Hej!
Min fru vill bygga ett barbiehus till vår dotter. Huset ca 120x70x30cm och ska ha dörrar på framsidan. Vi funderar lite över vilken typ av skivmaterial vi ska använda. Hon är inne på att använda 12mm björkplywood. Själv är jag rädd att det ska spricka när man skruvar tvärs in i skivan.

Vad skulle ni rekommendera?

S stalf skrev:
Hej!
Min fru vill bygga ett barbiehus till vår dotter. Huset ca 120x70x30cm och ska ha dörrar på framsidan. Vi funderar lite över vilken typ av skivmaterial vi ska använda. Hon är inne på att använda 12mm björkplywood. Själv är jag rädd att det ska spricka när man skruvar tvärs in i skivan.

Vad skulle ni rekommendera?
Ett dockhus i de dimensionera med 12mm plywood blir rätt tungt. Men stabilt.
Plywooden spricker inte om du är noggrann och förvirrar innan du skruvar. Eller kör någon variant av pocket holes. (Tror fortfarande wolfcrafts jigg är billigast i Sverige)

Förborr så blir det inget problem alls. Jag skulle ta tunnare skrivmaterial för den stora 120x70-baksidan (förstår jag måtten rätt?), 6mm räcker nog. Luckorna då, de blir rejält stora och tunga med 60x70 om du ska ha två. Vill du öppna dem helt så behöver du en bredd på 240cm för ditt skåp!

Om man inte väljer plywood, vad finns det för alternativ? Fördelar med andra material?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.