Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förväntar mig att en elektriker kan köpa material till lägre priser än jag själv gör på Bauhaus. Därför skulle jag bli... irriterad... om jag upptäckte att man fakturerar mig över 50% mer än Bauhaus tar. Eller mer än dubbla priset mot webbutikerna.
Jag håller inte med dig. Bauhaus är stora och finns i flera länder och kan förhandla till sig riktigt bra priser. Det gör att dom inte alltför sällan säljer till dig för lägre pris är våra elhantverkare, som i dom allra flesta fall är betydligt mindre än Bauhas, kan köpa in för. Här har storleken betydelse.
 
V Ville_Vessla skrev:
Det är väl lönekostnaderna i respektive land som styr, att hämta en laddning blandare i dalarna(om dom nu fortfarande tillverkas där) samt skeppa dom med en polsk långtradare där föraren antagligen har klart lägre lön och defintivt en billigare lastbil än en svensk motsvarighet och sen tillbaka via några polska ungdomar som packar gör ju att det ändå är rätt lätt att hålla lägre priser än svensk detaljhandel. Lönekostnaderna styr.
Lönekostnader styr samt skatter och andra av staten pådyvlade avgifter mm.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Affärsmodeller skiljer sig åt. Även bland hantverkare. Nu vet jag inte om du syftar på inlägget där personen i fråga hade alla möjliga konstiga exempel på egna upplevelser från hantverkare? Slängde in några inlägg och försvann.
Det händer mystiskt ofta att det blir som i detta fall eller en Ts som startar en tråd där Ts känt sig lurad och bedragen för att snabbt lämna tråden utan att svara på speciellt många inlägg.

Jag tycker också det blir svårt att jämföra tex. HM med en hantverkare. Det som dock är intressant med HM är att dom upplevs som billiga samtidigt som dom gör (har gjort) enorma vinster.

Byggbranchen kan man möjligen jämföra med en bilverkstad, reparationsverkstad etc. @Maskintok verkar tex, ha en verksamhet som hamnar mycket lika en hantverkare.
Men vinsterna kan man mycket väl jämföra med vilken bransch som helst. Tex. HM tex.
mekaniker är en form av hantverkare.
Jag åker på mycket olika jobb..
traktorer i fält eller i verkstaden.
jobbade förr med sågverk.

bil, kläder, utrustning, försäkring, löner, skatter, moms, deklaration, revisor, admin, kontorsmaterial, garanti avsättning, sjuklön.
sociala avgifter, lön, mm allt ska finnas för att kunna täcka upp i utgifterna..

HM hade förut en framgångsrik väg med att köpa billiga material och arbetskraft i Asien.
sedan när vågen slog till och konsument blev medveten så började det att bli sämre avans..

En hantverkarfirma är bara så ekonomiskt framgångsrik som det kapital som finns på kontot efter alla räkningar och löner, avgifter, skatter är betalda.. siffror på nätet över omsättning säger egentligen ingenting...
 
Maskintok skrev:
mekaniker är en form av hantverkare.
Jag åker på mycket olika jobb..
traktorer i fält eller i verkstaden.
jobbade förr med sågverk.

bil, kläder, utrustning, försäkring, löner, skatter, moms, deklaration, revisor, admin, kontorsmaterial, garanti avsättning, sjuklön.
sociala avgifter, lön, mm allt ska finnas för att kunna täcka upp i utgifterna..

HM hade förut en framgångsrik väg med att köpa billiga material och arbetskraft i Asien.
sedan när vågen slog till och konsument blev medveten så började det att bli sämre avans..

En hantverkarfirma är bara så ekonomiskt framgångsrik som det kapital som finns på kontot efter alla räkningar och löner, avgifter, skatter är betalda.. siffror på nätet över omsättning säger egentligen ingenting...
Mekaniker är defintivt en hantverkare, nästan den viktigaste som finns enligt mig. Speicellt fältmekaniker, har man fått in fordonet in till verkstan så är det ju en sak men när den står ute så är det faktiskt vägens(eller åkerns) hjältar som behövs. Annars så har precis som du säger om att tillverka i Asien, Synsam har beslutat att flytta sin glasögonfabrik från Kina till min stad i norrlands inland med över 100 anställda
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Lucky2015
Krille-72 Krille-72 skrev:
Affärsmodeller skiljer sig åt. Även bland hantverkare. Nu vet jag inte om du syftar på inlägget där personen i fråga hade alla möjliga konstiga exempel på egna upplevelser från hantverkare? Slängde in några inlägg och försvann.
Det händer mystiskt ofta att det blir som i detta fall eller en Ts som startar en tråd där Ts känt sig lurad och bedragen för att snabbt lämna tråden utan att svara på speciellt många inlägg.

Jag tycker också det blir svårt att jämföra tex. HM med en hantverkare. Det som dock är intressant med HM är att dom upplevs som billiga samtidigt som dom gör (har gjort) enorma vinster.

Byggbranchen kan man möjligen jämföra med en bilverkstad, reparationsverkstad etc. @Maskintok verkar tex, ha en verksamhet som hamnar mycket lika en hantverkare.
Men vinsterna kan man mycket väl jämföra med vilken bransch som helst. Tex. HM tex.
Är det mig du syftar på? Jag är kvar (y):surprised: Märkligt att man inte kan dela med sig av sina upplevelser och erfarenheter utan att bli ifrågasatt. Min ståndpunkt är att det är för mycket ruffel och båg med för många hantverkare, självklart finns det många bra också men de oseriösa är alldeles för många, något som många i denna tråd försöker lyfta fram.

Om du är nöjd och glad med de hantverkare du anlitar så är det bra. Men respektera andra medlemmars synpunkter också där man kanske inte har samma uppfattning som dig.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förväntar mig att en elektriker kan köpa material till lägre priser än jag själv gör på Bauhaus. Därför skulle jag bli... irriterad... om jag upptäckte att man fakturerar mig över 50% mer än Bauhaus tar. Eller mer än dubbla priset mot webbutikerna.
Just el kan jag inte tala för men Vvs exempelvis så är våra inpriser över Bauhaus utpriset på flertalet produkter
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Just el kan jag inte tala för men Vvs exempelvis så är våra inpriser över Bauhaus utpriset på flertalet produkter vilket ställer till en del problem.
Är det något som hindrar er att handla på Bauhaus istället?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Just el kan jag inte tala för men Vvs exempelvis så är våra inpriser över Bauhaus utpriset på flertalet produkter vilket ställer till en del problem.
Var handlar ni egentligen? jag har ju turen dessutom som har en lokal firma med butik gällande VVS som säljer allt, Vattetekopplingar,LK-grejer samt Nibe, CTC och liknande kvalitetsprodukter till ofta lägre pris än Rinkebyrör i butiken och av bättre kvalitet. Denna VVS-firma med ett 10-tal montörer har typ allt så dom behöver nog sällan gå till nån grossist.
 
Det jag kommit fram till är att antagligen anlitar man nån man känner som har en firma på 1-3pers eller en som funnits i 10+år och har en egen butik med hyfsade priser och minst 10 installatörer/hantverkare. Kanske svårt att finna i vissa städer, rätt lätt här.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Är det mig du syftar på? Jag är kvar (y):surprised: Märkligt att man inte kan dela med sig av sina upplevelser och erfarenheter utan att bli ifrågasatt. Min ståndpunkt är att det är för mycket ruffel och båg med för många hantverkare, självklart finns det många bra också men de oseriösa är alldeles för många, något som många i denna tråd försöker lyfta fram.

Om du är nöjd och glad med de hantverkare du anlitar så är det bra. Men respektera andra medlemmars synpunkter också där man kanske inte har samma uppfattning som dig.
Nu minns jag inte ditt inlägg längre. Om det nu ens var du? Men det var lite väl mycket avvikelser i ett och samma inlägg för att verka trovärdigt i mina öron. Lägg upp fakturorna så ökar din trovärdighet en hel del.

”finns det många bra också men de oseriösa är alldeles för många”
Det är klart det finns oseriösa hantverkare. Det finns oseriösa Poliser också.
Men som i ditt fall. En enpryl kostar enligt Ahlsells prislista ca 900 kr och du säger att det står 1800 kr på fakturan. Hur vanligt förekommande är det? Debatten i dessa trådar brukar handla om att man fått kanske 10-20% rabatt på Ahlsells prislista. Inte att man fått en faktura på 100% mer en Ahlsells prislista.

Sen är det märkligt att vissa i dessa trådar inte stött på 1 oseriös hantverkare utan gärna 5. Det är ju nästan en merit i sig att lyckas med det.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det något som hindrar er att handla på Bauhaus istället?
Dom har inte hälften av de produkter man behöver.
Usel service när det kommer till reklamationer. (Finns en tråd om just detta i forumet. ”Aldrig mer Bauhaus” eller något liknande).
Dom har ”proffs säljare” som är ungefär lika kunniga som vanliga konsumenter möter på Bauhaus.
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men som i ditt fall. En enpryl kostar enligt Ahlsells prislista ca 900 kr och du säger att det står 1800 kr på fakturan. Hur vanligt förekommande är det? Debatten i dessa trådar brukar handla om att man fått kanske 10-20% rabatt på Ahlsells prislista. Inte att man fått en faktura på 100% mer en Ahlsells prislista.
Lucky2105 har väl aldig hänvisat till Ahlsell så vad dom har för prislista är väl ointressant för just denna specifika faktura. Tycker faktiskt att vi borde släppa denna prislista och endast diskutera vad vi faktiskt får betala, och vara jävligt kritiska. Ahlsell och hantverkarna får väl hålla på med det dom vill men det är ju mot konsumenten jämfört med konkurrenter dom måste visa att det är ett rimligt pris.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det något som hindrar er att handla på Bauhaus istället?
Nej absolut inte men då kan ju kunden lika gärna handla själv annars får man ju åka runt till flera ställen och då blir det typ samma summa för kunden ändå
 
T toyboy skrev:
Har sagt det förr och säger det igen rimlighet har inte med saken att göra men tillgång och efterfrågan har. Du och jag kan tycka vad vi vill om vad man får betala. Jag är själv hantverkare och känner som tur är inte igen mig i allt som skrivs vare sig om hantverkare eller privatpersoner. Visst har jag stött på jobbiga privatpersoner men dom är få och dom blev ännu färre efter att jag började skriva avtal vid alla jobb över 20000kr. Med tanke på hur lite problem jag har med privatpersoner och hur lätt det är i de flesta fall är att lösa dom problem som uppstår. Så är det för mig en gåta hur mycket folk vill missförstå varandra här på forumet och hur lite fakta som kommer fram, det bollas med en massa siffror fram och tillbaka men väldigt sällan uppges det några källor. Vi vänder på det vad tycker ni privatpersoner att det är rimligt att betala för exempelvis ovannämnda uttag?[
T toyboy skrev:
Har sagt det förr och säger det igen rimlighet har inte med saken att göra men tillgång och efterfrågan har. Du och jag kan tycka vad vi vill om vad man får betala. Jag är själv hantverkare och känner som tur är inte igen mig i allt som skrivs vare sig om hantverkare eller privatpersoner. Visst har jag stött på jobbiga privatpersoner men dom är få och dom blev ännu färre efter att jag började skriva avtal vid alla jobb över 20000kr. Med tanke på hur lite problem jag har med privatpersoner och hur lätt det är i de flesta fall är att lösa dom problem som uppstår. Så är det för mig en gåta hur mycket folk vill missförstå varandra här på forumet och hur lite fakta som kommer fram, det bollas med en massa siffror fram och tillbaka men väldigt sällan uppges det några källor. Vi vänder på det vad tycker ni privatpersoner att det är rimligt att betala för exempelvis ovannämnda uttag?
 
Har haft hantverkare för att kolla skorstenen, både på uthuset och huset, ville insallera nya eldkällor. Har haft folk för att kolla taket och det har dykt upp rätt trovärdiga/duktiga människor som lagt ner timmar gratis på att kolla. Sen får man inte ens en offert trots påtryckningar så dom svartlistade hos mig ökar hela tiden. Har dom så mycket att göra, varför lägger dom ner timmar gratis utan att ens ge respons, iaf ett av jobben hade jag väl tagit om denne återkommit. Detta är fan värre än att det blir dyrare än beräknat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.