Hej
Jag har beställt en rund pool 4,5m 20 kubik från J&F.
Jag såg nyss att pumpen är på 750w (1hp) och levererar 15.000l/Tim. Vilket låter helt sjukt?!. Poolen är ju bara på 20 kubik och 1 skimmer med 50mm slangar.
Har oxå beställt en VP från Gullberg&Johnsson och kommer definitivt behöva en bypass.
Men min fråga är behöver jag dimensionera ner pumpen något? Alltså avbeställa den pumpen jag får med och köpa en som är mindre typ 5.000l/ Tim istället.
Tror att sanfiltert de skickar med är på 45kg.

Snälla hjälp en novis
Mvh Puppe

15 m3 , det klarar nog inte filtret att hantera. Det blir nog att ankra i botten vid bad för att inte åka runt. Är det säljaren som rekommenderat den pumpen, något relevant måste det vara.

• Haha
Pontus Baronen Bjarnmark
  • Laddar…
Vi har en rund 3,6m (10kbm) från JF sedan 2v och har samma pump, det fungerar hur bra som helst. Grannen har samma Pool och pump sedan 5år och det har inte varit några problem.

Okej. Va skönt att höra! När jag pratat med olika poolföretag så har de typ skrattat åt mig o sagt att det är helt fel pump. Så blev lite orolig.
Få man fråga hur du gjorde er grund?

J jonaserik skrev:
15 m3 , det klarar nog inte filtret att hantera. Det blir nog att ankra i botten vid bad för att inte åka runt. Är det säljaren som rekommenderat den pumpen, något relevant måste det vara.
Det är den pumpen som skickas med i det paketet

P Pontus Baronen Bjarnmark skrev:
Få man fråga hur du gjorde er grund?
Vi har berg under så det behövdes bara lite utjämning (1-15cm) med bergkross och sedan markisolering. Sedan har vi filtmatta i botten inuti.

• Gilla
Pontus Baronen Bjarnmark
  • Laddar…
H
Brukar man inte säga att pumpen ska klara att byta 4 gånger volymen i poolen per dygn?

Sen tycker jag det bara är positivt med lite större pump, jag kör på timer.

min pump är på 50000 liter tror jag men det är för jag kör dammsugare på pumpen och då ville jag ha lite fart på den.

min pool är på 26 kubik.

• Gilla
Pontus Baronen Bjarnmark
  • Laddar…
Dimensionera sandfiltret efter vattenvolymen och därefter väljer du vattenpump efter storleken på sandfiltret. Har man för liten pump iförhållande till sandfiltret kan man inte backspola det ordentligt. Dvs det är dubbelfel här. Fel med så stor pump eftersom man då har ett för stort sandfilter, fel att skratta åt pumpen om man inte vet vilket sandfilter man har, fel att dimensionera vattenpumpen efter vattenvolymen.

H Hallerudsbo skrev:
Sen tycker jag det bara är positivt med lite större pump
Det är inte positivt med större pump. Sandfiltret fungerar bättre när vattnet är långsamt, men pumpen måste vara så stor att den kan backspola filtret ordentligt.

• Gilla
Pontus Baronen Bjarnmark
  • Laddar…
När jag frågade JF så sa de att ca 50% av pumpens flöde reduceras när vattnet passerar vattenfiltert. Och de påstår att pumpen är helt korrekt för mitt sandfilter/pool.
Så jag får lita på det. Tyckte bara det kändes mycket. Men o andra sidan så är detta min första pool och är nybörjare

Det är mycket.

Som jämförelse har jag 42000 liter vatten, sandfilter på 100kg och en vattepump på 550W.

H
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte positivt med större pump. Sandfiltret fungerar bättre när vattnet är långsamt, men pumpen måste vara så stor att den kan backspola filtret ordentligt.
Nä men om man har filter och pump som är dimensionerat för varandra så går det bra.

H Hallerudsbo skrev:
Nä men om man har filter och pump som är dimensionerat för varandra så går det bra.
Ja, men för för stort drar bara onödigt med el...

H
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, men för för stort drar bara onödigt med el...
Ja kanske det, me finns dom som bara tillverkar el så det går kanon

• Haha
Pontus Baronen Bjarnmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.