H
Parkslide?

Bara bott i huset ett år men gammal rabatt så exemplaret lär ha ett antal år på nacken. Väldigt tunn, ca 4 stammar. Sprider sig inte alls och blir inte särskilt hög, under 1m. Ihålig bambuliknande stam. Raka bladkanter
Första bilden är ett eventuellt sidoskott

Bor i norrbotten så klimatet kanske håller tillbaka den? Kan det vara någon annan slideväxt?
 
  • En grön växt med stora blad och bambuliknande stammar i en gammal rabatt omgiven av gräs och marktäckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planta med bambuliknande stammar och raka bladkanter i en gammal rabatt, eventuellt sidoskott syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växt med tunna stammar och stora gröna blad, liknande parkslide, i en gammal rabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkslide intill allmän gångväg.
Behandlades av mig förra hösten och den ser inte så pigg ut. Har endast skjutit ett unket skott under detta år. Förmodligen långt ifrån död men den kommer nog inte få någon näring till rötterna i år.

Vissnad parkslide vid en gångväg efter behandling med glysofat, ser döende ut med sparsamma nya skott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trodde inte det skulle vara så bra effekt av glysofat på endast ett år? Hade förväntat mig massa nya skott i år från plantan.:surprised:
 
  • Gilla
Spoz och 3 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Parkslide intill allmän gångväg.
Behandlades av mig förra hösten och den ser inte så pigg ut. Har endast skjutit ett unket skott under detta år. Förmodligen långt ifrån död men den kommer nog inte få någon näring till rötterna i år.

[bild]

Trodde inte det skulle vara så bra effekt av glysofat på endast ett år? Hade förväntat mig massa nya skott i år från plantan.:surprised:
Använde du gel/spray/injektion eller annan lösning? :)
 
S Suidnil skrev:
Använde du gel/spray/injektion eller annan lösning? :)
Jag körde spray på bladen två gånger under sen höst. Cirka 4 veckors mellanrum.
 
Kör du samma sak i höst kan du nog vara av med den sedan.
 
D Daniel 109 skrev:
Kör du samma sak i höst kan du nog vara av med den sedan.
Det finns än så länge inga blad eller växtdelar ovan jord att behandla i år. Det enda skottet som kom i år tog jag när den var någon dm ovan mark (cirka 3 veckor sedan)
Kommer det inget i år fortsätter jag med samma behandling framöver tills den ger sig helt.
 
V Vindens skrev:
Jag körde spray på bladen två gånger under sen höst. Cirka 4 veckors mellanrum.
Vad exakt sprejade du med? Och var det med vanlig sprayflaska eller annan mer avancerad utrustning?
 
Vi har parkslide på båda sidor tomten som gränsar in till grannarna. Första bilden visar den ena sidan med ett området på 7 x1 m där skiten växer. Just nu är det dock nyrensat och det enda som för tillfället sticker upp är några stjälkar på grannens sida. Grannen har robotgräsklippare som tar nästan allt på den sidan så därför verkar parksliden dra sig mer åt vårt håll, trots att vi rensar ihärdigt. Andra bilden visar nån annan typ av växt (nån som vet vad?) som verkar trivas och frodas bra runt parksliden. Det växer även en massa annat på samma område. Är det klokt att låta det vara kvar eller är det bättre att skövla ner allt som växer där tillsammans med parksliden?

Bild 3 visar den andra sidan av trädgården med ett området på 5 x 0,5 m där skiten också växer. Här har grannen på andra sidan staketet ett gigantiskt bestånd som de inte gör något åt, men å andra sidan växer det inte så mkt inne hos oss eftersom vi rensar kontinuerligt. Parksliden är dock slug nog att gömma sig bland brännässlor (sista bilden) som gör det svårare för oss att plocka den. Vi ska snart skaffa robotgräsklippare och det vore väl klokt att låta den gå så nära staketet som möjligt? Vet att vi aldrig kommer bli av med den på denna sidan eftersom grannen ignorerar den, men roboten borde ju kunna hålla den stången på vår sida iallafall?
 
  • Nyrensat område på 7x1 meter där parkslide tidigare växte, med några stjälkar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Området med nyrensad parkslide som växer intill ett grått staket, några enstaka stjälkar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område på 5 meter med rensad gräsmatta framför tät vegetation där parkslide växer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på brännässlorna och annan växtlighet som gömmer parksliden i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
M Marihov skrev:
Vi ska snart skaffa robotgräsklippare och det vore väl klokt att låta den gå så nära staketet som möjligt?
Vad sägs om en lie?

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad sägs om en lie?

Staffans
Haha, ja varför inte? Nä men jag har läst här någonstans i tråden att det är bra att spara annan växtlighet runt om parksliden, men när roboten kommer så får den nog kötta ner hela rubbet.
 
M Marihov skrev:
Haha, ja varför inte? Nä men jag har läst här någonstans i tråden att det är bra att spara annan växtlighet runt om parksliden, men när roboten kommer så får den nog kötta ner hela rubbet.
Du kommer få ta ner allt innan klipparen börjar gå, misstänker att det inte kommer gå så bra annars :cool: rekommendationen när man installerar är att man ska klippa gräset innan. Men sen håller den efter riktigt bra efter det. Min klarar av att klippa parkslide skotten utan problem.
 
M Marihov skrev:
Vi har parkslide på båda sidor tomten som gränsar in till grannarna. Första bilden visar den ena sidan med ett området på 7 x1 m där skiten växer. Just nu är det dock nyrensat och det enda som för tillfället sticker upp är några stjälkar på grannens sida. Grannen har robotgräsklippare som tar nästan allt på den sidan så därför verkar parksliden dra sig mer åt vårt håll, trots att vi rensar ihärdigt. Andra bilden visar nån annan typ av växt (nån som vet vad?) som verkar trivas och frodas bra runt parksliden. Det växer även en massa annat på samma område. Är det klokt att låta det vara kvar eller är det bättre att skövla ner allt som växer där tillsammans med parksliden?

Bild 3 visar den andra sidan av trädgården med ett området på 5 x 0,5 m där skiten också växer. Här har grannen på andra sidan staketet ett gigantiskt bestånd som de inte gör något åt, men å andra sidan växer det inte så mkt inne hos oss eftersom vi rensar kontinuerligt. Parksliden är dock slug nog att gömma sig bland brännässlor (sista bilden) som gör det svårare för oss att plocka den. Vi ska snart skaffa robotgräsklippare och det vore väl klokt att låta den gå så nära staketet som möjligt? Vet att vi aldrig kommer bli av med den på denna sidan eftersom grannen ignorerar den, men roboten borde ju kunna hålla den stången på vår sida iallafall?
Ett alternativ är om du inte har växtlighet du vill behålla eller andra rör/ledningar etc i närheten vid respektive tomtgräns är att hyra minigrävare. Gräva upp som ett avlångt men djupt dike mot grannfastighet. Fylla med stark duk och makadam upp till 20-30 cm innan marknivå och sedan markduk/stark fiberduk där du sedan återigen planterar med gräs.
Kanske inte det billigaste alternativet men hyr du grävare och förutsättningar är rätt är det inte helt dum väg att gå.
Då skärmar du av mot grannarna och minskar risken för att underjordiska löpare väljer att gå mot din sida. Skulle skott dyka upp ovanför makadamen på gräset är de enkla att ta då dessa inte kan bilda djupa rötter.

En förutsättning är också att du inte har djupa rötter på din sida. Då måste du gräva mer.
 
Att gräva ner plast har ju andra nackdelar....
 
A
Orkar inte läsa igenom hela tråden.
Kan någon vänlig själ länka till nån bra sida som säljer glyfosat.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.