Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ja, resor från Kina till Europa ja.
Inget konstigt i att det blir dyrare.

Men då är vi där igen, vad får du för de pengarna du inte sparade?

Arbetsvillkor?
Miljöpåverkan?
Påverkan på den globala ekonomin och maktbalansen?
Jag tror du helt missförstod mig.
Jag menar mer att i HM-butiken betalar jag inte per timme. Jag betalar för de kläder/saker jag köper.
Jag kan gå in och prata med en försäljare om tips etc en halvtimme och sen gå därifrån utan någon räkning. Samma sak med en hantverkare kan jag få betala för, vilket tycker jag är helt rimligt. Affärmodellerna skiljer sig åt så kraftigt så att bara jämföra påslagen på själva varan som Linda_71 gjorde är att jämföra äpplen med päron. Om man tycker det är rimligt att få en räkning för att man pratat med säljaren på HM, ja då är jämförelsen relevant, annars inte.
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men vid det här laget så vet många på detta forum att så inte är fallet. Då får jag inte in i mitt huvud hur det kommer sig att man inte frågar.
Det finns inte en kotte som är trogen Byggahus-läsare som inte frågar hantverkaren om priset innan.

Det är de som inte hänger här som hittar hit efter att blivit blåsta.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
L Linda_71 skrev:
Såg du att jag citerade inlägget med en vara? Du betalar 10 gånger så mycket för en ara som du själv får åka och köpa.
Men klagar när du får betala det dubbla priset men får det hemkört till dig.
Fast jag får det inte hemkört. Om jag handlar på HM betalar jag frakt av varan för att få den hemkörd, me handlar jag för mer än X kronor så bjuder HM på det. Om jag handlar elprylen som nämndes tidigare via elektrikern så betalar jag faktiskt elektrikern för tiden när hen hämtar varan och det är bra mycket mer än jag betalar för att få mina varor hemkörda från HM.

Sen är påslag på inköpspriset det enda HM tjänar sina pengar på. Om hantverkarna kör samma modell så kommer det såklart bli en rimligare jämförelse. Hur skulle du känna för att få hjälp av en säljare på HM och sen när du går, oavsett om du handlat eller inte så får du betala för dennes tid? Då kan nog HM sänka sin marginal också.

Jag vidhåller att jämförelsen är orimlig.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns inte en kotte som är trogen Byggahus-läsare som inte frågar hantverkaren om priset innan.

Det är de som inte hänger här som hittar hit efter att blivit blåsta.
Jag brukar inte fråga, och jag har inte blivit blåst. Kanske beror det på att jag har en hum om vad det ska kosta och som stämmer ganska väl med dom fakturor jag får från hantverkarna.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du helt missförstod mig.
Jag menar mer att i HM-butiken betalar jag inte per timme. Jag betalar för de kläder/saker jag köper.
Jag kan gå in och prata med en försäljare om tips etc en halvtimme och sen gå därifrån utan någon räkning. Samma sak med en hantverkare kan jag få betala för, vilket tycker jag är helt rimligt. Affärmodellerna skiljer sig åt så kraftigt så att bara jämföra påslagen på själva varan som Linda_71 gjorde är att jämföra äpplen med päron. Om man tycker det är rimligt att få en räkning för att man pratat med säljaren på HM, ja då är jämförelsen relevant, annars inte.
Nog snarare formen det presenteras i.

För en hantverkare är resan vid småjobb en stor del av det hela, hur ska detta läggas fram, kan vi få betalt?, så inte det skapar irritation hos nådig kund.

Oavsett om du har hundra eller en post kommer slutsumman på fakturan vara densamma, Hantverkare vill inte ha denna lägre än sina utgifter.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns inte en kotte som är trogen Byggahus-läsare som inte frågar hantverkaren om priset innan.

Det är de som inte hänger här som hittar hit efter att blivit blåsta.
Det är väl jättebra om det är så. Då har forumet verkligen haft ett gott syfte.

”Det är de som inte hänger här som hittar hit efter att blivit blåsta”
Blivit blåsta eller känt sig blåsta? En ganska stor skillnad om du frågar mig.
Men även här har väl forumet fyllt ett gott syfte. Tror inte det är många som fortfarande anser att hantverkarens tid börjar och slutar vid tröskeln.
 
  • Gilla
toyboy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast jag får det inte hemkört. Om jag handlar på HM betalar jag frakt av varan för att få den hemkörd, me handlar jag för mer än X kronor så bjuder HM på det. Om jag handlar elprylen som nämndes tidigare via elektrikern så betalar jag faktiskt elektrikern för tiden när hen hämtar varan och det är bra mycket mer än jag betalar för att få mina varor hemkörda från HM.

Sen är påslag på inköpspriset det enda HM tjänar sina pengar på. Om hantverkarna kör samma modell så kommer det såklart bli en rimligare jämförelse. Hur skulle du känna för att få hjälp av en säljare på HM och sen när du går, oavsett om du handlat eller inte så får du betala för dennes tid? Då kan nog HM sänka sin marginal också.

Jag vidhåller att jämförelsen är orimlig.
Fast inte helt sant heller eftersom jämförelsen du gör förutsätter att hantverkaren åker och hämtar varan. Fast när jag installerar säg exempelvis ett badrum så beställer jag ut materialet med turbilen. Vilket innebär att du får varorna hemlevererade utan (på pappret, inget e gratis) extra kostnad. Så jämförelsen blir mer åt ”Granny smith & james grieve” inte riktigt samma men ändå tillräckligt nära för att inte förkastas
 
Fairlane
T toyboy skrev:
Fast inte helt sant heller eftersom jämförelsen du gör förutsätter att hantverkaren åker och hämtar varan. Fast när jag installerar säg exempelvis ett badrum så beställer jag ut materialet med turbilen. Vilket innebär att du får varorna hemlevererade utan (på pappret, inget e gratis) extra kostnad. Så jämförelsen blir mer åt ”Granny smith & james grieve” inte riktigt samma men ändå tillräckligt nära för att inte förkastas
Ja kommer varorna hemskickade så betalar jag bara för tiden det tar att beställa, men jämförelse med HM haltar ändå kraftigt.

Vill man jämföra sina påslag med HM så bör man rimligen också jämföra hur mycket man fakturerar kunden per timme, annars blir jämförelsen orättvis. Jag kan inte bara välja ut en faktor och skita i andra faktorer som påverkar vad kunden får betala.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Nog snarare formen det presenteras i.

För en hantverkare är resan vid småjobb en stor del av det hela, hur ska detta läggas fram, kan vi få betalt?, så inte det skapar irritation hos nådig kund.

Oavsett om du har hundra eller en post kommer slutsumman på fakturan vara densamma, Hantverkare vill inte ha denna lägre än sina utgifter.
Som sagt, jag är inte emot att hantverkaren får betalt för sina timmar, både på plats och resande. Jag är inte heller emot att hantverkaren kan tjäna lite på materialet.
Det jag är emot är att man väljer ut en faktor (påslaget) och jämför med en bransch som tjänar pengar på ett helt annat sätt.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Du kan lägga ner nu @Fairlane. Har det inte gått in nu så kommer det aldrig göra det.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 11 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vissa tycker påslagen är för höga, då är det givetvis rimligt att jämföra med butikspriserna. Både i samma och andra branscher.
Nix. Det gick inte in...

Edit: Pinsamt att jag matade trollet utan att ens märka det. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Sittställning och 4 till
  • Laddar…
Det finns ett intressant inlägg från just denne skribent, som kan tänkas passande .
Tog en skärmdump, just för att det kom från sagde skribent
Skärmdump av en diskussionstråd på ett forum med en kommentar från användaren El-Löken66.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jo, detta är fortfarande aktuellt.
Fast med tillägget att vissa jobbar för att framföra sin egen agenda där ibland sanningen får ge vika för de högre målen.
Haha, du tog alltså inte åt dig? Intressant.....:thinking:
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad finns det att ta åt.

Ofta fungerar ju det så i en förening att det viktiga inte är att fakta läggs på bordet och diskuteras utan att medlemmarnas åsikter läggs fram som fakta och det därefter i rangordning utdelas ryggdunkningar.

Kommer någon då med fakta rubbas världsbilden och diverse konspirationsteorier kommer som brev på posten.

Detta visade sig ju tydligt hos Trumpregimen, men fungerar givetvis även så hos andra, men att dessa inte skyltar med det på samma sätt.
En enkel tecknad figur med en tankebubbla som säger "MY POINT" ovanför och "YOU" under den, indikerande att poängen missas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Spännande att om hantverkaren lägger på det dubbla är det inte ok.
Men att HM köper in tröjor för 10kr och säljer för 150kr är ingen som reagerar på.
Jag blir lika förbannad varje gång jag går in i vilken jävla butik som helst och ser att man tillverkat grejjerna för en tia o ska ha 200kr är jag inte piskad att köpa skiten går jag ut igen
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.