2 867 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
JF Poolpump
Hej
Jag har beställt en rund pool 4,5m 20 kubik från J&F.
Jag såg nyss att pumpen är på 750w (1hp) och levererar 15.000l/Tim. Vilket låter helt sjukt?!. Poolen är ju bara på 20 kubik och 1 skimmer med 50mm slangar.
Har oxå beställt en VP från Gullberg&Johnsson och kommer definitivt behöva en bypass.
Men min fråga är behöver jag dimensionera ner pumpen något? Alltså avbeställa den pumpen jag får med och köpa en som är mindre typ 5.000l/ Tim istället.
Tror att sanfiltert de skickar med är på 45kg.
Snälla hjälp en novis
Mvh Puppe
Jag har beställt en rund pool 4,5m 20 kubik från J&F.
Jag såg nyss att pumpen är på 750w (1hp) och levererar 15.000l/Tim. Vilket låter helt sjukt?!. Poolen är ju bara på 20 kubik och 1 skimmer med 50mm slangar.
Har oxå beställt en VP från Gullberg&Johnsson och kommer definitivt behöva en bypass.
Men min fråga är behöver jag dimensionera ner pumpen något? Alltså avbeställa den pumpen jag får med och köpa en som är mindre typ 5.000l/ Tim istället.
Tror att sanfiltert de skickar med är på 45kg.
Snälla hjälp en novis
Mvh Puppe
Okej. Va skönt att höra! När jag pratat med olika poolföretag så har de typ skrattat åt mig o sagt att det är helt fel pump. Så blev lite orolig.
Få man fråga hur du gjorde er grund?
Få man fråga hur du gjorde er grund?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 126 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 126 inlägg
Brukar man inte säga att pumpen ska klara att byta 4 gånger volymen i poolen per dygn?
Sen tycker jag det bara är positivt med lite större pump, jag kör på timer.
min pump är på 50000 liter tror jag men det är för jag kör dammsugare på pumpen och då ville jag ha lite fart på den.
min pool är på 26 kubik.
Sen tycker jag det bara är positivt med lite större pump, jag kör på timer.
min pump är på 50000 liter tror jag men det är för jag kör dammsugare på pumpen och då ville jag ha lite fart på den.
min pool är på 26 kubik.
Dimensionera sandfiltret efter vattenvolymen och därefter väljer du vattenpump efter storleken på sandfiltret. Har man för liten pump iförhållande till sandfiltret kan man inte backspola det ordentligt. Dvs det är dubbelfel här. Fel med så stor pump eftersom man då har ett för stort sandfilter, fel att skratta åt pumpen om man inte vet vilket sandfilter man har, fel att dimensionera vattenpumpen efter vattenvolymen.
När jag frågade JF så sa de att ca 50% av pumpens flöde reduceras när vattnet passerar vattenfiltert. Och de påstår att pumpen är helt korrekt för mitt sandfilter/pool.
Så jag får lita på det. Tyckte bara det kändes mycket. Men o andra sidan så är detta min första pool och är nybörjare
Så jag får lita på det. Tyckte bara det kändes mycket. Men o andra sidan så är detta min första pool och är nybörjare
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 126 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 126 inlägg