Vad fan ska vi göra nu? Känns som att vi behöver skära upp de stora blåsorna och lappa med ny duk som överlappar >5 cm. Får man ens göra så? Är det vanligt med lite blåsor på tätskiktsduken? Funkar det att låta mindre blåsor vara kvar och kakla över? Kan man inte låta duken sitta exponerad så som vi har gjort nu - utan man måste kakla direkt?
När duken var satt såg det fint ut, men nu har det stått i några veckor och blåsor har börjat visa sig.
Det är min sambo som har satt duken, han har jobbat som målare och är van vid att sätta duk, dock ej just "våtrumsduk".
Vad fan ska vi göra nu? Känns som att vi behöver skära upp de stora blåsorna och lappa med ny duk som överlappar >5 cm. Får man ens göra så? Är det vanligt med lite blåsor på tätskiktsduken? Funkar det att låta mindre blåsor vara kvar och kakla över? Kan man inte låta duken sitta exponerad så som vi har gjort nu - utan man måste kakla direkt?
Bästa svaret
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 301 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 301 inlägg
Nu vet jag inte exakt den duken, men kiilto kan få blåsor om den står öppen länge. Den ska kaklas omgående efter limmet torkat (24h). Skära bort och lappa i ny duk med 5cm överlapp med korrekt lim funkar på kiilto iaf. Kanske ska höra med tillverkaren?!
Ja men de går typ inte att få tag på, svarar aldrig på mail. Har ingen svensk kundtjänst. Får väll se om jag samlar mod till mig och ringer till tysklandS swirve skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 301 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 301 inlägg
Kollade bilderna nu. De där skulle jag skära upp de största, knuffa i lim och lägga en lapp över som är minst 10cm bred. Sen se till att kakla efter 24h. Troligen kommer det bara bli fler och större blåsor.