1 191 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Barbiehus, materialval
Hej!
Min fru vill bygga ett barbiehus till vår dotter. Huset ca 120x70x30cm och ska ha dörrar på framsidan. Vi funderar lite över vilken typ av skivmaterial vi ska använda. Hon är inne på att använda 12mm björkplywood. Själv är jag rädd att det ska spricka när man skruvar tvärs in i skivan.
Vad skulle ni rekommendera?
Min fru vill bygga ett barbiehus till vår dotter. Huset ca 120x70x30cm och ska ha dörrar på framsidan. Vi funderar lite över vilken typ av skivmaterial vi ska använda. Hon är inne på att använda 12mm björkplywood. Själv är jag rädd att det ska spricka när man skruvar tvärs in i skivan.
Verktygstokig
· Halland
· 7 563 inlägg
Ett dockhus i de dimensionera med 12mm plywood blir rätt tungt. Men stabilt.S stalf skrev:Hej!
Plywooden spricker inte om du är noggrann och förvirrar innan du skruvar. Eller kör någon variant av pocket holes. (Tror fortfarande wolfcrafts jigg är billigast i Sverige)
Produkter som diskuteras: "wolfcrafts"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Förborr så blir det inget problem alls. Jag skulle ta tunnare skrivmaterial för den stora 120x70-baksidan (förstår jag måtten rätt?), 6mm räcker nog. Luckorna då, de blir rejält stora och tunga med 60x70 om du ska ha två. Vill du öppna dem helt så behöver du en bredd på 240cm för ditt skåp!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Uppge materialval vid bygglovsansökan till BRF?
Bygglov -
Passande materialval skafferi under trappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp mig med estetiken och materialval, el under en källartrappa.
El -
Svartja stående ribbor - nackdelar, materialval mm
Trädgård allmänt -
Bygga källare - Har lite frågor om materialval
Utbyggnad och tillbyggnad