Hej,

Har tillverkat en nedsänkt skärbräda i ek till båtens diskho. Den är helt perfekt just nu med en 2cm fals undertill och hörn som matchar radien på diskhon. Men, jag funderar ev. på att fräsa en så kallad "juice groove" men vill att den ska följa radien på hörnen. Och det här verkar inte helt lätt att få till, problemet är också att ev. skavanker och avvikelse i den här rännan blir väldigt visuella och svåra att rätta till.

Någon som gjort något liknande? Jag hade gärna velat ha ett kullager på sidoanhållet, ser att Festool har något som heter "Copier scanning set" som hade varit perfekt. Har Bosch GKF600 samt GOF1250 CE.

En mall skulle jag kunna göra men då måste det vara hög noggrannhet på både tillverkning samt montering av mall på skärbrädan. Nästan så jag hoppar över den här kanske :)

Exempel:
Nedsänkt beige skärbräda i plast med juice groove ovanpå bild av köksdiskho på förpackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du inte göra en mall och ha på insidan av rännan?

Jag har gjort rännor i några ändträskärbrädor och jag har för detta ändamål gjort en mall som monteras i mft-bordet längs två sidor på skärbrädan. Jag fräser därefter in mot hörnet och ut en bit förbi hörnet och roterar sedan skärbrädan 90 grader och fortsätter. Anledningen till att jag gjort så här är att jag vill att mallen skall funka för många olika storlekar och vara rimligt enkelt. Med lite klur skulle man nog kunna göra en mall där alla sidor går att att justera så att man kan fräsa allt i en omgång.

B badtastex skrev:
Jag har gjort rännor i några ändträskärbrädor och jag har för detta ändamål gjort en mall som monteras i mft-bordet längs två sidor på skärbrädan. Jag fräser därefter in mot hörnet och ut en bit förbi hörnet och roterar sedan skärbrädan 90 grader och fortsätter. Anledningen till att jag gjort så här är att jag vill att mallen skall funka för många olika storlekar och vara rimligt enkelt. Med lite klur skulle man nog kunna göra en mall där alla sidor går att att justera så att man kan fräsa allt i en omgång.
Men då får du en rektangulär ränna?

Fäst en mallskiva (mdf kanske) på skärbrädan, lite större än insidan av rännan. Fräs till rätt storlek med handöverfräsens parallellanhåll (var noggrann vid hörn, fräs flera gånger och vinkla och vrid lite) Se till att du inte fräsar i själva skärbrädan. Nu har du en fin mall som du omedelbart kan använda för att fräsa rännan med styrlager eller bussning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.