4 779 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Plastglas skära
Hej
Har förstått att plexiglas och plastglas är desamma. Har sett videor på nätet där folk säger åt en att köpa en speciell kniv där en skåra görs i plasten och du kan sen säkert bryta av den vart tusan hittar man det? Vet att bågfil är möjligt också men är livrädd för oraka linjer då det inte är min starka sida
Har förstått att plexiglas och plastglas är desamma. Har sett videor på nätet där folk säger åt en att köpa en speciell kniv där en skåra görs i plasten och du kan sen säkert bryta av den vart tusan hittar man det? Vet att bågfil är möjligt också men är livrädd för oraka linjer då det inte är min starka sida
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Går att såga med fogsvans (ganska rakt) eller jag lyckades t o m med kap/gersåg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Borde gå med vanlig mattkniv, där du gör en skåra på båda sidor och sedan knäcker längs en rak bordskant.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
En helt vanlig fintandad handsåg är det enklaste.
Med vinkelslip så smälter plasten om man råkar stanna upp i skäret. Materialet blir också lite sprött är min erfarenhet av vinkelslip och plexiglas.
Med vinkelslip så smälter plasten om man råkar stanna upp i skäret. Materialet blir också lite sprött är min erfarenhet av vinkelslip och plexiglas.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Plexiglas spricker lätt om man inte är försiktig. Senast sågade jag med fogsvans 1,5 meterslängder. Det går bra men råkar det hugga så har man strax en spricka. Det är ju inte helt gratis så man vill inte behöva köpa ett nytt glas. Olika tjocklekar hanteras olika. Googla!
Plexiglas är ett varumärke, akryplast är materialet. Det bästa om du ska ha raka kanter är att skära och sedan bryta:N noobpool skrev:Hej
Brukar gå bättre om man tejpar glaset..imported_Benno skrev:
Det är väl en helt vanlig brytbladskniv eller liknande. För att skära i akrylplast behöver du ingen speciell kniv som till glas.N noobpool skrev:
EDIT: Ser att det är en annorlunda kniv han använder och den verkar heta plastskärare. Jag har gjort samma sak med en vanlig mattkniv så den behövs inte, men det kanske är lättare om man nu brytt sig om att göra en speciell sort för det.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden