A
men är det verkligen så konstiga priser?

När man som återförsäljare inhandlar delar så får vi från Hva ca 48% avans..
Men från andra firmor så är man tvungen att lägga på ca gånger 2.5 för att få avans..

800kr för en knivspindel är ganska normalt.
800x2.5 =2000 kr.
Då hamnar man ganska nära där listpriserna ligger från tillverkaren..

Så att en hantverkare tar rejält betalt för en vara är helt normalt, och vill man inte köpa genom hantverkaren så är det bara att säga ifrån..
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Plus moms och 100% påslag så är du uppe i 1885. Det kanske var 1860 för fyra år sedan.
Ingen aning. Men redan ca 950 kr låter som ett högt pris. Att då lägga på ytterligare 100% känns inte så vanligt. Nu ska man självfallet försöka lita på vad folk skriver men i detta fall så är iaf jag en smula skeptisk minst sagt. Det var ju inte bara materialet som var dyrt. Antalet fakturerade timmar skulle nog också gå att diskutera.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
men är det verkligen så konstiga priser?

När man som återförsäljare inhandlar delar så får vi från Hva ca 48% avans..
Men från andra firmor så är man tvungen att lägga på ca gånger 2.5 för att få avans..

800kr för en knivspindel är ganska normalt.
800x2.5 =2000 kr.
Då hamnar man ganska nära där listpriserna ligger från tillverkaren..

Så att en hantverkare tar rejält betalt för en vara är helt normalt, och vill man inte köpa genom hantverkaren så är det bara att säga ifrån..
Det är skillnad på att vara återförsäljare av en vara och att vara elektriker som ska installera.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det är skillnad på att vara återförsäljare av en vara och att vara elektriker som ska installera.
Jaså..
med egen verkstad så blir det för mig ganska lika..

lagerhållning, orderkostnader, frakt, admin, prismärkning mm..
Sedan så tillkommer ju ersättning för att skruva upp eller i grejerna..
Kostar ju kunden extra om jag ska åka och hämta grejer som jag inte har, åker kunden själv och köper.. Så blir det ju billigare.. annars så får man betala för att någon annan gjort det...
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Jaså..
med egen verkstad så blir det för mig ganska lika..

lagerhållning, orderkostnader, frakt, admin, prismärkning mm..
Sedan så tillkommer ju ersättning för att skruva upp eller i grejerna..
Kostar ju kunden extra om jag ska åka och hämta grejer som jag inte har, åker kunden själv och köper.. Så blir det ju billigare.. annars så får man betala för att någon annan gjort det...
Varorna du säljer, kan varenda privatperson köpa de själva utan problem för säg 15% av vad du säljer de för?
Som sagt att lägga på lite generellt är inte problemet, men att jämföra med HM är att jämföra äpplen med päron.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Varorna du säljer, kan varenda privatperson köpa de själva utan problem för säg 15% av vad du säljer de för?
Som sagt att lägga på lite generellt är inte problemet, men att jämföra med HM är att jämföra äpplen med päron.
Ja det bör nog gå.. kollar man på nätet så finns de nog där för lägre pris..

många jämför dock Kina delar med original delar.. jag sitter inte och jämför utan tar det jag behöver för att gå runt..
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Ja det bör nog gå.. kollar man på nätet så finns de nog där för lägre pris..

många jämför dock Kina delar med original delar.. jag sitter inte och jämför utan tar det jag behöver för att gå runt..
Inga Kinadelar, utan exakt samma originaldel talar vi om. Den del du köper in för 800 kr och säljer för 2000 kronor, kan vem som helst, utan problem, köpa samma vara för 300 kr? Det är den jämförelsen vi talar om.
Dvs, det ska vara väldigt lätt att hitta samma vara för 300 kr, för gemene man, inte något tillfälligt konkursbo.

Det är också i detta fall fortfarande en viss skillnad. Du kan sälja endast varan, det kommer elektriktern inte göra utan endast i samband med montering, en montering som gemen man inte får göra själv, till skillnad från knivspindeln.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Inga Kinadelar, utan exakt samma originaldel talar vi om. Den del du köper in för 800 kr och säljer för 2000 kronor, kan vem som helst, utan problem, köpa samma vara för 300 kr? Det är den jämförelsen vi talar om.
Dvs, det ska vara väldigt lätt att hitta samma vara för 300 kr, för gemene man, inte något tillfälligt konkursbo.

Det är också i detta fall fortfarande en viss skillnad. Du kan sälja endast varan, det kommer elektriktern inte göra utan endast i samband med montering, en montering som gemen man inte får göra själv, till skillnad från knivspindeln.
Jag säljer inte några delar över disk.
Jag säljer enbart delar som jag sätter i maskiner.

Den knivspindeln jag skrev om går det nog att hitta för säg 560 kr på nätet.
Där konkurrerar ju firmorna med varandra på annat sätt än i verkliga livet..

Blir jag förvånad när granngården tar 350 kr för samma klinga som hyltelantmän tar 235 kr för?
Nä inte direkt.. vill du inte ha hantverkarens grejer utan bara hans kunnande så säg ifrån och köp själv grejerna..

tillgången med att hantverkaren har med sig det den behöver, eller att sitta och vänta på billigare grejer avgör man själv..
måste jag ha klingan på granngården så köper jag den.. annars lägger jag order i tid och köper billigare... enkelt..
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är skillnad på att vara återförsäljare av en vara och att vara elektriker som ska installera.
Många elfirmor är både återförsäljare (säljer material via butik eller kontor) och har elektriker som installerar Lite udda om dom skulle ha olika priser på det som säljs av elektrikern mot det dom säljer som via sin butik eller sitt kontor.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
L Lövborgen skrev:
Många elfirmor är både återförsäljare (säljer material via butik eller kontor) och har elektriker som installerar Lite udda om dom skulle ha olika priser på det som säljs av elektrikern mot det dom säljer som via sin butik eller sitt kontor.
Så kan det kanske vara i vissa fall, men då lär de ha svårt att ta 1800 kronor för en vara som andra säljer för 250 kronor eller vad tror du?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Blir jag förvånad när granngården tar 350 kr för samma klinga som hyltelantmän tar 235 kr för?
Ja den skillnaden förvånar mig inte heller, 250 kr och 1800 kr däremot skulle förvåna mig mycket.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja ni. Du har väl kollegor, leverantörer, går utbildningar och på mässor?

Berätta för folk vad du tycker om den där listan. Jag rör mig inte i kretsarna där jag kan göra skillnad, I vart fall inte mer än att jag kan flika in en kommentar när någon fått "schysst rabatt" av hantverkaren där hemma.
Nja nu missförstår du nog mitt jobb. Jag är kund precis som du. skillnaden är att jag köper av företag till företag. Den enda kraften jag har är att köpa någon annanstans (vilket jag gör) precis som du gör genom att välja exempelvis byggmax i stället för Jula. Sen använder jag ju min tid till att arbeta inte bygga opinion dvs jag är inte politiker.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så kan det kanske vara i vissa fall, men då lär de ha svårt att ta 1800 kronor för en vara som andra säljer för 250 kronor eller vad tror du?
Så klart borde det vara svårt att ta 1800kr för den, men sen är frågan hur många ställen man kan köpa den för 250kr på. Många nätsajter har inget eget lager utan det skickas från deras leverantörer direkt till kund med ett påslag på ett fåtal procent för man kan ha en helautomatiserad rutin som inte kräver nån bemanning av tala om
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Ja den skillnaden förvånar mig inte heller, 250 kr och 1800 kr däremot skulle förvåna mig mycket.
Jaså.. jag har 2 Mekonomen butiker nära..
Den ena säljer samma hjullager som jag köper hos tex autodoc..
Den andra bara dyrare lager..
autodoc tar ca 110 kr för sitt billigaste.. Mekonomen tar 890 kr för samma lager...
måste jag köpa hos Mekonomen?
eller är det lämpligt när det krisar?
Ja jag köper hos Mekonomen när jag måste.
Jag tar dock samma pris som Mekonomen för samma lager.. när det finns i mitt inventarieblock..
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
L Lövborgen skrev:
Så klart borde det vara svårt att ta 1800kr för den, men sen är frågan hur många ställen man kan köpa den för 250kr på. Många nätsajter har inget eget lager utan det skickas från deras leverantörer direkt till kund med ett påslag på ett fåtal procent för man kan ha en helautomatiserad rutin som inte kräver nån bemanning av tala om
Det ni diskuterar saknar diskussionsunderlag, jag har sett detta många gånger i detta forum, någon kommer in och vräker ur sig ett eller annat påstående utan tillstymmelse till bevis.

Efter detta hörs den personen aldrig från för att kunna bekräfta följdfrågorna.

Den personen tycker säkert det är hysteriskt roligt att se de efterföljande debatterna men i de flesta fallen, där det är så uppenbart överdrivet, är det i min mening mest troligt någon som missuppfattat eller någon som bara slänger in mer bränsle i brasan av en eller annan anledning.
 
  • Gilla
toyboy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.