O olabil skrev:
Blir det inte spårbildning om den går utmed guide-kabeln? Ser inte skillnaden riktigt...
Klipparen varierar avståndet mot guidekabeln för att undvika spårbildning.
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
Jio82 Jio82 skrev:
Är den ny så är det kretskortfel. Bara att lämna in till närmsta Husqvarna/Gardena verkstad...
Samma fel på många nya Husqvarna/Gardena.
Fick samma problem med min. Gått 4 dagar, höger hjul slutade att fungera. Kass när man lägger över 10 000kr och när Gardena känner till problemet.
 
M Max R70 skrev:
Klipparen varierar avståndet mot guidekabeln för att undvika spårbildning.
Aha, tack!
 
Min gräsklippare (R160Li) stannar ute på gräsmattan varje gång den kör ut. När jag hittar den är den helt död. Vid dockning i stationen behöver jag ställa in land, tid, språk och PIN. Varje gång. Vad kan vara fel?
 
M Micke_TH skrev:
Min gräsklippare (R160Li) stannar ute på gräsmattan varje gång den kör ut. När jag hittar den är den helt död. Vid dockning i stationen behöver jag ställa in land, tid, språk och PIN. Varje gång. Vad kan vara fel?
Ålder på klipparen?
Kanske är det batteriet som är på väg att ta slut.
Kolla antal laddcykler/laddström via långt tryck på 0.
 
Fredrik Lindgren1 Fredrik Lindgren1 skrev:
Fick samma problem med min. Gått 4 dagar, höger hjul slutade att fungera. Kass när man lägger över 10 000kr och när Gardena känner till problemet.

Fredrik Lindgren1 Fredrik Lindgren1 skrev:
Fick samma problem med min. Gått 4 dagar, höger hjul slutade att fungera. Kass när man lägger över 10 000kr och när Gardena känner till problemet.
Är det någon som har en susning om frekvensen på det här problemet. Kort sagt. Hur stor risk är det att att man drabbas om man köper en ny gardena eller HQV i dag?
 
E etompau skrev:
Ålder på klipparen?
Kanske är det batteriet som är på väg att ta slut.
Kolla antal laddcykler/laddström via långt tryck på 0.

Glömde skriva: den är 4 år.

Laddningar: 2481
Laddnivå: 2109 mAh
Kapacitet: 1600
 
M Micke_TH skrev:
Glömde skriva: den är 4 år.

Laddningar: 2481
Laddnivå: 2109 mAh
Kapacitet: 1600

Har du noterat kortare klipptid innan felet dök upp?
Lutar nog åt att batteriet är på väg att ge sig.
 
E etompau skrev:
Har du noterat kortare klipptid innan felet dök upp?
Lutar nog åt att batteriet är på väg att ge sig.
nej, egentligen inte men jag har inte haft så bra koll om jag ska vara ärlig.
 
Barnen fick tillsist som dom ville och vår "Terris" har nu fått ett par stora ögon med rörlig puppill.

Robotgräsklippare på gräsmatta med påklistrade stora ögon och rörlig pupill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Micke_TH och 3 till
  • Laddar…
M mikaeloden skrev:
Testa att ställa in Corridorcut och ange på vilket avstånd längs guidekabeln korridoren börjar. Då bör den kunna klippa där igenom vettigt, vet dock inte hur det hanteras om den kommer dit av en slump senare.

Är sluttningen för brant för att kunna bredda korridoren?
Nu har jag kört klipparen ett par dagar med CorridorCut aktiverat i korridoren. Det gör tyvärr ingen skillnad när klipparen kommer in i korridoren medans den klipper utan gör bara att klipparen ibland startar med att klippa korridoren med det särskilda mönstret för CorridorCut.
Klipparen fastnar fortfarande ofta om den kommer in i korridoren under ”vanlig klippning”.

Några andra tankar eller förslag?
 
V Glad ammatör skrev:
Nu har jag kört klipparen ett par dagar med CorridorCut aktiverat i korridoren. Det gör tyvärr ingen skillnad när klipparen kommer in i korridoren medans den klipper utan gör bara att klipparen ibland startar med att klippa korridoren med det särskilda mönstret för CorridorCut.
Klipparen fastnar fortfarande ofta om den kommer in i korridoren under ”vanlig klippning”.

Några andra tankar eller förslag?
Kanske kan du dra begränsningskabeln under trädäcket så att roboten krockar (om den inte redan gör det idag) istället och vänder av den anledningen. Tänker det blir ju kanske lite bredare korridor om det kan hjälpa.
 
losskägg losskägg skrev:
Kanske kan du dra begränsningskabeln under trädäcket så att roboten krockar (om den inte redan gör det idag) istället och vänder av den anledningen. Tänker det blir ju kanske lite bredare korridor om det kan hjälpa.
Helt klart värt ett försök! Ska undersöka altanen och se om det går att lösa. Tack!
Hur mycket smällar tål klipparen? Den kommer in i korridoren några gånger om dagen och kan köra ett bra tag där innan den ger upp. Den får oxå ganska bra fart ner för sluttningen mot altanen. Den kör inte in i altanen idag.
 
V Glad ammatör skrev:
Helt klart värt ett försök! Ska undersöka altanen och se om det går att lösa. Tack!
Hur mycket smällar tål klipparen? Den kommer in i korridoren några gånger om dagen och kan köra ett bra tag där innan den ger upp. Den får oxå ganska bra fart ner för sluttningen mot altanen. Den kör inte in i altanen idag.
Det räcker ju att den ligger en liten bit utanför altanen. Vår klippare krockar i alla våra stora äppelträd. Verkar vara ganska mjukt tycker jag men bara haft den en vecka så återstår att se hur den håller. Vår tomt är platt så den kör ju hyffsat långsamt. Repig blir den men det tycker jag kvittar.
 
Redigerat:
Har en gardena smart sileno life 1250. Jag får inte homekit att fungera. Vad gör jag för fel? Ska jag vara nära roboten eller nära gatewayen då jag ska lägga till tillbehöret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.