Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Jag valde ut en text som berörde det jag svarade på angående trådstartarens inlägg. Valde också att lägga till all information från sidan genom att klistra in länken så att man kan läsa all information.

Faktum är att även om skriftligt avtal saknas har hantverkaren skyldigheter och regler att följa. Man kan inte debitera vad som helst och hur som helst bara för att kunden inte begärt ett skriftligt avtal.

Sedan kan man ju såklart fundera på varför så få hantverkare upprättar ett avtal innan arbetet påbörjas. Då skulle många diskussioner och tvister undvikas. Så frågan kan faktiskt ställas om varför det ligger till på detta sätt? Utnyttjar många hantverkare kundernas okunskap för att kunna ta ut överpriser? En hantverkare borde ha stenkoll på rekommendationerna om skriftliga avtal och således upprätta ett sådant innan ett arbete påbörjas hos kunden....borde ligga i hantverkarens stora intresse för att undvika tvister kring utförande och kostnad. Men så är märkligt nog inte fallet.... :thinking:
Jag har försökt förklara många gånger varför JAG tror att vissa hantverkare inte är tydliga med sina priser innan arbetet påbörjas. Det ska tilläggas att det också skiljer sig åt mellan olika branscher inom hantverksyrken.

1) Man har arbetat på detta sätt i många år. Kunden ringer och bokar ut en hantverkare för att tex. Byta en blandare. Man åker ut och byter blandaren och skickar en faktura så som man alltid har gjort. Högst troligt så är det tillräckligt få konsumenter som klagar för att man ens ska fundera på att byta system.

2) De oseriösa. Dom har satt otydlighet i system. För dom är det inte viktigt med nöjda kunder. Dom vet mycket väl att risken för tjafs och evt. Juridiska konflikter kan uppstå. Det har dom också kalkylerat med. Försöker fakturera så mycket det bara går och hoppas på det bästa. Kanske prutar dom en aning ifall någon klagar.
Dom vet också hur Arn och Tinget brukar resonera när priset inte följer avtalet. Arn och Tinget har inte så många val när avtal saknas förutom att titta på vad det står i Ktjl 36§.

3) De okunniga. Dom kör på efter hur dom tror att det ska vara. Tänker att kunden får väl fråga ifall kunden är intresserad av pris. Har inte en blekaste hur det borde gå till. Skulle själva kunna bli lurade av en konsument som är duktig på avtal. För själva har dom inte en aning. Skulle tex. Kunna maila en kund att det kostar ca 10” kr men fakturerar 15”kr när arbetet är klart. Kanske inte för att lura kunden utan för att det faktiskt kostade 15”.
Eftersom dom saknar kunskap om att ett ca pris endast för överskridas med 15% så är risken stor att dom faktiskt inte får betalt.

Jag är självfallet också konsument. Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en tjänst innan jag hade en aning om vad det skulle kosta. Men det är uppenbarligen jag det.:rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en tjänst innan jag hade en aning om vad det skulle kosta. Men det är uppenbarligen jag det.:rofl:
Vi är åtminstone två. :D
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Denna artikel. Nu kostar den lite mer men detta exempel var cirka 4 år sedan arbetet utfördes. Påtalade detta till elektrikerna som tyckte att han hade rätt till prispåslag. Självklart, men inte till vilken nivå som helst. Helt orimligt i min värld.....
Vi får se om någon elektriker i tråden kan säga vad den kostar hos tex. Ahlsells utan rabatter. Men 1860 kr tror jag knappast den kostar.
 
Lucky2015
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har försökt förklara många gånger varför JAG tror att vissa hantverkare inte är tydliga med sina priser innan arbetet påbörjas. Det ska tilläggas att det också skiljer sig åt mellan olika branscher inom hantverksyrken.

1) Man har arbetat på detta sätt i många år. Kunden ringer och bokar ut en hantverkare för att tex. Byta en blandare. Man åker ut och byter blandaren och skickar en faktura så som man alltid har gjort. Högst troligt så är det tillräckligt få konsumenter som klagar för att man ens ska fundera på att byta system.

2) De oseriösa. Dom har satt otydlighet i system. För dom är det inte viktigt med nöjda kunder. Dom vet mycket väl att risken för tjafs och evt. Juridiska konflikter kan uppstå. Det har dom också kalkylerat med. Försöker fakturera så mycket det bara går och hoppas på det bästa. Kanske prutar dom en aning ifall någon klagar.
Dom vet också hur Arn och Tinget brukar resonera när priset inte följer avtalet. Arn och Tinget har inte så många val när avtal saknas förutom att titta på vad det står i Ktjl 36§.

3) De okunniga. Dom kör på efter hur dom tror att det ska vara. Tänker att kunden får väl fråga ifall kunden är intresserad av pris. Har inte en blekaste hur det borde gå till. Skulle själva kunna bli lurade av en konsument som är duktig på avtal. För själva har dom inte en aning. Skulle tex. Kunna maila en kund att det kostar ca 10” kr men fakturerar 15”kr när arbetet är klart. Kanske inte för att lura kunden utan för att det faktiskt kostade 15”.
Eftersom dom saknar kunskap om att ett ca pris endast för överskridas med 15% så är risken stor att dom faktiskt inte får betalt.

Jag är självfallet också konsument. Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en tjänst innan jag hade en aning om vad det skulle kosta. Men det är uppenbarligen jag det.:rofl:
Du skriver mycket om att man avtal ska ha. Och det håller jag med dig om.

Men vad gör du om du har ett avtal och hantverkaren utför ett ej fackmannamässigt arbete med skador på din egendom som följd och kort därefter går i konkurs? Då står du där med kostnader trots ditt avtal...men ingen som kan ersätta dig då ansvarsförsäkringen hantverkaren hade eller påstod sig ha inte är giltig av någon orsak.

Avtal är bra, men kan ändå sluta tråkigt i slutändan.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har försökt förklara många gånger varför JAG tror att vissa hantverkare inte är tydliga med sina priser innan arbetet påbörjas. Det ska tilläggas att det också skiljer sig åt mellan olika branscher inom hantverksyrken.

1) Man har arbetat på detta sätt i många år. Kunden ringer och bokar ut en hantverkare för att tex. Byta en blandare. Man åker ut och byter blandaren och skickar en faktura så som man alltid har gjort. Högst troligt så är det tillräckligt få konsumenter som klagar för att man ens ska fundera på att byta system.

2) De oseriösa. Dom har satt otydlighet i system. För dom är det inte viktigt med nöjda kunder. Dom vet mycket väl att risken för tjafs och evt. Juridiska konflikter kan uppstå. Det har dom också kalkylerat med. Försöker fakturera så mycket det bara går och hoppas på det bästa. Kanske prutar dom en aning ifall någon klagar.
Dom vet också hur Arn och Tinget brukar resonera när priset inte följer avtalet. Arn och Tinget har inte så många val när avtal saknas förutom att titta på vad det står i Ktjl 36§.

3) De okunniga. Dom kör på efter hur dom tror att det ska vara. Tänker att kunden får väl fråga ifall kunden är intresserad av pris. Har inte en blekaste hur det borde gå till. Skulle själva kunna bli lurade av en konsument som är duktig på avtal. För själva har dom inte en aning. Skulle tex. Kunna maila en kund att det kostar ca 10” kr men fakturerar 15”kr när arbetet är klart. Kanske inte för att lura kunden utan för att det faktiskt kostade 15”.
Eftersom dom saknar kunskap om att ett ca pris endast för överskridas med 15% så är risken stor att dom faktiskt inte får betalt.

Jag är självfallet också konsument. Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en tjänst innan jag hade en aning om vad det skulle kosta. Men det är uppenbarligen jag det.:rofl:
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Du skriver mycket om att man avtal ska ha. Och det håller jag med dig om.

Men vad gör du om du har ett avtal och hantverkaren utför ett ej fackmannamässigt arbete med skador på din egendom som följd och kort därefter går i konkurs? Då står du där med kostnader trots ditt avtal...men ingen som kan ersätta dig då ansvarsförsäkringen hantverkaren hade eller påstod sig ha inte är giltig av någon orsak.

Avtal är bra, men kan ändå sluta tråkigt i slutändan.
Jo men det gäller ju nästan allt så det spelar ingen roll om det är hantverkare eller inte
 
Lucky2015
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vi får se om någon elektriker i tråden kan säga vad den kostar hos tex. Ahlsells utan rabatter. Men 1860 kr tror jag knappast den kostar.
Det tror inte jag heller, men det var det som elektrikern debiterade.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vi får se om någon elektriker i tråden kan säga vad den kostar hos tex. Ahlsells utan rabatter. Men 1860 kr tror jag knappast den kostar.
754 :- plus moms. Men vad den kostar enligt hittepåprislistan är väl rätt ointressant egentligen.

Kombiuttag CEE/Schuko med en blå topp och en röd koppling i fokus, prissatt till 754 SEK exkl. moms.
 
Lucky2015
Alfredo Alfredo skrev:
754 :- plus moms. Men vad den kostar enligt hittepåprislistan är väl rätt ointressant egentligen.

[bild]
Där ser man elektrikern hade tydligen ett ännu värre hitta på prislista.
 
Lucky2015
Alfredo Alfredo skrev:
754 :- plus moms. Men vad den kostar enligt hittepåprislistan är väl rätt ointressant egentligen.

[bild]
Alltså, Ahlsells prislistor. Är så less på att hantverkare ofta hänvisar till den då de debiterar. :surprised:
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Du skriver mycket om att man avtal ska ha. Och det håller jag med dig om.

Men vad gör du om du har ett avtal och hantverkaren utför ett ej fackmannamässigt arbete med skador på din egendom som följd och kort därefter går i konkurs? Då står du där med kostnader trots ditt avtal...men ingen som kan ersätta dig då ansvarsförsäkringen hantverkaren hade eller påstod sig ha inte är giltig av någon orsak.

Avtal är bra, men kan ändå sluta tråkigt i slutändan.
Även här gäller det att vara noga. Jag brukar skriva att jag rekommenderar att konsumenten ska ta en kopia på entreprenörens försäkringsbevis.

Så här står det i Hantverksformuläret:
13. Hantverkarens försäkringar
Hantverkaren ska ha allriskförsäkring för skador på entreprenaden. Beställaren ska vara medförsäkrad. Hantverkaren ska vidare ha ansvarsförsäkring för entreprenadverksamhet under entreprenadtiden
och under två år efter entreprenadens godkännande.

Här kommer också vikten av att tex. Ha ett våtrumsintyg in som jag anser är en värdehandling. Om det blir en tätskiktsskada i ditt badrum som en entreprenör har byggt men nu gått i konkurs så kommer du få hjälp av ditt försäkringsbolag med skadan. Försäkringsbolaget kommer sedan försöka regressa sina kostnader mot entreprenörens försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vi får se om någon elektriker i tråden kan säga vad den kostar hos tex. Ahlsells utan rabatter. Men 1860 kr tror jag knappast den kostar.
754KR
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
754 :- plus moms. Men vad den kostar enligt hittepåprislistan är väl rätt ointressant egentligen.

[bild]
Håller fullständigt med dig. Men eftersom @Lucky2015 skrev att hantverkaren tagit 1860 kr för denna artikel för 4 år sedan blev jag nyfiken.

Om den idag kostar 943 kr hos Ahlsell utan rabatter så känns ju 1860 kr för 4 år sedan lite märkligt minst sagt.

Men det ganska ligger en hund begraven. Vad vet jag. :rofl:
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Alltså, Ahlsells prislistor. Är så less på att hantverkare ofta hänvisar till den då de debiterar. :surprised:
Men grejjen är ju att man ofta använder sig av ex ahlsells för där finns allt.
Biltema/Jula m.m har ju bara dom vanligaste prylarna hemma. Är du som kund intresserad av att hantverkaren ska beställa varan sen kanske den är restad, kunden får flera framkörningar för en sak ska handlas på Jula en på Biltema den 3e ska beställas på nätet sen den 4e finns bara på Ahlsells.
Märkligt att folk kan köpa kläder/smink och möbler med minst 180% påslag samt betala för hemkörning och inbärning och montering.
Men när hantverkaren vill ha betalt så är man snål.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Alltså, Ahlsells prislistor. Är så less på att hantverkare ofta hänvisar till den då de debiterar. :surprised:
Det är väl ingen här som hänvisat till Ahlsells prislista just nu? Jag försökte förstå hur din hantverkare kommit fram till beloppet 1860kr för artikeln du hänvisade till.
Men inte ens Ahlsells prislista kunde hjälpa till.
 
L Linda_71 skrev:
Men grejjen är ju att man ofta använder sig av ex ahlsells för där finns allt.
Inget fel att handla på Ahlsell. Felet är om man på minsta sätt relaterar priset/kostnaden till deras "prislista" för där finns inget samband, mer än möjligen att båda innehåller siffror.

Detta kanske dock hör bättre hemma i alla de ahlsellprislistetrådar som finns.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.