95 426 läst · 541 svar
95k läst
541 svar
Rinkaby Rör 180 kr, Ahlsells listpris 523 kr?
Eller kanske många små.Krille-72 skrev:
Som jag skrev igår så är vi i en tid när allmän opinion spelar stor roll. Om Ahlsell av allmänheten börjar anses vara omoraliska i sin affärsmodell så kommer det på ett eller annat sätt att påverka dem negativt.
Det kan i slutändan bli så som du skriver, att de större beställarna du pratar om väljer bort Ahlsell på ungefär samma grunder som HM väljer bort fabriker med barnarbetare, eller att butiker inte säljer varor av företag som skövlar regnskog.
Ahlsell är inte heller en grosist. Det är en detaljist.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 355 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 355 inlägg
På Beijer brukar jag som privatperson pruta kanske 10-15% på det mesta byggmaterial utom tryckimpregnerat, där jag brukar få mer av en symbolisk summa. Eftersom dom försöker sälja direkt mot privatperson så skiljer det såklart en del.R RoAd skrev:Alla andra? Det undrar jag faktiskt. Menar du att exempelvis Beijer har en prislista där saker kostar upp till 300% mer än det av tillverkaren rekommenderade utpriset till konsument, och så får ALLA som registrerar sig som kund där en enorm rabatt, helt utan motprestation? Frågan är retorisk för jag har ett konto där också och så är det förstås inte.
Så vilka andra återförsäljare pratar du om? Och spelar det egentligen någon roll om några andra försöker göra samma sak? Blir det mindre bedrägligt då?
Alla andra blir såklart lika dumt som "alla män" men ahlsells sticker inte ut i mina ögon mot andra grossister eller som för oss tillverkare.
Jag försöker inte försvara systemet men det verkar just vara såhär det är och kommer nog inte ändras om inte branscherna eller regeringen (på nått sätt ) bestämmer det.
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Grundproblematiken är ju ändå att folk stirrar sig blind på vad grossisten har för pris. Det är ju helt irrelevant för egentligen ska ju kunden ha utövandes firmas prislista eller vad de per fakto betalar och sen utgå ifrån det om de nu ska diskutera priser. Att ahlsells har sina priser spelar ju egentligen ingen roll för har någon nåt annat förslag på hur de ska göra för att få en sån komplex prismodell som de har där allt baserar sig på hur mycket man köper ? Då måste man ju ha fantasipriser på sakerna i prislistan. Sen vad säljande företag mot kund sätter för priser är upp till dom och det är ju där roten till det onda ligger där en del mindre nogräknade tar dessa fantasipriser ut till kund och mer eller mindre ockrar. Jag tror faktiskt inte ahlsells prislista primärt är till för att använda mot slutkund utan det är för att få deras egen prismodell att fungera. Då måste det ju nästan vara sådär för tittar man rena nettopriser så kommer det troligen att stämma ganska bra. En stor elfirma kommer antagligen betala lite mindre än en som köper mindre. Då blir jämförelsen okej oavsett vad slutkonsumenten betalar. I det läget har ju försäljaren ett stort ansvar. Vill jag ligga okej prismässigt ut till kund så lägger jag på rimligt påslag ut till kund på sina nettopriser. Vill man ockra och skiter i vad folk tycker och känner när de jämför så kan man såklart använda ahlsells prislista och det är ju inte förbjudet men ja som sagt...
Du missuppfattar mig tror jag. Jag klagar inte på Ahlsell för att de är dyrare än lågpriskedjorna. Jag inser så klart att de är dyrare eftersom de har en helt annan nivå på både service, sortiment, lagerhållning, och leveranstider.Krille-72 skrev:Beijer är ingen grossist där bara företag får handla. Deras försäljning direkt till konsument ökar också kraftigt. Men jämför du Beijers priser med nätbutiker så blir du riktigt besviken. Jämför du med Byggmax och tex. Bauhaus blir du också besviken. På dom artiklar som går att jämföra förstås.
Servicenivån hos Beijer är bra. Men inte lika bra som hos andra byggvaruhus som enbart vänder sig till företag. Men personligen tycker jag Servicenivån hos ett företag som Beijer räcker väldigt långt.
Det jag vänder mig mot är den helt uppenbart påhittade prislistan de försöker använda som något slag ordinariepris. Jag visade just att den inte har någon som helst förankring i verkligheten eftersom de på produkten jag visade som exempel låg 300% över det generalagenten har satt som rekommenderat pris till slutkund.
Och angående att Beijer inte är grossist, så visst. Jag använde dem som exempel eftersom de vänder sig mestadels till hantverkare. Men visst, de kanske inte är en rättvis jämförelse så vi kan stryka dem.
Fast min poäng faller förstås inte om det så är 100% av grossisterna som använder samma metod som Ahlsell. Då är i.s.f. hela branschen rutten och behöver ses över, för en prissättning som denna finns det egentligen ingen bra moralisk argumentation för. Det är som sagt redan olagligt att i vanlig butik ha konstant rea.
Där ser man! Jag var inne och kollade en specifik produkt nu, där hade vi gått från 96% som vi hade för något år sedan till 77% rabatt. Priset hade dessutom sjunkit sedan sist.Krilleman skrev:Att grossister kör med grundpriser är inget konstigt. Varken för Ahlsell eller annan konkurrent till dom.
Större inhandlad volym genererar högre rabattklass.Det är ju företagarna som utnyttjar deras grundpriser till egen vinning som är kärnan till problemet!
Men om man endast fokuserar till på företaget Ahlsell blir ju debatten lite snedvriden.
Dock så såg jag denna häromdagen på ahlsells sida "Aktuellt"
[länk]
Debatten har pågått länge. Uppenbarligen är konsumentmarknadens åsikter inte tillräckligt viktig för att företag som tex. Ahlsell väljer att göra stora förändringar i sitt affärssystem. Men börjar större aktörer trycka på så blir dom självfallet tvingade tillslut. Men vi ser lite förändringar även fast det går långsamt. Skulle företag som Ahlsell, Dahl, Selga etc. Börja tappa försäljning så kommer dom självfallet se över sina system.R RoAd skrev:Eller kanske många små.
Som jag skrev igår så är vi i en tid när allmän opinion spelar stor roll. Om Ahlsell av allmänheten börjar anses vara omoraliska i sin affärsmodell så kommer det på ett eller annat sätt att påverka dem negativt.
Det kan i slutändan bli så som du skriver, att de större beställarna du pratar om väljer bort Ahlsell på ungefär samma grunder som HM väljer bort fabriker med barnarbetare, eller att butiker inte säljer varor av företag som skövlar regnskog.
Det som också är spännande sen en tid tillbaks är att flera aktörer. Beijer, Ahlsells etc. Börjar satsa på samma spår som tex. livsmedelsbranschen. Man tar fram egna varumärken där man kopierar märkesleverantörer rakt av och placerar produkterna på bästa säljplats.
Till konsumenter säger jag som vanligt. Se till att avtala om faktiskt inköpspris på material,+% påslag. Det är det bästa och enda sättet att påverka.
Det är hantverkaren som bär ansvaret för sina priser. Inte Ahlsells eller någon annan.
Det är i allmänhet ett gott råd, tyvärr förekommer det enligt min erfarenhet i stor grad även kickback, dvs. entreprenören har rätt att fakturera grossisten en viss summa i slutet av året. Betydligt svårare att komma åt.Krille-72 skrev:
Alla dessa system är till för att mellanhanden ska kunna tjäna pengar. När dessutom listpriset är olika beroende på vem som är inloggad är det svårt att lyssna på något argument för denna prismodellen...
AhlsellkonceptetD Daniel 109 skrev:
Ahlsell är Nordens största grossist inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Vi kan därför erbjuda marknadens bredaste sortiment inom VVS, El, Kyl, VA, Industri, Bygg, Fastighet, Ventilation, Isolering, Verktyg & Maskiner och Personligt Skydd.
Du kan alltid be om företagets prislista om du vill försäkra dig ytterligare. Eller så får du göra en förfrågan på pris av tex. 10 produkter du vet kommer att användas på just ditt projekt. Behöver jag byta bromsskivor på bilen så kan jag alltid fråga märkesverkstaden vad dom tar för mina bromsskivor innan jag lämnar in bilen.N NoOne2k skrev:Det är i allmänhet ett gott råd, tyvärr förekommer det enligt min erfarenhet i stor grad även kickback, dvs. entreprenören har rätt att fakturera grossisten en viss summa i slutet av året. Betydligt svårare att komma åt.
Alla dessa system är till för att mellanhanden ska kunna tjäna pengar. När dessutom listpriset är olika beroende på vem som är inloggad är det svårt att lyssna på något argument för denna prismodellen...
Man kan ha årsbonus på inköp. Den siffran brukar inte vara så hög.
Sen kan man ha bakbonus på inköp. Då har man inte följt avtalet och sålt varan för faktiskt inköpspris.
Är man osäker på allt detta rekommenderar jag alltid konsumenter att Ts in ett fast pris.
Och bara som upplysning så har jag tillgång till K-Byggs inköpspriser och jag kan garantera att även deras påslag samt rabatter ut till kund varierar oerhört mycket. Från i princip enstaka % påslag till flera hundra % påslag, men dom har lyckats att "hemlighålla" sina inpriser så att dom inte sticker i ögonen på "vanligt" folk.
Hur jag vet det? Jo jag har en närstående som har tillgång till all info.
Och det är lika hos Ahlsell, rabatterna är olika på olika varor. Från 0 och enstaka % på vissa varor till upp emot 85-90 % på vissa.
Hur jag vet det? Jo jag har en närstående som har tillgång till all info.
Och det är lika hos Ahlsell, rabatterna är olika på olika varor. Från 0 och enstaka % på vissa varor till upp emot 85-90 % på vissa.
Jag skiter egentligen i vad ahlsells har för priser och rabatter eftersom jag själv inte kan handla där. Men om man har listor som inte alls är kopplat till verkligheten och får uppgifter att "du får 50% rabatt på listpris" eller "du får vårt netto+20%" från två olika hantverkare så gör det att jag inte har en jäkla aning om vad det kommer att kosta. Är det en värmepump eller liknande kan man givetvis kolla det faktiska priset innan man bestämmer sig, men på smågrejor i en installation (jordfelsbrytare, kranar, kopplingar etc) går ju inte att i offertstadiet be om pris på allt. Var prislistan sådan att den var dyrare än rinkaby men ändå inte på nivån "rån" så skulle man kunna nöja sig med att "du får listpris eller du får rabatt på listpris". Men om listpris i vissa fall är 3ggr normalpris är man ju totalt upplurad på läktaren med att förstå priserna.
Grossister är handlare som handlar med större partier. Hos en grosist köper man inte prylar styckvis. Det är större än enheter som sedan stycks upp hos en detaljist. Så dessa handlare är inte grossister, även om de kallar sig för det. Grosister ligger på grund av storskaligheten lägre i pris än detaljister.Krille-72 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 585 inlägg
Fast en grossist är ju i grund och botten någon som säljer i större partier till en mellanhand som sedan säljer styckevis och delt till många slutkunder.Krille-72 skrev:
Hantverkar-”grossisterna” är ju i så måtto detaljister som @Daniel 109 skriver, då de säljer saker ända ner till enstaka artiklar enligt spec. för ett visst projekt.
Edit: tvåa på den.