LLL skrev:
Jag vet ju egentligen inte om det är att hygrometern driver. Hur kan jag testa det??
Kanske finns något sätt att kalibrera eller "nollställa" den. Kolla i bruksanvisingen. En hygrometer som fått stå i ett fuktigt utrymme under en längre tid har en benägenhet att visa ett för högt värde. Inga egna erfarenheter dock utan mest 2:a-hands info.

Annars kan du väl knalla in på Clas Ohlson eller dylik firma och köpa en ny. Kostar ju bara en hundring eller nåt.

LLL skrev:
Nån som har koll på det där med mina kortsidefasader? Är de köldbryggor? Går det att göra ngt åt det isf...?

Ok, men på sommaren är det väl inte lika viktigt med undertryck...eller?

Jag vet ju egentligen inte om det är att hygrometern driver. Hur kan jag testa det??
Vad som är köldbrygga och inte beror på konstruktionen. Varför skulle en kortsida vara köldbrygga?

Undertryck sommartid har man knappast pga ngt fönster som alltid står öppet. Vinden är fuktkänslig på vintern, inte på sommaren.

esox71 skrev:
Kanske finns något sätt att kalibrera eller "nollställa" den. Kolla i bruksanvisingen. En hygrometer som fått stå i ett fuktigt utrymme under en längre tid har en benägenhet att visa ett för högt värde. Inga egna erfarenheter dock utan mest 2:a-hands info.

Annars kan du väl knalla in på Clas Ohlson eller dylik firma och köpa en ny. Kostar ju bara en hundring eller nåt.
Jag har forskat lite på detta, även tillsammans med Safecast. Mina sensorer till väderstationen kostar över 300sek per styck och dom är ändå iprincip värdelösa när det gäller mätning vid kyla eller riktigt höga RFnivåer. Tillverkarna av konsumentprodukterna anger onoggranheten vid rumstemperatur - går du utanför detta är det knappt värt att mäta. Att köpa en hygro på Claso för en hundring tror inte jag ger speciellt mycket egentligen.

Eventuellt kommer den typ av sensorer jag använder testas i labb och då kan jag ju återkomma med lite riktiga siffror.

• Gilla
Countryliv
  • Laddar…
Det har fortsatt vara 80-90 % luftfuktighet uppe på vinden så igår tog jag ner hygrometern för att kolla av den lite. Den sjönk genast ett tiotal procent...men...

Flera timmar efter att den kommit ner i rumstemperatur (där vi då hade 22 % luftfuktighet) visade mätaren som varit på vinden fortfarande 48%.
Nu på morgonen står den på 39% (andra mätare här inne visar just nu på 24%).

Detta tyder väl på att den hade börjat driva??

Vore ju skönt isf! :D
Då har vi ju kanske "bara" kring 65 % fortfarande...?

Vad är det för hygrometer? Går den att nollställa?

Det kan dock ta väldigt lång tid för en hygrometer att ställa om.

Min vind just nu: 2.1 C / 63% Rh. Det har torkat ut duktigt under den gångna veckan.

Det är nån billig variant fr Clas Olsson. Tror inte den går att nollställa...

Den som varit på vinden börjar nu närma sig samma värde som hygrometern son hela tiden varit inomhus.

Men visst borde ja kunna dra den slutsatsen att det sannolikt inte varit 80-90% sista två veckorna utan det är hygrometern som visat fel?

Vet inte. Jag hade 80-90& Rh framtill början på denna veckan då vårvärmen och solen kom. Solen värmer pannorna och det blev 20 grader varmt inne på vinden som mest. Det torkar ut ev vinterfukt rätt snabbt. Sedan dess har Rh legat mellan 50-60%

Ok, men jag menade typ att mätaren har ju visat 80-90% på vinden även senaste veckan. Den har ju visat det fram till dess att jag tog ner den i rumstemp. Väl nere i rumstemp. visade det sig ju att den visade ca 20% mer än andra mätare i samma rum. Nu efter några dagar i runstemp börjar den dock närma sig att visa smma som övriga mätare (dvs en luftfuktighet på ca 20-25%)

OK jag har en Oregon väderstation som mäter temp/Rh på fyra ställen (ute, inne, vind, krypgrund).

Givarna ställer om snabbt och verkar reflektera verkligheten väldigt bra.

Consensus skrev:
OK jag har en Oregon väderstation som mäter temp/Rh på fyra ställen (ute, inne, vind, krypgrund).

Givarna ställer om snabbt och verkar reflektera verkligheten väldigt bra.
Mycket tyder på att givarna till Oregons stationer är samma som till min Irox. Och dom givarna är inte speciellt bra annat än vid rumstemperatur. Det gäller förövrigt iprincip alla konsumentsensorer.

LLL skrev:
Flera timmar efter att den kommit ner i rumstemperatur (där vi då hade 22 % luftfuktighet) visade mätaren som varit på vinden fortfarande 48%.
Nu på morgonen står den på 39% (andra mätare här inne visar just nu på 24%).
Hej,
en RF (relativa luftfuktighet) på 22% tror jag inte alls på.
Inomhus RF brukkar ligger mellan 30 och 70.
30 är väldigt lågt, kan du möjligtvis få mitt i en kall vinter med 23 graders inomhus.
Du kan aldrig ha 80-90% på vinden med 22% inomhus....

En fråga jag har själva: Jag hörde att det finns risk för mögel vid Rf >70%.
Gäller detta oavsett temperatur?
Jag menar: är det 27 graders med 70%, då har du mycket mer fukt i luften än med 16graders med 70%

RF 70% på 27 grader har man 15,83 gram fukt per kg luft
RF 70% på 16 grader har man 7,87 gram fukt per kg luft

Mig veterligt är det RF som styr mögelrisken, dvs kombon fuktighet/temp, inte den absoluta fuktigheten. Sedan om mögel gror ännu bättre om det är varmare än om det är svalare låter jag vara osagt.

”bonnier” skrev:
Sedan om mögel gror ännu bättre om det är varmare än om det är svalare låter jag vara osagt.
Jo nog har temperaturen betydelse. Faktiskt rätt stor. Inte bara det. Tidsfaktorn har även rätt stort inflytande på hur risken för mögel utvecklas. Alltså den tid som riktigt höga luftfuktigheter fått verka. Finns formler för dessa beräkningar. Men de är rätt komplexa att praktisera. Därför har myten att - RF måste hållas under 70%, annars går allt åt skogen – fått möjlighet att sätta sig fast.

Verkligheten är den att större delen av sommaren så har utomhusluften några timmmar per dygn RF 100%. Stig upp 3-4 tiden på morronen och kolla. Finns det dagg i gräset, så har du beviset. Dagg faller inte ut annat än vid RF 100%. Under dagen sjunker RF vanligen till mycket lägre värden. De allra flesta sommardygnen svänger alltså kurvan över RF rätt livligt upp och ner.

Emellanåt bryts dock den trenden. Kan ibland bli så att RF parkerar mer eller mindre stabillt (dag som natt) vid RF 100%. Perioder upp till en vecka i sträck är inte särskilt ovanliga. Det kan det ibland pågå ännu längre. Trots detta står sig virke som utsatts för utomhusluft i flera 100-tals år, blott det regnskyddats.
KOB.

Apropå CO-s trådlösa hygrometer, så är de väldigt tröga i sin visning. Däremot är mina sensorer från Dallas Semiconductor så rappa att de hinner med alla växlingar. Men båda fabrikaten ”driver” - liksom alla andra kapacitiva givare - när de fått vistas för länge i höga fuktvärden. ”För länge” börjar redan efter ett dygn i sträck. Ju längre sensorn vistats i hög fukt, ju längre tid tar det för den att ”återställa sig” i torrare miljö.
Jag har testat lite på återställar tiderna. När 2 av mina CO-givare fått vistas oavbrutet under drygt 3 veckor i RF kring 95% så hade drivningen satt sig fast riktigt ordentligt. Efter 4 dygn i rumsmiljö (ca 22 grader och RF ca 60) hade återställningen bara kommit på sin höjd halvvägs. Satte dem därefter på en lampa som värmde upp dem till ca 40 grader. Resterande återställning slutfördes då under det kommande dygnet.
Har även provat hur CO-mätaren beter sig efter endast ett dygn i sträck i RF 95%. Då tar det ca 8 tim innan den samvisar med inomhusmätaren. Som randanmärkning får jag tillägga att det är osäkert om alla de 8 timmarna behövts för återställningen. Gissar att någon eller några timmar kan skrivas på tröghetskontot. Dessa givare är ju så pass tröga att det behövs nån timme för samvisning även om ingen drivning pålagrats.

KOB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.