1 723 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Silikonfärg eller plastfärg?
Någon som vet någon knep för att bedöma om färgen man har på sin puts är en silikonfärg (OBS! Ej silikat) eller en plastfärg? Har förstått att båda lägger sig som en hinna på huset men silikonfärgen är betydligt mer diffusionsöppen än plastfärg. Alla ev. knep man kan använda för att reda ut detta skulle uppskattas.
Har hittat svaret och lägger upp det här i händelse av att någon skulle söka i framtiden. Man gnuggar med etanol (t ex i form av t-röd) på färgen. Om rödspriten löser upp färgen så är det plastfärg - annars är det silikon.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Jag har inte hört talas om silikonfärg. Är det diffusionsöppen färg jag vill ha till tex källarväggar så är det silikatfärg jag väljer, möjligen finns det alternativ typ kalkfärg men inget jag har erfarenhet av. Plastfärg typ akrylat osv är inte bra för denna tillämpning om det behövs vädras bort fukt som kommer från väggen.
Silikonfärg verkar vara "det nya" de gärna kränger på en när man ska målla diffusionsöppet på betong eller puts. Har inte valt det själv men verkar vara detta jag har på verkar. Jag hade valt silikat.H Harald Blåtumme skrev:Jag har inte hört talas om silikonfärg. Är det diffusionsöppen färg jag vill ha till tex källarväggar så är det silikatfärg jag väljer, möjligen finns det alternativ typ kalkfärg men inget jag har erfarenhet av. Plastfärg typ akrylat osv är inte bra för denna tillämpning om det behövs vädras bort fukt som kommer från väggen.
Medlem
· Sverige
· 5 253 inlägg
Bra då har jag lärt mig något nytt! Silikonemulsionsfärg, kan absolut vara något för att måla på puts utomhus. Det jag hade i tankarna var källarväggar på insidan, där har jag kört silikatfärg med stor framgång.